Bedrijven die hun skills beheren, hebben minder last van personeelsuitval

Code rood! Momenteel slaat dit niet alleen op het aantal besmettingen met COVID-19, maar ook in veel bedrijven is de hoogste alarmfase afgekondigd. Werknemers vallen massaal uit of moeten een tijdje in quarantaine verblijven. Intussen blijft het werk liggen en is het maar de vraag wie de business draaiende moet houden. De resterende medewerkers optimaal inzetten is de boodschap.

En bedrijven die weten welke skills ze in huis hebben, hebben daarom echt een streepje voor.

Van soepelere regels voor overuren tot het inzetten van interim werkkrachten, studenten en zelfs gepensioneerden: werkgevers dringen stevig aan op maatregelen om het personeelstekort door corona op te vangen. De meest veerkrachtige bedrijven wachten hier niet op en gaan een stap verder. Zij kijken vooral naar zichzelf om een oplossing te vinden, onder meer door met hun pionnen te schuiven en hun actieve werknemers op de meest acute plaatsen in te schakelen.

Doorgaans is het perfect mogelijk om bepaalde taken door te schuiven naar een collega die hiervoor de juiste skills heeft. En soms komt die oplossing zelfs uit onverwachte hoek. Stel bijvoorbeeld dat je zaak een website heeft die in WordPress geschreven is en je problemen krijgt uitgerekend op het moment dat je webmaster buiten strijd is of thuis de kinderen moet opvangen. Dan is het niet uitgesloten dat iemand uit pakweg de marketingafdeling in z’n vrije tijd ook al eens een site met WordPress gebouwd heeft. Met één telefoontje kan je probleem al verholpen zijn.

Zo’n flexibele manier van werken is alleen mogelijk als iedereen toegang heeft tot de skills in de organisatie.

De wereld is VUCA

Er woedt al jaren een war for talent en de zoektocht naar de juiste skills houdt bedrijfsleiders al langer wakker. Veel vaardigheden die nu nodig zijn om een job uit te voeren, zullen er over vijf jaar al helemaal anders uitzien.

Nogal wat bedrijven nemen daarom mensen aan op basis van hun attitude en gaan ervan uit dat ze nadien de nodige skills kunnen verwerven.

Een Engelstalige term die de huidige wereld perfect omschrijft is VUCA: Volatile (volatiel), Uncertain (onzeker), Complex en Ambiguous (vaag). Je moet als organisatie flexibel zijn om op veranderingen en plotse gebeurtenissen te reageren. De pandemie was daar natuurlijk een uitstekend voorbeeld van. Sommige bedrijven hebben hun hele business omgedraaid. Zowel pamperfabrikant Ontex als speelkaartenproducent Cartamundi en zelfs biergigant AB Inbev zijn haast halsoverkop mondmaskers beginnen maken. Ook dat kan alleen als je weet hoe je mensen in het bedrijf op een efficiënte manier kunt inschakelen. Dit lijkt misschien een momentopname, maar dat is het helemaal niet.

Integendeel zelfs, organisaties veranderen sneller dan ooit en moeten zich voortdurend heruitvinden.

Talent als belangrijkste troef

Wie het nog niet besefte, heeft het tijdens de pandemie hopelijk vastgesteld: mensen en hun talent zijn het belangrijkste intellectuele eigendom van een bedrijf. Bedrijven die dit goed beheren, zijn veerkrachtiger en hebben minder moeite om de continuïteit te garanderen. Meer zelfs, dit soort organisaties is zo flexibel dat ze sterker uit een crisis komen.

Helaas zien we dat 80% van de bedrijven met meer dan honderd werknemers geen zicht hebben op talenten en vaardigheden in de organisatie.

Het zijn niet toevallig deze bedrijven die momenteel het hardst aan de alarmbel trekken. Ze zijn niet in staat om in eigen rangen na te gaan of iemand de juiste skills heeft om gaatjes te dichten. Mogelijk is die persoon er wel, maar wie moet dit dan uitpluizen? HR of het management?

Platform voor skills

Gelukkig bestaat er technologie die organisaties kan helpen bij het in kaart brengen van skills. Een platform zoals huapii laat medewerkers bijvoorbeeld zelf een helder overzicht schetsen van de vaardigheden die ze bezitten. En dat kan heel ver gaan: van de harde kennis rond machine learning tot organisatorische skills die iemand heeft opgedaan door bij de lokale voetbalclub toernooien te organiseren. Onmiddellijk de juiste skills terugvinden kan het verschil betekenen tussen het wel of niet behalen van deadlines. En het kan je een enorme kost besparen om extern te gaan zoeken naar de juiste freelancer.

Dankzij een dergelijk platform kunnen zowel HR als teamleiders en andere medewerkers gemakkelijk opzoeken welke skills aanwezig zijn en wie hen uit de nood kan helpen. Zo’n oplossing is overigens niet alleen efficiënt op organisatieniveau, ook medewerkers zelf willen meer ownership over hun eigen carrière. Ze willen niet gewoon in een bepaalde functie zitten, maar doorgroeien en zich verbonden voelen met de organisatie. En niets is doeltreffender dan waardering tonen voor hun vaardigheden.

Met een talent platform kunnen ze hun eigen groeipad bepalen en op opportuniteiten in het bedrijf inspelen. Wat er tevens voor zal zorgen dat veel mensen zich langer aan een werkgever verbinden.

Voorproefje van de toekomst

De pandemie houdt ons intussen al bijna twee jaar in haar greep. En hoewel we niet pessimistisch willen klinken, moeten we ervan uitgaan dat er nog meer uitdagingen op ons afkomen. Organisaties mogen niet de fout maken te denken dat ze enkel door Covid-19 even moesten veranderen. In de realiteit zal corona uiteindelijk wel verdwijnen, maar we gaan niet meer terug naar onze oude manier van werken.

Naast een virus zijn er nog andere disruptors die het belangrijk maken om een overzicht van je skills te krijgen. Denk aan de klimaatverandering, een economische crisis of de snelle evolutie van digitale coins, hybrid working of zelfs de metaverse.

Vergis je dus niet, wat we vandaag meemaken is slechts een voorproefje van de toekomst.

Wie z’n skills in kaart brengt, is in elk geval klaar om snel met verandering om te gaan.

Maar ook om z’n beste werkkrachten aan boord te houden en hen de handvaten te geven om zich verder te ontwikkelen. En om elke vorm van disruptie als een opportuniteit te zien om te groeien en sterker te worden. Zodat je bedrijf vandaag blijft draaien en morgen kan uitblinken.

Dit artikel werd geschreven door Kristof Stevens, co-founder & chief growth officer Huapii

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER