Authenticiteit boven autoriteit: 63% van de professionals verlaat werkgever door gebrekkig leiderschap

Een gebrek aan connectie met het management is voor veel werknemers een doorslaggevende reden om te vertrekken. Dat blijkt uit het recente Talent Trends rapport van internationaal rekruteringsspecialist Robert Walters, waarin mensgericht leiderschap wordt aangeduid als dé succesfactor voor 2025 en verder in de toekomst.

Maar liefst 63% van de bevraagde professionals zegt een vorige werkgever te hebben verlaten omdat ze geen klik voelden met het leiderschapsteam. Nog eens 68% noemt ‘lege beloften’ van het management als reden voor vertrek: een duidelijk signaal dat vertrouwen en authenticiteit essentieel zijn.

“In een snel veranderende werkomgeving wordt leiderschap pas écht succesvol als je mensen op de eerste plaats zet,” zegt Gerrit Bouckaert, CEO van Robert Walters Recruitment. “Zeker nu er onzekerheid leeft rond de impact van AI, is het belangrijk dat werknemers zich gezien en gehoord voelen binnen de organisatie.”

Wat werknemers afschrikt

Het rapport zoomt in op gedrag dat medewerkers massaal demotiveert. Zo zegt 62% af te haken wanneer leiders enkel communiceren wanneer ze iets nodig hebben. 71% doorziet geforceerd enthousiasme en ervaart dit als ‘onecht’ leiderschap.

Daarnaast werden deze zes kenmerken het vaakst genoemd bij slecht of inauthentiek leiderschap:

  • Gebrek aan transparantie (72%)
  • Inconsistent gedrag (66%)
  • Geen verantwoordelijkheid nemen (44%)
  • Te weinig aandacht voor welzijn (30%)
  • Micromanagement (28%)
  • Voortrekgedrag (22%)

Mensgericht = succesvoller

Organisaties die inzetten op mensgericht leiderschap hebben 2,6 keer meer kans om hun bedrijfsdoelen te behalen, en zijn bovendien 1,5 keer beter in staat om toptalent aan zich te binden.

“Wie geen persoonlijke connectie maakt met zijn team, loopt niet alleen het risico talent te verliezen, maar mist ook waardevolle inzichten voor verbetering en groei,” zegt Bouckaert. “Leiders die écht het verschil willen maken, investeren in hun soft skills: empathie, emotionele intelligentie en oprechte communicatie. Ze creëren een cultuur waarin feedback welkom is, betrokkenheid wordt beloond en welzijn even belangrijk is als resultaat. Dat is geen ‘zachte aanpak’ maar pure business sense”, besluit Bouckaert.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER

Schrijf je in op de #ZigZagHR-Nieuwsbrief

  • Iedere dinsdagochtend om 8u00 in jouw mailbox
  • Ideeën, inspiratie, best & next practices over (de toekomst van) HR
  • Waarmee jij aan de slag kan in jouw organisatie of HR team