PARTNERCONTENT

Anja Van Aerde (Jobat): “Het imago van Jobat bij kandidaten”

Ieder jaar voert Profacts in opdracht van Jobat een onderzoek uit naar het imago van Jobat en andere jobboards, de Brand & Image Tracker. Hoe bekend is Jobat in vergelijking met andere jobboards en hoe goed scoren we op het vlak van betrouwbaarheid, relevantie en dergelijke meer?

Beperkte vijver van actief werkzoekenden

Het eerste opvallende resultaat om rekening mee te houden, is het beperkte aantal actieve jobzoekers in deze steekproef. Amper 8% van de deelnemende Vlamingen zegt actief op zoek te zijn naar een nieuwe job, tegenover 44% latente jobzoekers en 47% die helemaal niet op zoek is. Je kan als rekruteerder dus maar beter inzetten op oplossingen waarbij je ook latent werkzoekenden aanspreekt, iets wat Jobat doet via zijn uitgebreide medianetwerk.

Awareness jobkanalen

Binnen Vlaanderen blijft Jobat goed scoren op het vlak van naamsbekendheid (80%). Ook het niveau van spontane awareness blijft hoog en stabiel. Enkel de VDAB scoort beter in Vlaanderen met 88%. De lijst wordt vervolledigd met LinkedIn met 58% en StepStone met 52%. Indeed vervolledigt de top 5 met 43%. Bijkomend valt op dat Jobat even bekend is bij de volledige steekproef, terwijl kanalen zoals StepStone en Indeed enkel bekend zijn bij wie actief op zoek is naar een job.

“In Vlaanderen komt Jobat vaker over als een bron van betrouwbare informatie.”

Algemeen imago jobkanalen

Als antwoord op de vraag ‘In het algemeen, in welke mate bevalt … als jobkanaal jou?’, kreeg VDAB het meest positieve imago in Vlaanderen aangemeten (79% is positief tot zeer positief), op de voet gevolgd door Jobat (74%) en LinkedIn (65%).

Het imago van Jobat

Gevraagd naar het gevoel dat Jobat overbrengt, komt Jobat vooral over als geloofwaardig, een merk van bij ons en een merk waar men vertrouwen in heeft. Naar functioneel imago toe wordt Jobat vooral gezien als: eenvoudig in gebruik, biedt actuele jobs aan en jobs in eigen regio.


In Vlaanderen komt Jobat vaker over als een bron van betrouwbare informatie op verschillende vlakken. Vooral om informatie over het vinden van een nieuwe job, wat te doen bij een sollicitatie en het benutten van talent wordt Jobat gezien als een betrouwbare bron. En laat dat nu net onze missie zijn: werknemers ondersteunen in het vinden van werkgeluk. Jobat, Go for happy.

Logo Jobat

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER