3 tips om medewerkers te ondersteunen in hybrid work

Nu (deeltijds) thuiswerk een vast begrip geworden is, is het het ideale moment om hybride werken optimaal te implementeren in de bedrijfscultuur. Werknemers kunnen vaak wel wat ondersteuning gebruiken om aan deze nieuwe manier van werken gewoon te worden. Maar wat kan een bedrijf of de manager van een team doen om die steun te bieden? Robert Half vroeg het aan 1.200 leidinggevenden uit België, Frankrijk, het VK en Brazilië.

Pas eventuele richtlijnen of maatregelen aan


Telewerk is niet langer verplicht, dus stapsgewijs gaan weer heel wat mensen naar kantoor. Iets waar zowel werknemers als werkgevers ongetwijfeld naar hebben uitgekeken. Toch is het belangrijk om alert te blijven. Steeds meer mensen zijn gevaccineerd en de maatregelen worden versoepeld, maar corona is helaas nog niet van de radar verdwenen. Iedereen moet met een veilig gevoel kunnen terugkeren naar kantoor. Daarom is het belangrijk om eventuele richtlijnen of maatregelen op te stellen of opnieuw te bekijken, zodat werken op kantoor zo veilig mogelijk kan verlopen.

Zet in op upskilling of reskilling


De digitalisering is het afgelopen anderhalf jaar in een stroomversnelling gekomen. Voor bedrijven is deze snelle vooruitgang niet altijd gemakkelijk en snel te verwerken. De digitalisering heeft immers de nood aan nieuwe technische en digitale skills doen toenemen, maar niet elk bedrijf heeft de middelen om die specifieke profielen aan te nemen. Upskilling (bijscholing) of reskilling (omscholing) kan dan een antwoord zijn.

“Als werkgever is het goed om werknemers de ruimte te geven hun vaardighedenpakket uit te breiden of om te vormen. Daarbij is het ook belangrijk om bij werknemers de juiste mindset te stimuleren zodat ze bereid zijn om zich bij te scholen of om te scholen om zo een duurzame carrière uit te bouwen”, aldus Jeroen Diels, director bij Robert Half.

Denk mee over de home office


Werkgevers hechten veel belang aan de werkomgeving op kantoor: aangepaste bureaus, ergonomische bureaustoelen, externe schermen, etc. Zo kunnen werknemers in de beste omstandigheden hun job doen. Maar hoe zit dat in hun home office? Veel werknemers hebben geen aparte bureauruimte, anderen moeten het dan weer stellen met een oude bureaustoel of enkel een laptop.

“Het is een goed idee om als werkgever mee te denken met je werknemers over hun home office. Hoe ze hun thuiskantoor best kunnen inrichten, bijvoorbeeld. Of wat ze kunnen doen als ze geen plaats hebben om in een afgesloten kamer te zitten. Door hen de juiste middelen of ideeën aan te reiken, kunnen werkgevers de werkomgeving thuis helpen verbeteren”, zegt Jeroen Diels.

JeroenDiels3 1

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER