PARTNERCONTENT

Zó bouw je een employer brand op die wérkt

Bijna 75% van de Belgische werkgevers kampt met een structureel tekort aan medewerkers. Het vrijwillige verloop in 2022 bedroeg amper 5%. Zo’n 30% van nieuw aangeworven medewerkers vertrekt evenwel al na 6 maanden. Een sterke, authentieke en onderscheidende employer brand maakt hét verschil. Wat zijn je sterktes en hoe kan je ze uitspelen op een onderscheidende manier?

Steeds meer organisaties werken daarvoor samen met een employer branding agency. Zo’n agency helpt je naar de arbeidsmarkt kijken door meer vensters, vanuit meer invalshoeken. Wat mag je (niet) verwachten van een agency? We vroegen het aan Karen Veeckman, Ken Callebaut en David Cornelis, respectievelijk Employer Branding Strategist, Creative Director en Strategic Director bij Fantastic.

Een sterke employer brand
Maak keuzes en kies een richting

Opvallen met je employer brand? Dat start bij de vraag: wie ben je en wie wil je zijn? Een sterk werkgeversmerk vertelt een straf en authentiek verhaal. Maar een sterke employer brand uitbouwen is een werk van lange adem. Focus dus op de lange termijn. Employer branding gaat over keuzes maken en een richting kiezen. Dat zorgt voor duidelijkheid, zowel voor kandidaten als voor medewerkers die al aan boord zijn. Hier stuiten we op een eerste spanningsveld: zeker op een krappe arbeidsmarkt wil een bedrijf snel resultaat. Als het brandt, moet er geblust worden.

Daarom werkt een employer branding agency vaak met twee snelheden: rekruteringsacties op korte termijn, maar vooral bouwen aan een duurzame langetermijnstrategie met een sterk verhaal en creatief concept.

💡 Ook als er geen vacatures zijn of als er een aanwervingsstop is, moet je blijven investeren in de aantrekkelijkheid van je werkgeversmerk.

CCaroline Dupont Photography 221110nr152143 Fantastic Voorkeur David min

Een efficiënte employer branding campagne
Dat is niet hetzelfde als een marketingcampagne

Voor een effectieve employer branding strategie halen we best onze mosterd bij marketing? Een nauwe samenwerking tussen marketing en HR is inderdaad een grote troef om een duurzame employer brand uit te bouwen. Een marketingteam heeft de expertise om een merk te positioneren en via de marketingfunnel de juiste doelgroepen aan te trekken. HR heeft dan weer voeling met wat er leeft in een organisatie en hoe de ervaring van medewerkers beter kan. Door de krachten te bundelen hou je je employer brand bovendien in lijn met je corporate brand.

Denken als een marketeer dus? Van werk veranderen is echter niet hetzelfde als een wasmachine kopen. Voor een ingrijpende beslissing als van werk veranderen zijn er veel meer touchpoints nodig vooraleer iemand de beslissing neemt. Een employer branding strategie vraagt met andere woorden een specifieke expertise en die bevindt zich doorgaans op het kruispunt tussen HR en marketing.

💡 Samenwerking tussen HR en marketing: het klinkt logisch, maar in de praktijk delen beide partijen zelden dezelfde tafel en al zeker niet de portemonnee. In plaats van alle employer branding activiteiten te bekostigen met een krap HR budget, hou je ook beter een vast percentage van je marketingmiddelen vrij. Want om je (nieuwe) klanten goed te servicen, heb je bekwame en betrokken medewerkers nodig, toch?

+++

5 quick wins
Zelfs voor een beperkt budget

# 1 Stop met fancy copy-paste filmpjes

Focus niet louter op aantrekkelijkheid, maar vooral op hoe je onderscheidend kan zijn. Sociale media worden overspoeld met gelijkaardige filmpjes. Ga op zoek naar wat je uniek maakt en laat je daardoor inspireren voor een slim en opvallend videoformat.

#2 Stop met altijd nieuwe content maken

“In je organisatie zit veel content die je ook met eventuele tweaks kan inzetten voor je employer branding.”

#3 Zet in op ambassadeurschap

Spontaan ambassadeurschap begint bij het bieden van ervaringen en communicatie die de moeite waard zijn om te delen. Kies daarnaast de juiste medewerkers om in te zetten op contactmomenten met je doelgroep (gastcolleges, interviews in vakliteratuur, jobbeurzen,…).

#4 Durf zeggen wie je (niet) bent

Durf als werkgever ook zeggen wie je (niet) bent als je uitreikt naar (potentiële) medewerkers. Het hoeft niet altijd zo gepolijst te zijn. Dat wil niet zeggen dat je niet mag proberen te evolueren naar een gewenste toekomst.

#5 Verschillende doelgroepen moet je verschillend benaderen

Een werkgeversmerk werkt verbindend en verenigt iedereen die bij jouw organisatie werkt/wil werken, maar verschillende doelgroepen vragen een verschillende aanpak én een verschillende boodschap om dat te concretiseren. Een ingenieur wil anders aangesproken worden dan de winkelmedewerker…

CCaroline Dupont Photography 221110nr144713 Fantastic Voorkeur Karen min

+++

3 tips om efficiënt samen te werken met een employer branding agency

Zorg dat er een duidelijk aanspreekpunt is

Zorg dat er minstens één medewerker aangeduid wordt als aanspreekpunt, iemand die er tijd voor krijgt, die mandaat heeft om beslissingen te nemen of een korte lijn met management om beslissingen niet te laten aanslepen.

💡 Hoeveel tijd een organisatie vrij maakt voor employer branding initiatieven is mee bepalend voor het succes ervan – tot en met het aantal uur dat de CEO eraan besteedt. Maak er een KPI van!

Stel een duidelijke briefing op met het agency en durf afbakenen

Wat wil je binnen het jaar veranderd zien? Voor welke doelgroep? En voor welk budget? Dat zijn alvast drie vragen die zorgen voor afbakening en focus. Ook als je een beperkt budget hebt, kan je aan de slag, maar dat betekent wel dat je keuzes moet maken. Niets zo erg als medewerkers enthousiast maken voor een groots project waarvoor er eigenlijk geen budget is en dat nooit uitgevoerd zal kunnen worden.

Employer branding doe je met mensen, maar je moet mensen wel vrijmaken

Als je in de buik van je organisatie kruipt en materiaal wil ontwikkelen samen met je medewerkers, moeten medewerkers vrij kunnen praten en ze moeten er ook de nodige tijd voor krijgen. Het is bevreemdend dat er zoveel tijd en middelen geïnvesteerd wordt in vaak dure marketingcampagnes en dat er in verhouding veel minder geïnvesteerd wordt in employer branding. Nochtans heeft het geen zin om investeringen in marketing op te drijven en meer sales te genereren als er geen gemotiveerde medewerkers zijn die jouw klanten kunnen helpen.

CCaroline Dupont Photography 221110nr151304 Fantastic Voorkeur Ken min

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER