Met meer dan 10.000 medewerkers, 305 supermarkten in België en 10 in Luxemburg ambieert Lidl de favoriete winkel voor jong en oud te zijn. Hiervoor zijn straffe leiders nodig. Zo’n 4 jaar geleden introduceerde Lidl daarom ‘High 5 Leadership’, een eigen leiderschapsmodel. CHRO Sophie Vandamme, die aan boord kwam in het voorjaar van 2019 neemt deze maand de rol van #ZigZagHR-Wijze op. We vroegen haar onder andere welke rol HR volgens haar moet spelen…
HR moet in het hart van de organisatie zitten.
Dat betekent dat HR bijdraagt aan de ondernemingsdoelen door altijd het belang van de business als vertrekpunt te nemen. In veel organisaties zit HR wel mee aan tafel, maar zonder voldoende zeggenschap. Bij Lidl wordt er van HR verwacht om over alles mee te denken. Je moet je dus inwerken in dossiers, maar je hebt wel degelijk impact. HR is mee aan zet en dat is de verdienste van CEO Boudewijn van den Brand.
Het zijn onze medewerkers die met hun kennis, vaardigheden en energie de Lidl-droom helpen waarmaken.
Om die reden is een heldere HR-strategie, die verder bouwt op de organisatiedoelstellingen en richting geeft aan het HR-beleid, cruciaal. Die HR-strategie moet een afspiegeling zijn van de manier waarop Lidl beslist om zijn mensen in dienst te nemen en te ontwikkelen. Niet alleen moet er consistentie zijn tussen de algemene strategie en de HR-strategie. Alle elementen van de HR-strategie moeten ook onderling consistent zijn, want de HR strategie heeft een belangrijke invloed op hoe mensen in de organisatie zich voelen.
Het vertrekpunt is de Lidl-droom:
We willen de favoriete winkel zijn, waar jong en oud slim komt kopen en bewust bouwt aan een lekkere levensstijl. Die droom bestaat uit vier strategische pijlers: een aangename werkplek, een uitgekiend topassortiment, een sterk en duurzaam merk, en liefde voor de klant.
Alles wat we doen, doen we om één van die pijlers te versterken. Onze HR-missie ondersteunt die droom: het is onze verantwoordelijkheid dat Lidl de beste mensen aantrekt, opleidt, ontwikkelt en laat groeien, motiveert, inspireert en beloont. Daarin zitten zes pijlers met voor elk een driejarenplan. Het team Learning & Talent Development, bijvoorbeeld, zal de komende 3 jaar inzetten op leadership development voor al onze 10.000 medewerkers. Dat is een grote investering. Maar wanneer iemand wil vertrekken, zullen we hem/haar niet tegenwerken, want we willen dat iedereen ambassadeur blijft voor Lidl – en klant.
De rest van het interview lees je in de februari editie van #ZigZagHR – meer info over het tijdschrift en hoe je kan abonneren vind je hier