Zakenreisbeleid onder druk

In juni gaf de Belgische zakenreiziger nog aan opnieuw frequenter te reizen voor zijn of haar job. Vandaag zegt één op drie Europese bedrijven dat de stijgende brandstofprijzen en de huidige inflatie hun zakenreisbeleid onder druk zetten. Dat blijkt uit de vierde, jaarlijkse Global Business Travel Survey van SAP Concur, software waarmee organisaties onkosten verwerken en reizen plannen.

Opvallend is dat met name de Europese travel managers de inflatie voelen: globaal weegt dit slechts voor 22% op het reisbeleid. In Azië is de coronapandemie met 47% nog steeds de belangrijkste reden om niet te reizen, tegenover 12% in Europa en 24% in de hele wereld.

Terwijl Europese reismanagers zich vooral zorgen maken om de huidige economische situatie, is dat bij de zakenreizigers zelf minder het geval met 12% in de Benelux. Zij liggen meer wakker van de oorlog in Oekraïne: een op de drie (33%) geeft aan dat ze terughoudender geworden zijn om naar Oost-Europa te reizen sinds het begin van het conflict. Zij zeggen ook dat hun bedrijf al nieuw beleid heeft ingevoerd voor reizen naar Oost-Europa (21%) en zien dat tarieven voor zakenreizen zijn gestegen (23%). 18 procent laat weten dat een of meer van hun geplande reizen zijn geannuleerd.

Return to normal onder druk

Toch is bijna 9 op de 10 zakenreigers in de Benelux (89%) bereid om opnieuw te reizen. 47% doet dat momenteel ook minder dan ze zelf zouden willen. Hoewel reizigers in de Benelux er minder last van hebben dan andere Europese collega’s, missen zij toch de productiviteit die ontstaat na persoonlijke contacten (20%), het contact met de wereld en het leren kennen van nieuwe culturen en plaatsen (35%). Een op drie wil gewoon heel graag een return to normal, na 2 jaar waarin ze weinig konden reizen.

Deze ‘terugkeer naar het normale’ zal volgens bijna alle Europese travel managers (99%) de komende twaalf maanden onder druk komen te staan. Dat maakt hun werk er niet gemakkelijker op, merkt Pierre-Emmanuel Tetaz, SAP Concur EMEA SVP en General Manager op: “Hoge olieprijzen en inflatie dwingen travel managers om de kosten nog meer dan anders in balans te brengen.

Ze zeggen ook dat verminderde reisbudgetten een uitdaging zijn om aan de wensen van zakenreizigers te voldoen, net als de extra focus op duurzaamheid. Dit verhoogt ook de werkdruk en stress voor 43% van de Europese travel managers. Zij voelen een toenemende druk om de waarde van hun rol te bewijzen.

Organisaties zijn in deze tijden dan ook op zoek naar een nieuwe balans in hun zakenreisbeleid, een balans die zowel medewerkers flexibiliteit biedt als de kosten in de hand houdt.”

Flexibiliteit en duurzaamheid steeds belangrijker

  • Zakenreizigers willen ook meer flexibiliteit bij het inplannen van business trips. Iets minder dan de helft (43%) vindt het noodzakelijk dat ze zelf hun favoriete vervoersmiddel mogen kiezen.
  • Eén op de drie (37%) wil zijn eigen accommodatie kiezen.
  • Daarnaast vindt 1 op de 3 het belangrijk om zelf de duur van hun reis te kunnen bepalen (35%) en hun reisplannen zonder gevolg te kunnen wijzigen (39%).

Het onderzoek van SAP Concur toont ook dat niet alle veranderingen in het reisgedrag te wijten zijn aan externe invloeden, zoals de oorlog in Oekraïne. Zakenreizigers passen ook zelf hun reisgedrag aan om hun ecologische impact te verkleinen. Zo is 1 op de 3 zakenreizigers in de Benelux (32%) van plan om voorrang te geven aan alternatieve manieren van reizen zoals met de trein in plaats van met het vliegtuig. Daarnaast willen ze het aantal zakenreizen met 23% verlagen, bijvoorbeeld door verschillende trips vlak na elkaar te boeken. Ook geeft bijna een derde (29%) van de Benelux-zakenreizigers de voorkeur aan reizen over kortere afstanden, het vermijden van tussenstops (32%) of vaker gebruikmaken van openbaar vervoer (26%).

Om weloverwogen reisbeslissingen te kunnen nemen, vindt negen van de tien zakenreizigers (86%) het belangrijk om bij het boeken van hun zakenreis de impact van alle reisopties te zien.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER