Dieter Struye wordt nieuwe ceo bij Copus Group

Bij het internationale HR-bedrijf Copus Group neemt Dieter Struye het roer over van Anke Ulens. Nu de groep een solide positie heeft uitgebouwd, heeft zij besloten haar carrière een andere wending te geven.

“De grootste focus is om verder te groeien in de sterke nichepositie van Copus Group in binnen- én buitenland. Anke heeft hiervoor met de teams hele sterke fundamenten gelegd waarop ik verder kan bouwen. Tegelijk zullen we hard moeten werken aan de uitdagingen van de toekomst waar de arbeidsmarkt vandaag voor staat”, zegt Dieter Struye.

Dieter Struye komt vanaf nu aan het hoofd te staan van Copus Group, die een divers collectief van HR-specialisten verzamelt. Anke Ulens, die de groep ruim 14 jaar heeft geleid, blijft tot eind dit jaar aan boord om zo een vlotte overdracht te garanderen en zal ook actief blijven als bestuurder van de groep.

Dieter Struye kan bogen op heel wat managementervaring in retail en FMCG (Fast-Moving Consumer Goods). Zo was hij directeur non-food binnen Colruyt Group waar hij ook in het directiecomité zetelde, CEO bij Brico en gedurende 15 jaar bij Unilever en Danone.

“Mijn overstap naar de HR-sector lijkt misschien een bijzondere wending, maar voor mij is het dat absoluut niet. Wel integendeel. Het succes van élk bedrijf zit hem namelijk in het vinden, motiveren en behouden van de juiste mensen en teams. En laat dat nu net de belangrijkste missie zijn van Copus Group”, aldus Dieter Struye.

“Ik vind het een bijzonder mooie uitdaging om mee bij te dragen aan oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen zoals de krapte op de arbeidsmarkt, de nood aan flexibilisering en de enorme gap tussen vraag en aanbod op het vlak van geschoolde arbeidskrachten. Ik zie binnen Copus Group ook een mooie kans voor mezelf om te blijven leren. Zo kijk ik er bv. naar uit om de gedecentraliseerde managementaanpak die Anke geïmplementeerd heeft verder te zetten en ook te leren van de uitwisseling met de dynamische ondernemers in de groep.”

Copus Group en zijn 9 merken bekleden een sterke nichepositie in gespecialiseerde profielen. De groep is met een omzet van 255 miljoen euro aanwezig in België (50% van de omzet), Duitsland en Nederland. Door zijn sterke aanwezigheid in nichemarkten en het plaatsen van gespecialiseerde profielen slaagt Copus Group erin om te groeien, tegen de trend van de markt in. Dat is mee de verdienste van Anke Ulens, die sinds 2009 aan het hoofd staat.

“We hebben de voorbije 14 jaar hard gewerkt om Copus Group te lanceren en verder uit te bouwen. Ik kijk met bijzonder veel voldoening terug op dat traject, maar voor mij is het nu tijd voor iets nieuws. Wat dat precies zal worden, moet ik nog ontdekken. Daar ga ik rustig mijn tijd voor nemen. Eerst wil ik samen met Dieter Struye zorgen voor een vlotte overgang. Met Dieter halen we iemand in huis die met een frisse maar ervaren blik ons verhaal verder kan ontwikkelen. Het is fijn om een vernieuwende visie binnen te halen in een periode waar de sector een pak nieuwe uitdagingen heeft, bijvoorbeeld op het vlak van digitalisering. Ongeacht de trends zal de menselijke factor altijd een cruciale rol zal blijven spelen. En ook op dat vlak is Dieter de juiste match voor ons en deelt hij de waarden van Copus Group.”

Copus Group wil verder actief de opportuniteiten verkennen in Nederland en Duitsland, en de sterke basis in België verder uitbouwen. De schaalgrootte van de groep, gekoppeld aan de wendbaarheid van de specifieke brands binnen Copus Group moet zorgen voor die verdere groei.

“Dit is een uniek verhaal van een groep gelijkgestemde professionals die kennis delen en samenwerken in een warme en dynamische sfeer, en mensen samen wil brengen rond het thema werk”, zegt Anke Ulens. “Onze brands hebben een sterke eigen merknaam en identiteit om verder te kunnen groeien. Met hun specialismen bieden we oplossingen voor de arbeidsmarkt van vandaag en morgen.

Lees verder

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER