Hoe zorg je voor welzijn op de werkvloer in een sector waar medewerkers vaak alleen werken, de job fysiek zwaar is en de taalbarrières groot zijn? Easy Life vond het antwoord in een samenwerking met WPO (Workplace Options). Poetshulpen krijgen ondersteuning bij emotionele en praktische vragen, kantoormedewerkers krijgen de handen vrij.
Uitdaging: welzijn bij een diverse en verspreide workforce
Anna Smets (WPO): “Werkgevers die het goed menen met hun mensen vinden niet dat het welzijn van hun medewerkers hen alleen maar kost. Ze investeren net in welzijn. Niet omdat preventie nu eenmaal verplicht is, maar omdat er simpelweg geen reden is om het niét te doen. Het zijn je medewerkers die voor het succes van je organisatie zorgen.”
“Easy Life heeft dat heel goed begrepen. De medewerkers zijn meestal alleen aan de slag, werken vaak voor veeleisende klanten en hun werk is ook fysiek belastend. Het personeelsbestand bij Easy Life is ook heel divers: verschillende talen, culturen en noden. De werkdruk en de vele praktische zorgen komen meestal terecht bij de lokale agentschappen, maar die mensen kunnen niet alles oplossen. Er was nood aan professionele ondersteuning. Dichtbij en laagdrempelig.”
Aanpak: 24/7 confidentiële ondersteuning, emotioneel en praktisch
“Bij ons kunnen alle medewerkers, en ook alle gezinsleden, 24/7 terecht bij een psycholoog of coach. Dat gaat verder dan emotionele vragen. In 38% van de oproepen gaat het ook over praktische problemen: juridische vragen, administratieve kwesties of je weg vinden in het sociale kluwen. Als mensen daarover kunnen praten met een ervaren professional die meteen tijd heeft en echt luistert, is dat vaak de eerste stap naar verdere begeleiding. Die verdere begeleiding bestaat uit coachingtrajecten en praktisch, juridisch en financieel eerstelijnsadvies.”
“Ondersteuning aanbieden is één ding, de communicatie door de werkgever bepaalt of de medewerkers die ondersteuning ook echt gebruiken. Bij Easy Life zit de buy-in tot op het hoogste niveau. Ze communiceren actief over ons programma, delen het op hun Instagramaccount, benoemen het als voordeel in vacatures en bespreken het tijdens de onboarding. Er zijn maar weinig van onze klanten die dit doen, zeker op deze schaal. Easy Life maakt goed werkgeverschap tastbaar voor elke medewerker.”
“De kracht is dat alles voor de medewerkers volledig confidentieel blijft. Wat besproken wordt, komt niet bij de werkgever terecht. Dat creëert vertrouwen. Alleen geanonimiseerde data en trends worden gedeeld. Easy Life gaat ook actief aan de slag met die feedback.”
Impact: een hoge betrokkenheid en een veiligere, menselijkere cultuur
“Het mooiste resultaat is dat mensen effectief opdagen en niet afhaken. We kunnen moeilijk één op één meten welk effect onze ondersteuning heeft op het absenteïsme, dat is een samenspel van heel veel factoren. We weten wél dat medewerkers echt gebruikmaken van ons aanbod. Kantoormedewerkers vertellen dat hun werkdruk is verlicht. Waar ze vroeger mee gingen naar het gemeentehuis om papieren in orde te brengen, kunnen ze dat nu overlaten aan ons team.”
“Ook bij gevoelige situaties staan we klaar. Als iemand bijvoorbeeld niet naar huis durft omwille van grensoverschrijdend gedrag, nemen wij contact op en zorgen voor opvolging. Ons internationale netwerk helpt daarbij: we kunnen medewerkers vaak in contact brengen met iemand die hun moedertaal spreekt.
“Het programma helpt Easy Life om een veiligere en menselijkere werkcultuur te creëren. Ze tonen dat welzijn geen luxe is en niét het privilege is van kenniswerkers, maar een recht van elke werknemer.”





