PARTNERCONTENT

Waarom Fugro inzet op welzijn van zijn medewerkers

Steeds meer organisaties bieden hun medewerkers én hun gezin een Employee Assistance Programma (EAP) aan. Nog nooit van gehoord? Een EAP is een dienstverlening die medewerkers en leidinggevenden ondersteunt in hun mentaal, emotioneel, fysiek en praktisch welzijn. Daarmee toon je als organisatie dat het welzijn van jouw medewerkers er echt toe doet. Het hele jaar door kunnen medewerkers de klok rond kosteloos terecht bij een team van professionals voor een luisterend oor of een helpende hand.

Aan het woord is Jeroen Smits (JS), Global QHSSE Advisor bij Fugro, en medeverantwoordelijk voor het globale welzijnsbeleid.
Fugro, een wereldspeler op het vlak van Geo-Data met hoofdzetel in Leidschendam, telt 9000 medewerkers in meer dan 61 landen, en besliste in 2019 om een Global Employee Assistance Programma (EAP) uit te rollen om het welzijn van zijn medewerkers concreet te ondersteunen. Anna Smets, Director Business Solutions bij Workplace Options (AS), ging met hem in gesprek over het belang en de meerwaarde van een EAP in een internationale organisatie.

Anna Smets (AS): Wat maakt dat (mentaal) welzijn binnen Fugro zo’n prominente plaats bekleedt?

Jeroen Smits (JM): Daar zijn verscheidene redenen voor. Allereerst hadden wij in 2018 twee surveys uitgevoerd die beide de wens voor meer aandacht voor mentale gezondheid duidelijk maakten. Daarnaast ontwikkelen wij ons personeelsbeleid continu met als doelstelling te voldoen aan de ‘duty of care’, in te spelen op marktontwikkelingen en een competitief primair en secundair arbeidsvoorwaardenpakket neer te leggen.

En ook daar kwam naar voren dat als wij een ‘employer of choice’ willen zijn, er een EAP in ons arbeidsvoorwaardenpakket hoort te zitten. Maar misschien wel de belangrijkste reden is dat wij als Fugro het belang van gezonde medewerkers inzien. Veiligheid en gezondheid, zowel mentaal als fysiek, zijn onderdeel van het fundament van Fugro. Een gezonde medewerker is een blije medewerker en dat zal deze persoon zowel binnen als buiten Fugro uitdragen.

AS: Welke initiatieven hebben jullie de voorbije jaren uitgerold?

JS: Wij zijn in december 2019 gestart. Mentale gezondheid is een ongrijpbaar begrip en niet iedereen voelt zich er comfortabel bij om daar openlijk over te praten. Het stigma rondom mentale gezondheid moet verdwijnen.

In aanloop naar de introductie van ons EAP hebben we de Ride for Health campagne gevoerd waarbij twee collega’s op de fiets door Europa trokken en op ieder Fugro-kantoor onderweg een praatje hielden over geestelijke gezondheid en hun persoonlijke uitdagingen daarin. Een schitterend initiatief dat veel moed en doorzettingsvermogen vereiste van de twee fietsers die uiteindelijk bijna 2000 km fietsten langs de verscheidene Fugro-kantoren in Europa.

Daarnaast hebben we een uitgebreide introductiecampagne opgezet die anders verliep dan gedacht door de corona pandemie. We zijn noodgedwongen overgeschakeld naar introductiewebinars in 6 verschillende talen en andere initiatieven die het EAP continu onder de aandacht brachten van de medewerkers.

Webp.net compress image 14 1

AS: Wie zijn hierin de interne stakeholders?

JS: Onze belangrijkste interne stakeholders zijn onze medewerkers en hun directe familie. Wij zorgen allemaal voor elkaar en verwachten ook van elkaar dat we het benoemen als wij ons zorgen maken over de veiligheid en gezondheid van een ander of onszelf. Daarnaast is er een belangrijke rol weggelegd voor de managers/supervisors die het EAP onder de aandacht brengen van de medewerkers. Ook HR en HSSE afdelingen hebben een rol te spelen door in hun dagelijkse activiteiten het EAP op de agenda zetten. Global HR en HSSE team staan samen in voor de coördinatie van het programma wereldwijd.

AS: Welke rol speelt het Senior Management hierin?

JS: Fugro heeft een senior managementteam dat heel mensgericht is en inzet op hun ontwikkelingen en welzijn. Dat is uiteraard een enorme steun voor een EAP. Dat zien we ook terug in hun communicatie. In bijna alle berichten rond COVID-19 door het senior management van Fugro, vaak door onze CEO, is er aandacht voor de mentale gezondheid.

AS: Hoe zorgen jullie ervoor dat het wordt opgepikt in toch wel een voornamelijk viriele, masculiene omgeving?

JS: We zorgen ervoor dat thema hoog op de agenda blijft staan en streven ernaar dat senior management er over blijft praten. We moet er allemaal zelf in geloven, pas als senior management mentaal welzijn benoemt, zullen anderen het ook benoemen en zal het geleidelijk aan ‘normaal’ worden. Het stigma moet eraf.

Fugro was in het verleden misschien een viriele masculiene omgeving, maar daar is de afgelopen jaren veel verandering in gekomen. Fugro is een technisch bedrijf dat een bepaald type medewerker aantrekt. Het viriele aspect verdwijnt langzaam. Door meer diversiteit in onze medewerkerspopulatie hopen we dat het meer vanzelfsprekend wordt om hierover te praten. De educatie van de managers/supervisors zal daarnaast een belangrijke rol blijven spelen zodat zij begrip tonen en doorverwijzen naar professionals indien nodig.

AS: Kunnen jullie enkele concrete voorbeelden delen?

JS: In Fugro is er een bijzondere groep medewerkers: de zeevarenden. Dat zijn niet alleen de kapitein, officieren en matrozen, maar ook alle specialisten die aan boord onderzoek doen. Hoewel het aandeel vrouwen toeneemt, blijft dat nog een masculiene omgeving waar het merendeel ook technisch is ingesteld. Om bij deze populatie meer aandacht te krijgen voor mentale gezondheid, hebben we voor de managers van deze groep een training opgezet die hen alert maakt en beter leert omgaan met medewerkers die mentale aandacht behoeven.

AS: Hoe pas je het EAP in in de algemene aanpak omtrent welzijn op de werkvloer?

JS: In ieder land is het beleid rond arbeidsomstandigheden verschillend. Binnen Fugro hebben we enerzijds een minimumstandaard maar moeten we ook rekening houden met lokale regelgeving en met culturele verschillen en gebruiken. Het gebruik van het EAP varieert daardoor. Als global organisatie zetten wij vooral in op het preventieve luik door webinars te promoten naast de service in het algemeen.

AS: Hoe ervaren jullie het partnership met WPO?

JS: Toen Fugro besloot actief op zoek te gaan naar een Global EAP hebben we eerst een aantal voorwaarden op papier gezet. Eén van de belangrijkste voorwaarden was dat het een global provider moest zijn die oog heeft voor culturele verschillen. Met WPO hebben wij zo’n partner gevonden. Door WPO’s lokale aanwezigheid is het programma in iedere gewenste taal beschikbaar én met de juiste culturele achtergrond.

AS: Wat zijn de aandachtspunten binnen een ‘globale organisatie’ op het vlak van welzijn?

JS: Fugro opereert in 60 à 70 verschillende landen en heeft dus een erg internationaal werknemersbestand. Verschillende culturen, inzichten en ideeën komen bij elkaar, wat het eindproduct alleen maar verbetert. Maar het brengt natuurlijk ook uitdagingen mee op het gebied van communicatie en culturele achtergrond. Iedereen kijkt anders naar mentale gezondheid en niet iedereen is in voldoende mate geholpen door er over te praten of artikels te lezen.

Het zorg dragen voor de mentale gezondheid is dus maatwerk . Met andere woorden, wij als Global management maken dit programma beschikbaar, maar het is aan de lokale entiteiten om er verder inhoud aan te geven afhankelijk van de lokale vraag, cultuur en verwachtingen maar ook afhankelijk van het lokale bestaande zorgstelsel.

AS: Heeft de huidige pandemie de aandacht nog verscherpt, versterkt?

JS: Vóór de pandemie hadden wij nog geen EAP. We zijn wel blij dat wij tijdig van start zijn gegaan, zodat hulp beschikbaar was op het moment dat het nog méér nodig bleek dan voor de pandemie. Het EAP draagt zeker bij aan de mentale gezondheid, al verschilt de mate waarin van individu tot individu, en van land tot land. In veel landen werken onze medewerkers van thuis uit en tegelijkertijd kregen we een aantal financiële tegenvallers te verwerken. Dat heeft uiteraard zijn weerslag gehad op onze medewerkers. De gevolgen op lange termijn van deze pandemie zullen pas later concreet en voelbaar worden.

Van zodra we naar het nieuwe normaal gaan, zal het EAP echt zijn waarde laten zien.

AS: Krijgen jullie feedback van jullie medewerkers omtrent de aandacht die uitgaat naar wellbeing?

JS: We krijgen zeer positieve feedback. Wat vooral positief is, is dat zowel medewerkers, maar ook de managers het nu ook specifiek benoemen als secundaire arbeidsvoorwaarde. Dat betekent dat het stigma rondom mentale gezondheid langzaam aan het verdwijnen is.

Meer weten?

Download hier het spotlightdossier waarin Ethias, Animalcare en Euroclear toelichten waarom zij inzetten op een EAP bij Workplace Options en zo het welzijn van hun medewerkers versterken

Of herbekijk / herbeluister de podcast met Anna Smets, director Business Solutions Workplace Options

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER