Steeds meer organisaties bieden hun medewerkers én hun gezin een Employee Assistance Programma (EAP) aan. Nog nooit van gehoord? Een EAP is een dienstverlening die medewerkers en leidinggevenden ondersteunt in hun mentaal, emotioneel, fysiek en praktisch welzijn.
Daarmee toon je als organisatie dat het welzijn van jouw medewerkers er echt toe doet. Het hele jaar door kunnen medewerkers de klok rond kosteloos terecht bij een team van professionals voor een luisterend oor of een helpende hand.
De ondersteuning werkt zowel curatief als preventief, en wordt aangeboden voor werkgerelateerde problemen, stressbeheersing, gezonde voeding, maar evenzeer als men zich zorgen maakt over de kinderen of de partner, die ook zélf contact kunnen opnemen met het EAP.
Op die manier ontzorgt het EAP tegelijkertijd het HR team en de interne dienstverlening, die nu eenmaal niet 24/7 beschikbaar kunnen zijn.
Medewerkers gelukkiger, gezonder en productiever maken op hun werk en in hun leven in het algemeen, dáár staat Workplace Options voor, aldus Anna Smets, Directeur Business Solutions. Ze nodigde drie klanten uit om ideeën, ervaringen en tips uit te wisselen over welzijn op het werk.
- Wat staat er op het welzijnsmenu?
- Hoe zetten zij welzijn in hun organisatie strategisch op de kaart?
- En wat is de rol van een Employee Assistance Programma daarbij?
Drie ervaren HR professionals zorgen in dit spotlight dossier in samenwerking met Workplace Options voor het – concrete – antwoord:
Carla De Schepper (Animalcare):
“We bieden heel wat kennis en tools aan, zowel aan leidinggevenden als aan alle medewerkers, die de gezondheid, de motivatie en het talent helpen te optimaliseren. Belangrijke hefbomen daarbij: een open transparante communicatie en… kwetsbaarheid. Waarom? Gemotiveerde, gezonde en getalenteerde medewerkers dragen enthousiasme uit naar buiten toe, waardoor welzijn niet alleen intern een positieve impact heeft (betrokkenheid en productiviteit), maar ook extern (sterk werkgeversmerk). Wellbeing? Dat betekent het potentieel van medewerkers bewust aansturen en ontwikkelen, zodat je vitale, getalenteerde en geëngageerde medewerkers hebt die weerbaar zijn voor onverwachte situaties en die meewerken aan de groei van het bedrijf.”
Syl Arnols (Ethias):
“De missie van HR bij Ethias is om de juiste omstandigheden te creëren, zodat mensen het beste van zichzelf kunnen geven, dat ze zich kunnen ontwikkelen en in goede omstandigheden kunnen werken. Dat gaat over een ergonomische bureaustoel, maar evenzeer over de dingen durven te benoemen (zeg maar psychologische veiligheid). Mensen die zich goed voelen, stralen dat ook uit op klanten én potentiële klanten.”
Vincent Delbaere (Euroclear):
“Voor een omschrijving van welzijn op het werk baseren we ons op de definitie van de Wereldgezondheidsorganisatie over fysiek, mentaal en sociaal welzijn. We willen support bieden, zodat medewerkers zich gezond, geëngageerd, gelukkig en verbonden voelen. Dat zijn de fundamenten van ons welzijnsbeleid. Daarnaast zijn we gestart met een agile wellbeing squad met de volgende pijlers. Ten eerste: health & safety. Ten tweede: connectie met de organisatie en focus op waarden, purpose, sense of belonging en verbondenheid met het bedrijf. Ten derde: human experience, alles wat te maken heeft met leiderschap en people management. Ten vierde: engagement en persoonlijke ontwikkeling, sociale interactie en leermogelijkheden. Een ten slotte: Joy@Work. Wij spreken over joy in plaats van happiness. Ons welzijnsprogramma Joy@Work is ontstaan bij een aantal medewerkers, los van HR.”
Download hier het volledige spotlight dossier