Un Cahier d’étonnement, Workplace-as-a-Service en (g)een geïntegreerd HR beleid?

Sneller dan het licht is Luc De Decker, hoofdredacteur van #ZigZagHR. Want daags na het Connect & Learn Event van 7 november waar we te gast waren bij Workero, deelt hij alvast zijn take aways.

Heidi De Pauw, CEO Childfocus, beet de spits af als open-your-mind speaker. Want iedere maand laten we op onze events ook iemand aan het woord die niet in HR actief is. En dat doen we heel bewust! Omdat we ervan overtuigd zijn dat we (minstens evenveel of zelfs meer?) kunnen leren van mensen en sectoren die op het eerste zicht niets met HR gemeen hebben…

Wanneer je in een organisatie binnen komt, moet je een ‘cahier d’étonnement’ bijhouden, een schriftje waarin je alles opschrijft wat je opvalt, wat je verbaast, wat je bizar vindt en waaraan je dus wil werken. Doe dat zeker al van bij het begin, want na enkele maanden word je bedrijfsblind, dan verbazen die zaken je niet meer. Ik heb dat schriftje nog, ik schrijf er nog in en blader er geregeld in. Zo zie je wat je nog niet aangepakt hebt.

Heidi heeft Child Focus mee uitgebouwd tot de organisatie die er vandaag staat. Hoe kan je een organisatie echt veranderen volgens haar?

Door in te zetten op dit kwartet van waarden en attitudes:

  • Betrokkenheid (van en bij medewerkers, maar ook andere betrokkenen, ook vrijwilligers).
  • Verbinden (werk samen, zorg voor cohesie, organiseer zaken die daarop gericht zijn).
  • Daadkracht (we moeten áltijd klaar staan om in actie te schieten, ook voor elkaar).
  •  Ga een stapje verder (durf ervoor te gaan, zet nog net dat stapje extra)

Dirk Paelinck, CEO Interoffices en Workero schudde HR wakker: jongere medewerkers willen maximum 30 minuten pendelen naar het werk. Daar moet je als HR ook rekening mee houden.

De kantoormarkt verandert helemaal: we zitten in een transitie naar Workplace-as-a-Service

Van Frank Vander Sijpe, Director HR Research Securex, kregen we de primeur van de resultaten van een survey die Securex afgelopen zomer heeft gedaan bij Belgische bedrijven. De resultaten worden in een whitepaper gepubliceerd begin 2020.

Meer dan 90% heeft een ‘vaste’ arbeidsovereenkomst en het verloop ligt onder de 6%. In vergelijking met andere landen, zijn de Belgen dus zeer weinig flexibel. Dit zegt iets over de Belgische mentaliteit…

Ondanks die hang naar ‘vast werk’, stijgt het aantal freelancers in België én 63% van de bevraagde bedrijven werkt ook effectief al met freelancers, meestal omdat ze op zoek zijn naar meer flexibiliteit en specifieke, tijdelijke expertise, maar ze doen evenzeer een beroep op freelancers omdat bepaalde profielen nog zeer moeilijk te vinden zijn buiten het freelance circuit.

Frappant is dat 87% van de bedrijven geen functie heeft om externe medewerkers te beheren en dat slechts 22% een formele strategie inzake total talent management. Er wordt in België schijnbaar vooral ad hoc gewerkt bij het aantrekken van externe medewerkers.

Olivier Wouters, advocaat en managing partner bij Claeys & Engels gaf duiding of een geïntegreerd HR-beleid voor werknemers en freelancers, juridisch bekeken al dan niet een goed idee is. Essentieel is alvast dat freelancers niet beschouwd kunnen en mogen worden als werknemers. Een freelancer heeft autonomie in zijn werk en er mag geen sprake zijn van een gezagsrelatie wat onder andere betekent dat hij/zij flexibiliteit heeft in zijn/haar werkorganisatie.

We sloten af met twee praktijk cases. Levi Martens, customer success expert bij cowboy, de connected e-bike vertelde dat Cowboy heel bewust de keuze heeft gemaakt om met freelancers te werken om zo efficiënter te kunnen groeien: Eerder dan overal in te zetten op fysieke verkooppunten, ging Cowboy gericht op zoek naar freelancers die de rol opnemen van ambassadeur van het merk, en die elk in hun eigen regio meebouwen aan de groei. Freelancers vinden ze vooral via sociale media en Jellow, het freelance platform dat freelancers in zakelijke dienstverleners matcht met opdrachtgevers en het lijkt erop dat Cowboy erin geslaagd is om een community uit te bouwen met hun freelancers waardoor ze hen ook aan zich binden.

We werken met freelancers die we ook regelmatig uitnodigen, opleiden en enthousiasmeren

De tweede praktijkcase werd gebracht door Mark van Assema, programmaleider Total Talent Management bij de VRT.

HR staat voor Human Resources, niet alleen voor Werknemer Resources.

Bij de VRT neemt HR effectief het ‘eigenaarschap’ van álle medewerkers, zowel van ‘vaste’, als freelancers en uitzendkrachten. Uiteraard is er een apart beleid voor externen maar dat gebeurt dus wel door HR, met respect voor alle stakeholders.

Een uitgebreid verslag van de VRT Total-Talent management case, een inspirerend interview met Heidi De Pauw, 5 best & next practices van Belgische bedrijven (en nog veel meer!)  kan je overigens lezen in de volgende editie van #ZigZagHR, het nagelnieuwe vaktijdschrift voor HR-professionals.

Heb je deze Connect & Learn gemist?

Schrijf dan als de bliksem in voor het volgende event: dan staat innovatie centraal en de rol die HR daarin speelt. Open Your Mind Speaker van dienst is dan Sergio Herman!

See you there?

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER