Door het vele thuiswerk tijdens de coronacrisis, hebben bedrijfsleiders meer vertrouwen gekregen in hun telewerkend personeel. Bijna zeven op de tien ondernemingen hebben nu vertrouwen in de thuiswerkers. 62 % vindt dat thuiswerk een positief effect heeft op de balans tussen werk en privéleven. Dat blijkt uit de grote werkgeversbevraging van Acerta. Ondanks de geleidelijke terugkeer naar kantoor, tonen de cijfers dat thuiswerk in de toekomst altijd een plaats zal blijven hebben in het bedrijfsleven.
Een eerste opvallende vaststelling uit het onderzoek van Acerta: bedrijven zetten telewerk helemaal bovenaan in het lijstje met prioriteiten op hr-vlak voor de komende drie jaar. 39 % van de respondenten vinkte het thema ‘plaats- en tijdonafhankelijk werken’ aan als hét hr-thema, het hoogste percentage. Ondanks de geleidelijke terugkeer naar de werkvloer, zal thuiswerk dus een belangrijke rol in bedrijven blijven spelen.
Werkgevers hebben vertrouwen in thuiswerkers
Doordat thuiswerk het voorbije anderhalf jaar de norm werd, hebben bedrijven ook alle voordelen ervan ontdekt. Bijna zeven op de tien (68 %) bedrijven geven momenteel aan dat ze hun werknemers vertrouwen bij het telewerken. 62 % ziet thuiswerk bijdragen aan een betere balans tussen werk en privé. Meer dan de helft van de werkgevers (52 %) is van plan thuiswerk voortaan te stimuleren. En 49 % kijkt verder dan de eigen onderneming en vindt de mindere belasting op woon-werkverplaatsingen ook een valabel argument om thuiswerk aan te houden.
Personeel werkt meer uren en is productiever
Thuiswerk betekent niet alleen dat er vanop een andere plaats wordt gewerkt (plaatsonafhankelijk werken), het heeft ook een impact op wanneer en hoeveel uren mensen voor het werk aan de slag zijn (tijdonafhankelijk werken). 40 % van de werkgevers stelt vast dat thuiswerkende medewerkers per week gemiddeld meer uren werken. Drie op de tien geeft dan weer aan dat hun werknemers minder uren kloppen.
38 % van de werkgevers meent bovendien dat werknemers productiever zijn als ze van thuis werken dan wanneer ze dat van kantoor doen. Voor 40 % maakt thuiswerk of niet geen verschil, 22 % oordeelt dat thuiswerkers minder productief zijn.
Geen vast aantal dagen thuiswerk
De bevraging toont ook dat onder ‘thuiswerk’ meestal (bij 60 % van de werkgevers) verstaan wordt dat er een bepaald aantal dagen per week van thuis kan worden gewerkt, af te spreken met de leidinggevende (bij 61 %). Een minderheid, 37 % van de werkgevers, drukt thuiswerk niet uit in aantal dagen.
Hannelore Van Meldert: “We zouden zover moeten geraken dat het de soort activiteit, het doel en de gewenste interactie zijn die bepaalt of er best van thuis of van kantoor wordt gewerkt. Voor activiteiten als brainstorms en co-creatie kunnen werknemers bijvoorbeeld naar kantoor gaan, voor activiteiten die veel concentratie vereisen, werkt men thuis of in een focusruimte op kantoor. Dit vraagt best wel een investering om na te denken over welke activiteiten organisaties digitaal, offline, synchroon of asynchroon organiseren. Bedrijven kunnen dit, samen met andere elementen als thuiswerkvergoedingen en werkroosters, best vormgeven in een gedetailleerd thuiswerkbeleid.”
De gegevens komen van de bevraging die ACERTA tweejaarlijks laat uitvoeren onder werkgevers, door Indiville, het collectief voor onderzoek en advies over maatschappij, politiek en media. De bevraging liep van 12 tot 26 april 2021, 526 ondernemingen namen eraan deel, allemaal werkgevers met minstens 5 werknemers. De data werd gewogen om representatief te zijn voor België op het aantal werknemers in de actieve ondernemingen met minstens 5 werknemers. Een gedetailleerde steekproefbeschrijving kan opgevraagd worden bij Acerta.