PARTNERCONTENT

Sterk leiderschap. Hoe kan je de ‘war for leadership’ winnen?

Communicatie met stakeholders is cruciaal om van projecten een succes te maken. Als leidinggevende zijn je medewerkers je interne stakeholders, dus het is essentieel om hen mee te krijgen in je verhaal. Maar hoe doe je dat, het verschil maken met goed leiderschap? We gaan in gesprek met Isabelle Hoebrechts, Well-being Expert bij Attentia en auteur van het pas verschenen boek Zuurstof voor je brein.

Een goede leider is een goede communicator, geeft het team autonomie, is emotioneel intelligent, zorgt ervoor dat de medewerkers zich betrokken voelen. Het lijkt allemaal zo evident. Waarom loopt het dan soms nog mis?

Isabelle Hoebrechts: “De hamvraag is: wat is een goede communicator? Sommige mensen communiceren goed via mail, maar slaan in persoonlijke contacten de bal mis. Door hun lichaamstaal komen ze nors over, of stralen ze een negatieve energie uit. Je bent pas een goede communicator als je je bewust bent van hoe je overkomt, en je ernaar gedraagt. Je mag dingen nog zo goed kunnen uitleggen, je moet het ook uitdragen in je dagelijkse handelen. In moeilijke situaties zie je soms dat ego het overneemt van goed leiderschap.”

Soms denkt een leidinggevende van zichzelf dat die heel goed bezig is, maar ervaart het team dat helemaal anders. Hoe ontstaat die misperceptie?

“Mensen beseffen niet altijd van zichzelf hoe ze overkomen. Dan denken ze dat ze goede leiders zijn, dat hun team van hen houdt omdat ze alles voor hen doen. Maar als je dieper graaft, zie je dat er angst heerst. Mensen kunnen zichzelf niet zijn, en presteren wel, maar kreunen onder het narcisme van de leidinggevende.”

Als leidinggevende moet je enerzijds op tafel kunnen kloppen, maar anderzijds empathisch en zacht met je medewerkers omgaan. Kan één persoon die twee eigenschappen combineren?

“Ik geloof van wel. Emotioneel met je medewerkers omgaan, betekent niet dat je ze moet betuttelen. Je mag hard en confronterend zijn, maar zorg ervoor dat je alles zegt op een milde, liefdevolle manier. Respect is daarin enorm belangrijk.”

In de prioriteitenlijst van HR is well-being doorgegroeid naar nummer 1. Hoe kunnen leidinggevenden bijdragen aan het welzijn en werkgeluk van medewerkers?

“Een grote fout is dat veel leidinggevenden te veel met operationele zaken bezig zijn. Eigenlijk zou een leidinggevende een groot deel van de tijd moeten spenderen aan leiderschap. Zich afvragen: hoe voelen mijn mensen zich? Waar hebben ze mijn expertise, hulp, advies of aandacht nodig?

Leidinggevenden hollen vaak van de ene meeting naar de andere en zien hun teamleden nauwelijks. Zo’n aanpak werkt niet. Medewerkers hebben feedback nodig van hun leidinggevende: waarmee zijn ze goed bezig, waar moeten ze bijsturen? In de zoektocht naar meer werkgeluk wordt van alles uitgedokterd. Maar dat mensen zich niet goed in hun vel voelen, ga je niet oplossen met een biljarttafel op kantoor. Alles begint met beter leiderschap. En daarnij zijn coachende vaardigheden en psychologische veiligheid heel belangrijk.”

Bij Attentia bestaat er zo’n opleiding rond coachende vaardigheden. Welke trends zie je nog op vlak van opleidingen?

“Soft skills zijn superbelangrijk geworden. Er wordt volop ingezet op communiceren, feedback geven, coachen, psychologische veiligheid, emotionele intelligentie, … Leidinggevenden hebben nu eenmaal een grote impact op personeelsverloop. Dat besef is er bij HR steeds meer. Er wordt al veel over geschreven, maar nu moeten we die kennis ook gaan implementeren. En dat moeten leidinggevenden óók doen, want alleen maar spreken over goed leiderschap zonder je gedrag aan te passen, werkt natuurlijk niet.”

Gedrag veranderen vertrekt vanuit bewustwording. Vaak beseffen mensen niet hoe ze overkomen. Zodra ze dat inzien, hoor je vaak: ‘Is dat echt zo?’ Gelukkig is er een ruim aanbod aan opleidingen dat je daarmee verder helpen.

Isabelle Hoebrechts, Well-being Expert Attentia

IMG 3877
Attentia slogan 1
Lees verder

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER