Rond-De-Tafel: Experiences, echt?! Wat is er aan de hand op de werkvloer?

Iedere maand nodigen we samen met de gastheer of gastvrouw van het #ZigZagHR-maandthema uit Rond De Tafel. Hans Casier, CHRO Deme group mocht als gastheer van de allereerste editie ‘From Careers to Experiences’ de spits afbijten. Negen deelnemers schoven aan met zicht op de Schelde in de Antwerpse hoofdzetel van DEME Group. Wat is er aan de hand met de oude vertrouwde carrière en waarom heeft iedereen het over de employee experience? Rond de tafel ontdekten we de oorzaken, oplossingen en uitdagingen. Enkele inzichten…

Een andere visie op werk

Als eerste oorzaak werd een andere visie op werk naar voor geschoven. Mensen zijn niet meer uitsluitend op zoek naar werk en we bouwen nu een carrière op rond ons leven ipv omgekeerd. Die verandering van perspectief maakt meteen duidelijk dat intrinsieke motivatie terug is van nooit weggeweest.

Niet de Wall Street wolf op jacht naar een dikkere portefeuille, maar het individu op zoek naar boeiende belevenissen en zelfontwikkeling vormt vandaag de leidraad. Beide doen het eigengereid, maar met een heel andere drijfveer.

Vlugge vervaldatum

De verander(en)de kijk op de betekenis van werk is niet de enige bekommernis op de arbeidsmarkt. Tegelijkertijd zorgt een stevige
versnelling van ontwikkelingen in technologie, globalisering en samenleving ervoor dat de vertrouwde werkomgeving en carrière onder
druk staan. Mensen moeten dus wel wendbaar worden, ook degenen die dat niet uit zichzelf doen. En niet iedereen houdt van verandering…

Bijleren en reskilling zijn continue aandachtspunten geworden. Het moet nu in de cultuur ingebakken zitten.

Naar een spotify-isering van HR (?)

Wat is dan de oplossing? Een contextueel en gepersonaliseerd aanbod is  nodig om de relevantie van je HR-programma’s te verhogen. Daarover waren de deelnemers aan de Rond-De-Tafel het alvast eens. En om dat te verwezenlijken op grote schaal, moet je de nodige technologie kunnen inzetten. Tussen droom en daad staan evenwel (alweer) wetten in de weg en praktische bezwaren, zoals de GDPR, die moet waken over het beheer en de beveiliging van persoonlijke gegevens.

Design for WE, serve I

Hoewel de uitgangspunten van de employee experience niet in vraag gesteld worden, is de toon van het gesprek eerder ‘gewoon te zeggen waar het op staat’. Wat maakt ons uniek als bedrijf? Wat is ons DNA? Het is het antwoord op die vragen dat duidelijk maakt of we medewerkers de beleving kunnen bieden waar ze naar op zoek zijn. De corebusiness van HR is helemaal niet veranderd, alleen leggen we nu enkele andere accenten. Daar draait HR tenslotte om: de persoonlijke wensen en bedrijfsdoelstellingen verzoenen. Ja, de business komt altijd eerst, maar het gaat erom: vinden we elkaar? Voel je je als individu goed in deze omgeving?

HR moet wel sturen, het eigenaarschap van de cultuur zit immers bij HR

HR aan het stuur dus, maar employee experience reikt verder dan HR

Als de basics niet in orde zijn, heeft het streven naar experiences en maatwerk geen zin. En we mogen ook niet meer beloven dan wat we kunnen waarmaken. Managing expectations met andere woorden en eerlijk zijn. Anders keert zich dat heel gauw tegen jou.

Niet de job, maar de experience staat centraal, daar bestaat alvast consensus over.

Dat impliceert ook dat je niet meer aanwerft voor een functie, maar voor een evolutie, die je nog steeds een carrière kunt noemen, ook al is dat niet meer de klassieke carrière.

Steeds meer mensen willen uit hun ‘hokjes’, ze willen aan het roer van hun loopbaan staan en een koers varen die ze zelf kiezen en die kan alle richtingen uitgaan.

We maken een overgang van een rechtlijnige en vooraf afgetekende career destination naar een flexibele, open en bredere career journey. Die journey kan zelfs zo divers zijn, dat ook het statuut gewijzigd wordt (als freelancer bijvoorbeeld) of de locatie ingrijpend verandert. Zo ontstaat een almaar meer ‘hybride workforce’. Dat wordt dan ook het thema van onze tweede rond de tafel, ons tweede event, onze tweede editie van het tijdschrift van #ZigZagHR in november.

Met dank aan:

  • Hans Casier, CHRO Deme group
  • Ilse Wellens, HRBP corporate staff & coach HRBP KBC Bank & Verzekering
  • Jan Dillis, HRD Devoteam
  • Inger Verhelst, advocaat-vennoot Claeys & Engels
  • Stéphane Verbrugge, head of marketing & communication Cevora
  • Shanna Jacobs, Recruitment manager Elia
  • Ann Flipkens, Chief Inspiration Officer Branded.Careers
  • Maarten Raemdonck, CEO Spencer
  • Elodie Damiano, P&O business partner Mars

 

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER