Zes tijdelijk werkloze werknemers van de reisorganisatie Joker gaan voor minstens vijf weken voltijds aan de slag bij hr-dienstverlener Acerta. De medewerkers kozen vrijwillig voor de overstap naar Acerta. Daarvoor werden ze tijdelijk geschorst bij Joker en kregen ze bij Acerta een contract van bepaalde duur. Na deze duur kunnen ze gewoon weer terugkeren naar hun oorspronkelijke werkgever. De samenwerking kwam tot stand via het deelplatform Bridge. Dat digitaal platform geeft sinds de coronacrisis bedrijven de mogelijkheid om personeel onderling uit te wisselen en zo pieken en dalen in de werklast op te vangen.
De impact van COVID-19 laat zich hard voelen in de reissector: door de strenge maatregelen en reisbeperkingen is toerisme een van de zwaarst getroffen sectoren. Het gros van de medewerkers is er al maanden tijdelijk werkloos. Daarom bood reisorganisatie Joker zijn werknemers die momenteel tijdelijk werkloos zijn de kans om elders aan de slag te gaan. Nadien kunnen ze terugkeren naar het reiskantoor waar ze werken of de hoofdzetel. Na een interne bevraging bleek dat ook hun medewerkers openstonden voor een tijdelijke uitwisseling. Vier van hen zijn nu aan de slag in de divisie ‘Starters en Zelfstandigen’ van Acerta, twee springen bij in de divisie ‘Consult’, waar ze de organisatie van de sociale verkiezingen in bedrijven vlot helpen verlopen.
Katleen Hofmans, Finance & HR Manager van Joker: “Het werk is een belangrijke bron van zingeving. We merkten bij onze medewerkers dat, wanneer ze op tijdelijke werkloosheid geplaatst werden, ze het niet alleen financieel, maar ook mentaal zwaar hadden. Je kan ervoor kiezen om thuis te blijven zitten of om het heft in eigen handen te nemen en te groeien als persoon, ook in je ontwikkeling. We gaven onze medewerkers daarom de kans om tijdelijk bij Acerta hun kennis te verbreden. Ze krijgen er opleiding zodat ze hun job daar succesvol kunnen uitvoeren, en die kennis zal ook tijdens hun verdere loopbaan goed van pas komen.”
Christophe Deroose, CEO Acerta: “Onze teams worden momenteel zwaar belast door de vele vragen van zelfstandigen en werkgevers, onder andere over de corona-steunmaatregelen en de sociale verkiezingen. De medewerkers van Joker komen voor minstens vijf weken onze divisies versterken om deze piek op te vangen. Dankzij dit traject van delen, vermijden we niet alleen dat ze op een uitkering moeten terugvallen, maar zorgen we ook als ‘ontvangende’ organisatie dat ze nieuwe ervaringen opdoen, die ze nadien terug kunnen meenemen naar Joker. Het is een echte win-winsituatie voor alle betrokken partijen.”
Samenwerking via deelplatform voor werknemers
De samenwerking tussen Joker en Acerta kwam tot stand via Bridge, een digitaal deelplatform voor werknemers. Bridge is een initiatief van Acerta om bruggen te slaan tussen organisaties die te veel of net te weinig werk (en dus medewerkers) hebben in economisch moeilijke tijden.
Kathelijne Verboomen, directrice Kenniscentrum Acerta en trekker achter Bridge: “Uit een grootschalige bevraging van Acerta in september 2020 bij 2.000 Belgen bleek al dat twee op de drie landgenoten bereid zijn tijdelijk elders aan de slag te gaan als hun bedrijf in moeilijkheden zou komen door de coronacrisis. Vooral personeel in de horeca, de communicatie- en eventsector en het toerisme staan ervoor open, op voorwaarde dat ze hun loon- en arbeidsvoorwaarden kunnen behouden en dat de uitwisseling tijdelijk van aard is, en nadien weer kunnen terugkeren naar hun oorspronkelijke werkgever. Het potentieel voor delen van werknemers in coronatijden is dus groot. Organisaties die hun werknemers tijdelijk uitlenen, besparen op loonkosten, zonder afscheid te moeten nemen van hun beste krachten.”