PARTNERCONTENT

Persoonlijke ontwikkeling tijdens de pandemie: aantal gevolgde lessen bij GoodHabitz verzesvoudigd

De impact van de pandemie op je medewerkers is groot. Velen werken (nog steeds) thuis, het werk is veranderd of ligt in sommige gevallen gedeeltelijk stil. Nu na een aangepaste zomervakantie het werk opnieuw wordt hervat, zal dit niet hetzelfde zijn als een jaar geleden. Wat betreft persoonlijke ontwikkeling en zelfscholing stonden organisaties de afgelopen maanden voor een raadsel: gaan medewerkers bij de pakken neerzitten of grijpen ze het moment aan om met hun persoonlijke groei aan de slag te gaan?

Deze onzekere tijden vragen om veerkracht en positiviteit. Zowel thuis als op het werk. Online opleider GoodHabitz ziet dat Belgische werknemers zich juist op deze softskills willen ontwikkelen, vóóral in de afgelopen maanden.

“Het kwam ook voor ons als een enorme verrassing”, vertelt Nouri Zouaghi, Country Director België bij GoodHabitz. “Natuurlijk hoopten we op een stijging in het gebruik van onze online trainingen, maar dat het zo sky high zou gaan, overtreft onze stoutste dromen.”

Met 100 trainingen in zes talen en ruim 1.200 klanten (veelal grote organisaties die de trainingen onbeperkt aanbieden aan het volledige personeel) in o.a. België, Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje is GoodHabitz een van de toonaangevende online opleiders in Europa. In ons land zag het van oorsprong Nederlandse bedrijf het aantal gevolgde lessen tijdens de pandemie verzesvoudigen. Een stijging van ongekende proportie.

Online samenwerken en mindfulness zijn in trek

Zouaghi: “België is geen uitzondering. Overal in Europa zijn mensen aan het leren geslagen, zo blijkt uit onze cijfers. En juist de onderwerpen die nu actueel zijn, zijn in trek. De training Online (samen)werken kwam bijvoorbeeld in alle landen de top 3 binnen. Maar ook titels als Mindfulness en Goed in je vel werden de afgelopen maanden vaak geraadpleegd: onderwerpen die je op het werk en privé helpen deze moeilijke periode door te komen.”

‘Door de situatie is online leren enorm snel geadopteerd’

Niet alleen cursisten grijpen deze tijd aan om met online trainingen aan de slag te gaan, ook veel organisaties stappen juist nu in. Een recordaantal nieuwe klanten sloot zich de afgelopen maanden aan bij GoodHabitz. Zo ook Ziekenhuis Oost-Limburg (ZOL). “We waren al van plan GoodHabitz toe te voegen, maar nu komt het extra goed van pas”, weet Hoofd Opleiding en Ontwikkeling Sylvain Haekens. “COVID-19 heeft het opstartproces behoorlijk versneld. Klassikaal leren is nu moeilijker en samenscholing blijft ook de komende tijd lastig. Om je toch te blijven ontwikkelen, is GoodHabitz een mooie oplossing. Door de situatie is online leren nu ineens enorm snel geadopteerd, waardoor dit zal beklijven.”

Gezamenlijk trainen via Skype

Telecommunicatiebedrijf Proximus sloot zich al in de zomer van 2019 aan bij GoodHabitz, maar kwam tijdens de pandemie in een stroomversnelling terecht. Brigitte Decolle, Leadership Development Consultant binnen de Proximus Corporate University: “Van de ene op de andere dag werken mensen thuis en zo rees bij ons de vraag hoe we hen iets kunnen bieden. We doen nu gezamenlijke trainingen via Skype of WebEx en zien een enorme toevlucht in de GoodHabitz-trainingen.”

Op naar een ‘nieuwe werkelijkheid’

Inmiddels zijn we heel wat maandjes verder, maar is de toekomst nog altijd ongewis. België maakt zich op voor ‘de nieuwe werkelijkheid’, waarin het werkende- en privéleven van je medewerkers voorlopig anders is dan gewoonlijk. “Het blijft wennen”, besluit Zouaghi. “Maar ik vind de cijfers echt bijzonder hoopvol: ze vertellen mij dat Belgische werknemers in staat zijn zich razendsnel aan te passen aan deze situatie en alle nadelige gevolgen. Bovendien grijpen ze de kans om aan hun persoonlijke groei te werken. En vanzelfsprekend doen wij er bij GoodHabitz alles aan om dat zo goed mogelijk te faciliteren.”

Meegaan in de leertrend

Wil je als organisatie meegaan in de leertrend, dan moet je in actie komen. Dat doe je door persoonlijke groei juist nu aandacht te geven. De belangrijkste lessen?

  • Zet in op communicatie: maak duidelijk waarom dit hét moment is om online trainingen te doen.
  • Geef leeradvies: adviseer medewerkers om de GoodScan van GoodHabitz te doen om inzicht te krijgen in welke trainingen voor hen het beste aansluiten.
  • Geef leeradvies 2.0: doe alvast voorwerk en adviseer per afdeling welke training medewerkers het beste kunnen volgen.
  • Geef het goede voorbeeld: betrek managers, leidinggevenden en ambassadeurs om medewerkers te overtuigen.
  • Houd het leuk en positief: laat het niet als verplichting voelen, maar als een uitdaging of kans.

Meer weten?

www.goodhabitz.com

logoregular

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER