Over innovatie & HR: Connect & Learn 5/12

Was je er gisteren niet bij op het tweede Connect & Learn event van #ZigZagHR? 76 enthousiaste HR professionals waren wel van de partij en hoofdredacteur Luc de Decker ook. Hij brengt verslag.

Sterrenchef en ondernemer Sergio Herman opende de tweede Connect & Learn van #ZigZagHR, dat afspraak had op het Eilandje in Antwerpen, vlakbij het Museum aan de Stroom, zeg maar het MAS. Op elk event nodigen we immers ook iemand uit die buiten het klassieke HR-domein staat. Vaak kunnen we immers verrassend veel leren van mensen die op het eerste gezicht niets met HR gemeen hebben.

“Op een bepaald moment wilde ik niet langer de politieagent zijn, de controlefreak”, vertrouwde Sergio Herman ons toe. “Ik wilde tijd hebben om creatiever te zijn, ik wilde vernieuwen, ik wilde andere dingen doen, maar daarvoor moest ik durven delegeren. Dat betekent dat je op een andere manier moet gaan leiden. De sleutel is: geef mensen de energie én het vertrouwen dat ze het kunnen. Vergis je niet, ik ben nog altijd kritisch en dat wil ik ook altijd blijven, maar ik ben nu ook respectvol tegenover de medewerkers.”
“Ja, ik was een keiharde chef, ik kon best wel een klootzak zijn, maar dat heb ik achter mij kunnen laten.

Ik veranderde van een scheldende chef in iemand die iets kan en wil betekenen voor anderen”, zo beschrijft Sergio Herman zijn metamorfose als leidinggevende.

De bekende chef gaf ook de tip mee om je niet blind te staren op cv’s wanneer je iemand in dienst neemt: “Geloof niet in wat dat ego zegt, zoek uit wat iemand echt kan. Bij ons heb je vechters nodig, mensen die er echt iets van willen maken. Het doet ook echt goed dat je gaandeweg talent kan ontdekken in iemand.”
Sergio Herman heeft die verandering verankerd door ook zichzelf te laten coachen. “Bovendien heb ik nu een team rond me verzameld van mensen die ook nee durven zeggen, die me durven tegenspreken.”
Hoe je het best leidt? “Persoonlijke aandacht is het belangrijkste. Zorg ook voor de juiste opleiding. Met andere woorden: geef mensen kansen. Trek hen méé in het verhaal. En vergeet niet: je moet zelf ook het nodige geloof en geluk uitstralen om iedereen mee te hebben. Precies daarom laat ik mezelf ook coachen nu.

HR voor mij? Dat is een stukje emotie, jawel, en een mens-mens zijn…

Ook Tom De Wachter, CEO van Insilencio, experts in employer marketing, nam zijn persoonlijke ervaringen en keuzes als leidraad voor een uiteenzetting die culmineerde in de inzichten die geleid hebben tot de vernieuwing van zijn eigen onderneming én tot een innovatieve kijk op employer branding. Zijn Aha kwam er toen hij inzag (mede getriggerd door een ernstig werkgerelateerd probleem in familiekring) dat je eerst de winkel in orde moet hebben, vooraleer je de etalage kan stylen.

Zoiets kan je maar best ruw vertalen: het heeft geen zin om medewerkers te lokken met mooie schijn, terwijl het in het bedrijf een rommeltje is. Dan ben je die nieuwkomers binnen de kortste keren weer kwijt.

En vergeet bij dit alles de volgende leuze niet: “Customers will never love a company until the employees love it first.” De quote stamt van Simon Sinek, één de inspiratiebronnen van Tom De Wachter.
Sindsdien bekijkt Insilencio het plaatje dan ook veel ruimer dan alleen employer branding. Tom De Wachter, die de veranderingen op een nogal radicale manier doorduwde, meer bepaald door het bedrijf zelf over te nemen, spreekt dan ook over een ecosysteem. Je moet niet gaan rommelen in de marge, je moet het hele plaatje bekijken én aanpakken. Daartoe bouwde hij ook de eigen onderneming helemaal om, waar er nu met zelfsturende teams gewerkt wordt. “En één van de succesfactoren daarin is diversiteit in de teams. Je hebt vooral verschillende persoonlijkheden nodig”, geeft hij nog mee.

Kitty Weyn, Network Manager bij VDAB, trok het beeld van het ecosysteem verder door. Ze pleit ervoor om meerwaarde te creëren voor het hele ecosysteem door samen te werken met alle stakeholders. Dat hebben ze begrepen met de ‘open innovatie’ bij VDAB, wat resulteerde in de Work-Out Room. Wat ze precies doen? “We ondersteunen ondernemers én ondernemende VDAB’ers. Vraag per vraag bekijken we hoe we kunnen helpen. Daarnaast motiveren we. Het gaat daarbij om uitdagingen spotten en mensen mobiliseren. Denk bijvoorbeeld aan onze Future of Work Challenge. We inspireren ook, we nodigen inspirerende sprekers uit en zorgen voor netwerkmomenten”. Haar praktische tips?

Als je wil innoveren, geef dan vertrouwen en onderbouw je teams. Durf ook te falen. Wij hebben zelfs al een fuck-ups-sessie met cava georganiseerd. Je vertelt wat er misliep en je neemt er cava bij…”

Maar hoe gaat een mens om met verandering, transformatie en innovatie? Dat was de vraag voor Katrin Derboven, een psychotherapeute die emotionele en mentale ondersteuning geeft in de ontwikkeling als professional of als ondernemer. Ze weet trouwens waarover ze spreekt, voor haar bocht naar psychotherapie had ze zo’n 20 jaar lang consultancy en leidinggeven achter de rug, onder andere als directeur van Oxfam Fairtrade. Zij schuift twee kernboodschappen naar voren:

  1. Zorg voor ‘hechting’ tussen leider en medewerker. Er moet vertrouwen zijn en leidinggevenden moeten emotioneel beschikbaar zijn voor hun medewerkers.
  2. Breng positieve psychologie. De kracht van positieve emoties is bijzonder impactvol.

“Het is een kwestie van de positiviteitsspier te trainen”, raadt Katrin Derboven aan. Je hebt immers een positiviteitsratio nodig van 1 negatieve tegenover 3 positieve emoties om als individu te kunnen groeien. Als team ligt de verhouding zelfs op 6 tegenover 1. En, zeer belangrijk, je kán eraan werken, er is dus geen sprake van determinisme, je kan wel degelijk je positiviteitsratio verhogen.”

Peter Bertels doctoreerde in Computer Science Engineering (Universiteit Gent) en is medeoprichter van Dwengo, de organisatie die scholen (en anderen) steunt in diverse IT-disciplines. Je leert er bijvoorbeeld programmeren en met robots aan de slag gaan. Bij BESIX Group is hij Senior Manager Creativity & Digital Enabling. Met andere woorden, hij stimuleert er innovatie en intrapreneurship. En leidt de groep naar digitale transformatie. In de schaduw van het MAS bewees hij eens temeer ook een zeer enthousiasmerende spreker te zijn, een inspirator en motivator.

De klemtoon legde hij op de enorme inspanningen die de bouwgroep (al is dat een wel heel drastisch understatement om hen te etiketteren) BESIX onderneemt om heel innoverend te werk te gaan. Daarbij wordt zelfs heel opmerkelijk de kaart van open innovatie getrokken. Dat betekent dat ook externen uitgenodigd worden bij innovatie-initiatieven en dat er zelfs een start-up accelerator opgericht is die wel heel vrijblijvend omgaat met de start-ups die begeleid worden. Uiteraard wil de onderneming er mee van profiteren, maar dat ligt absoluut niet vast. Ook de vorm van mogelijke samenwerking wordt pas in een later stadium besproken.

En hoe krijg je de eigen medewerkers mee ondertussen? Iedereen is creatief áls je hen in de juiste mindset krijgt, antwoordt Peter Bertels. Dat is een zaak om uit te bouwen…

Een uitgebreid verslag van de innovatie-inspanningen bij BESIX én de rol van HR daarbij, alsook een ‘Open Your Mind’-interview met Sergio Herman kan je lezen in de volgende editie van #ZigZagHR, het nagelnieuwe vaktijdschrift voor HR-professionals.

Heb je deze Connect & Learn gemist?

Schrijf dan zeker in voor het volgende event op 20 februari: dan is het centrale topic leiderschap, de baas is gebuisd (?)

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER