Mediahuis Kroont Zich tot Aantrekkelijkste Werkgever: Wat We Leren uit de Randstad Employer Brand Research 2025

2025 is een speciaal jaar voor Randstad: het is namelijk al de 25ste keer dat ze met hun Employer Brand Research in kaart brengen welke Belgische werkgevers het meest in de smaak vallen. Een mooi moment om niet alleen terug te blikken op hoe employer branding de voorbije jaren is veranderd, maar ook om te ontdekken wat mensen vandaag écht belangrijk vinden in een job. In een arbeidsmarkt waar bedrijven strijden om schaarse talenten en een goed loon alleen niet meer volstaat, komt deze studie als geroepen.

>> Download hier het Randstad Employer Brand Research Rapport

Waarom een sterk werkgeversmerk onmisbaar is

Randstad ziet al jaren dat bedrijven met een sterk en geloofwaardig employer brand niet alleen makkelijker talent aantrekken, maar ook meer betrokkenheid creëren en hun mensen langer aan boord houden. In een samenleving waarin transparantie en authenticiteit centraal staan, zijn communicatie en gedrag van een bedrijf niet los van elkaar te zien. Werkgevers die inzetten op een duidelijke waardepropositie, scoren beter – zowel in de perceptie van toekomstige medewerkers als in hun bedrijfsresultaten.

Luchtvaart is de aantrekkelijkste sector van 2025

De aanpak van de studie was opnieuw grondig: meer dan 12.000 Belgen tussen 18 en 65 jaar gaven hun mening over 194 grote bedrijven met minstens 1.000 medewerkers. Opvallend dit jaar is dat de luchtvaartsector de kroon spant als meest aantrekkelijke sector, en daarmee de farmaceutische sector – die deze positie jarenlang bekleedde – voorbijsteekt. Hoewel luchtvaartbedrijven niet noodzakelijk uitblinken op alle individuele criteria, is hun algemene aantrekkelijkheid uitzonderlijk hoog. Sectoren zoals media, hightech en IT & consultancy vervolledigen de top.

Mediahuis is de nieuwe nummer één onder werkgevers

Op bedrijfsniveau zorgt Mediahuis voor een verrassing van formaat. Het mediabedrijf, dat vorig jaar nog op de 29ste plaats stond, springt in één klap naar de top van het klassement. Met sterke scores op onder meer jobinhoud en toekomstmogelijkheden weet het zich duidelijk te onderscheiden van de concurrentie. Mediahuis is het derde mediabedrijf in vier jaar dat met de Randstad Award aan de haal gaat, na VRT in 2022 en DPG Media in 2023.

Nike wint op absolute aantrekkelijkheid

Wanneer we kijken naar absolute aantrekkelijkheid – een combinatie van naambekendheid en relatieve aantrekkelijkheid – is Nike de grote winnaar. Het merk laat IKEA, Coca-Cola en Brussels Airlines achter zich. Deze categorie geeft een beeld van het totale rekruteringspotentieel van een bedrijf, los van hoeveel mensen het effectief kennen. Dat Nike bovenaan prijkt, bevestigt zijn brede populariteit en sterke reputatie als werkgever.

Colruyt Group blinkt uit op individuele criteria

Achter de algemene ranking schuilt een nog interessanter verhaal wanneer we de prestaties op afzonderlijke criteria analyseren. Hier scoort Colruyt Group het sterkst met topnoteringen op zes van de zestien evaluatiepunten, waaronder werkzekerheid, werksfeer en reputatie. Jan De Nul doet het ook uitstekend en neemt de leiding op vlak van reputatie en loon. Dergelijke resultaten tonen aan dat consistent investeren in werkcultuur en arbeidsvoorwaarden loont, zeker op lange termijn.

UCB het populairst onder hoger opgeleiden en 31-50-jarigen

Niet elke werkgever scoort even sterk bij elk type werknemer. In de segmentatie van de resultaten blijkt biotechbedrijf UCB het aantrekkelijkst voor hoger opgeleiden en werknemers tussen 31 en 50 jaar. Atlas Copco is dan weer favoriet bij 50-plussers, terwijl Mediahuis het vooral goed doet bij vrouwen en jongvolwassenen. Deze inzichten zijn goud waard voor bedrijven die hun employer brand gericht willen versterken.

In een tijd waar werkzoekenden en werknemers kritischer dan ooit zijn, biedt het Randstad Employer Brand Research waardevolle houvast. Het toont dat investeren in zaken als jobinhoud, toekomstmogelijkheden en inclusie niet alleen de juiste dingen zijn om te doen, maar ook strategisch slim. Werkgevers zoals Mediahuis, Nike en Colruyt Group bewijzen dat authenticiteit, consistentie en aandacht voor mensen nog steeds het verschil maken. Op naar de volgende 25 jaar employer branding – transparant, toekomstgericht en menselijk.

>> Download hier het Randstad Employer Brand Research Rapport

afbeelding dedicated mail zigzaghr 1

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER

Schrijf je in op de #ZigZagHR-Nieuwsbrief

  • Iedere dinsdagochtend om 8u00 in jouw mailbox
  • Ideeën, inspiratie, best & next practices over (de toekomst van) HR
  • Waarmee jij aan de slag kan in jouw organisatie of HR team