Maatschappelijk verantwoord ondernemen: SDG’s als kompas en een goed doel als motivatie

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) speelt een steeds prominentere rol. Maar hoe zorg je ervoor dat je beleid niet vervalt in een marketingstunt of enkel gedragen wordt door het management? Geen sprake van greenwashing (het zich groener of maatschappelijk verantwoordelijker voordoen dan een bedrijf of organisatie daadwerkelijk is) bij The Adecco Group en Reynaers Aluminium.

Aluminiumdistributeur Reynaers Aluminium en uitzendonderneming The Adecco Group deelden hun tips tijdens de afsluitende Webinar van de SDG-challenge op 12 november. Beiden betrekken ze hun medewerkers in hun MVO-beleid én doen dat in partnerschap met kinderrechtenorganisatie Plan International België, de organisator van de SDG-challenge.

Webp.net compress image 14 2

SDG’s als kompas en een goed doel als motivatie

Medewerkers hechten meer dan ooit belang aan de waarden van hun werkgever. Vooral Millenials en jongeren van Gen Z bepalen hun keuze voor een werkgever op de acties die bedrijven ondernemen om klimaatverandering, armoedebestrijding of mentaal welzijn aan te pakken. De 17 SDG’s zijn een goed vertrekpunt om aan deze verwachtingen te voldoen. Dit zijn de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen om van de wereld een leefbare en eerlijke plek te maken tegen 2030.
Met deze doelstellingen als kompas, geef je richting aan je duurzaamheidsbeleid. Door daarbovenop te kiezen voor een partnerschap met een goed doel, voeg je een duidelijke motivatiefactor toe en werken je medewerkers samen aan een overtuigend verhaal. Jouw strategie krijgt als het ware een gezicht. Via een goed doel toon je de impact aan van alle activiteiten die de medewerkers gezamenlijk opzetten.

Betrek je medewerkers volop in dit verhaal

Om medewerkers maximaal te betrekken, vertaalde Reynaers Aluminium de meest relevante SDG’s naar 5 sprekende thema’s.

“Om deze intern te laten leven, heeft elk thema een eigen ‘superheld’. Zo brengt de “TogetherMan” iedereen samen tijdens de jaarlijkse community day waar medewerkers vrijwillig de handen uit de mouwen steken voor een zelfgekozen goed doel.”, zegt Els Fonteyne, Sustainability Manager bij Reynaers Aluminium.

Jaarlijks lopen de medewerkers van Reynaers Aluminium ook mee in de Urban Trails ten voordele van Plan International België. Ze zamelen geld in voor de ontwikkelingsprojecten rond onderwijs.

Webp.net compress image 12 3

Reynaers Aluminium stelde ook haar kantoorruimte ter beschikking voor de fototentoonstelling “allemaal gelijk of niet” van de kinderrechtenorganisatie. Via sprekende foto’s maakten de medewerkers kennis met thema’s zoals gendergelijkheid, onderwijs en kindhuwelijken.

Kies een goed doel dat je missie versterkt

Met hun interne wellbeing campagne “Win 4 youth” promoot The Adecco Group gezonde voeding en regelmatig sporten en steunen ze tegelijk een project dat dicht bij hun missie ligt. Alle medewerkers, externe partners en klanten sporten om jaarlijks 1,5 miljoen uren te verzamelen. Elk gepresteerd uur zet The Adecco Group om in een donatie aan een project van Plan International in Vietnam om jongeren te begeleiden naar hun eerste werkervaring. Een project dat dus zeer nauw aansluit bij de visie en waarden van zowel de medewerker als van The Adecco Group.

“Met dit programma wil het bedrijf een positieve impact hebben op de gezondheid, de betrokkenheid en het groepsgevoel op de werkvloer. Door het programma te koppelen aan dit project, bouwen de medewerkers mee aan een verhaal waar ze in hun dagdagelijkse job ook aan werken”, vertelt Katleen Vangodtsenhoven, Head of Talent bij The Adecco Group.

Koppel je MVO-beleid dus aan een goed doel waarin je medewerkers hun persoonlijke waarden terugvinden. Je draagt niet enkel bij tot een betere wereld, je zorgt ook voor een toffe werksfeer, meer engagement en een positief imago naar toekomstige sollicitanten!

3 tips om je medewerkers te engageren

  • Kies een MVO-ambassadeur. Het realiseren van je MVO-strategie ligt niet alleen bij de CSR-manager. Zorg ervoor dat iedereen de 17 duurzame doelstellingen kent. Stel per afdeling MVO-ambassadeurs aan zodat zij andere medewerkers engageren.
  • Zet in op een vaste vrijwilligersdag. Zet de sterktes van je medewerkers in door ze een dag pro bono te laten werken voor een goed doel.
  • Organiseer teambuildingactiviteiten. Verhoog de teamspirit door activiteiten te organiseren die tegelijkertijd een goed doel steunen: lopen in de Urban Trail, deelnemen aan de Equal Rights Run op de Memorial Van Damme, een fondsenwervende BBQ of quiz, …

Extra inspiratie om je medewerkers te betrekken in je MVO-beleid vind je hier

Sedert 1 september 2020 staat Heidy Rombouts aan het hoofd van Plan International België. De nieuwe nationaal directeur brengt een schat aan expertise, strategisch beleid en leiderschapservaring mee op het gebied van ontwikkelingssamenwerking, mensenrechten en gendergerelateerd geweld want voordien was ze werkzaam bij de Raad van Bestuur van de Wereldbankgroep in Washington en vertegenwoordigt ze er het Belgisch ministerie voor Buitenlandse Zaken en Ontwikkelingssamenwerking.

En volgend jaar is ze onze #ZigZagHR wijze als we het in mei hebben over CSR!

Webp.net compress image 13 2
Heidy Rombouts
PI Logo CMYK blue

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER