Leren in sprints en 6 andere strategieën om een trainingscultuur te implementeren

Er zijn veel factoren die bijdragen aan een werkcultuur die de juiste medewerkers aantrekt en behoudt. In bijna alle sectoren zijn werknemers op zoek naar een stimulerende omgeving en kansen om zich te ontwikkelen. Mensen willen de ruimte om te leren en professioneel te groeien. Een ontzettend belangrijk element in de strategie voor medewerkersbetrokkenheid en bedrijfsgroei moet continue ontwikkeling en training zijn. Veel bedrijven hebben echter te maken hebben met kleine budgetten aan de ene kant en een groot aantal prioriteiten aan de andere kant, waardoor niet-essentiële training vaak niet hoog op de agenda staat.

Nu steeds meer organisaties gebruik maken van de cloud, is het geen optie om het ontwikkelen van de vaardigheden van werknemers geen prioriteit te geven. Er zijn simpelweg niet genoeg professionals met de vaardigheden op het gebied van de cloud. Organisaties moeten daarom bewust investeren in een cultuur waarin het ontwikkelen van cloudvaardigheden voorop staat, ook om meer cloudtalent aan te trekken en te behouden. Juist met de nieuwe manier van werken na de pandemie is het belangrijk om te beoordelen hoe de organisatie prioriteit geeft aan de ontwikkeling van medewerkers.

Het ontwikkelen van vaardigheden vergroot het vertrouwen van werknemers en leidt tot een meer innovatieve, flexibele en collaboratieve werkomgeving. Een cultuur waarin de ontwikkeling van vaardigheden centraal staat kan bestaan uit verschillende vormen van formele en informele training en inspiratie. Benadruk bijvoorbeeld de waarde van praktijkervaring en het behalen van branchecertificeringen en moedig experimenten aan. Van het benutten van de praktijkervaring van ervaren werknemers om nieuwe teamleden op te leiden, tot het geven van online en persoonlijke cursussen en het introduceren van op leermogelijkheden gebaseerd op games, er zijn veel manieren om zakelijke doelen te bereiken door de ontwikkeling van werknemersvaardigheden.

Hierbij een aantal strategieën voor het implementeren van een trainingscultuur om het meeste uit de cloudinvesteringen van je organisatie te halen:

Institutionaliseer een cultuur gericht op het ontwikkelen van vaardigheden.

Neem de ontwikkeling van werknemersvaardigheden op in de jaarlijkse bedrijfsdoelstellingen. Koppel het aan de KPI’s van het management en de doelstellingen van iedere werknemer. Dit geeft een houvast om de gewenste cultuur op te bouwen. Realiseer je welke strategische en operationele doelen gelinkt zijn aan de zogenaamde ‘skill gaps’ en branchecertificeringen die zouden kunnen leiden tot het winnen van new business.

Voor managers is het belangrijk regelmatig een open gesprek met werknemers te hebben om de ontwikkeling van vaardigheden en benodigde kennis in de industrie af te stemmen op hun huidige rol en hun loopbaan op zowel de korte als lange termijn.

Het institutionaliseren van het opbouwen van vaardigheden vanaf de top van de organisatie zorgt ervoor dat de cultuur gericht is op voortdurend leren en nieuwsgierigheid.

Blijf toekomstgericht.

Welke cloudinitiatieven zijn er in de komende 12 tot 24 maanden en welke cloudvaardigheden ontbreken nu? Denk verder dan de IT-teams. Door ervoor te zorgen dat zowel IT- als niet-IT-medewerkers, zoals mensen van de afdelingen financien, sales, marketing en zelfs administratie, kennis hebben van de cloud, kan de organisatie sneller en vanuit de hele organisatie voldoenn aan de vraag van de klant. Denk holistisch om de expertise en cloudcompetenties die de organisatie nodig heeft te verbeteren, formuleer een toekomstgericht ontwikkelingsplan en begin teams te stimuleren om zich te verdiepen in deze ontwikkelingsgebieden.

Identificeer de professionals.

Moedig de ervaren professionals aan op te treden als mentoren. Creëer een proces en structuur om deze professionals in staat te stellen anderen te stimuleren en trainen. Dit creëert leiderschapskansen voor de professionals en extra mechanismen voor de groei van medewerkers. Het duurt niet lang tot de nieuwe leerlingen de nieuwe professionals worden.

Stimuleer medewerkers om tijd te maken voor ontwikkeling van vaardigheden.

Voor een ontwikkelingscultuur het van belang dat managers tijd voor het ontwikkelen van vaardigheden opnemen in hun planningen. Zo wordt het een prioritaire doelstelling voor hub teams. Geef medewerkers de mogelijkheid om tijdens de werkweek tijd te besteden aan het leren en ontwikkelen van hun vaardigheden. Bijvoorbeeld één keer per maand waarbij er geen andere vergaderingen of deadlines gepland staan. Hoewel het enige tijd kan duren voordat dit effect heeft, zal het consequent besteden van tijd om nieuwe vaardigheden te leren medewerkers aanmoedigen om hiervan te profiteren.

Connecties met collega’s.

Profiteer van interactieve sessies en leren op basis van games om connecties met collega’s mogelijk te maken en cross-functionele synergiën te creëren. Leuke, praktische en risicovrije leerscenario’s kunnen een motiverende manier zijn voor werknemers om een nieuwe vaardigheid te leren, zich te verbeteren of te experimenteren. Verdeel medewerkers in kleine groepen om aan praktische cloudprojecten te werken. Nodig het winnende team uit om hun project en belangrijkste lessen te presenteren tijdens een teamvergadering.

Leren in sprints.

Denk na over het creëren van een agile, en repetitieve, benadering voor leren in korte tijdsbestekken of sprints. Stel een gewenst tijdschema op en ontwikkel een leerprogramma dat een uitdaging omvat voor een team of meerdere teams samen (bijvoorbeeld 50 certificeringen behalen in 50 dagen). Deze concrete aanpak helpt organisaties om snel certificeringen te behalen in een specifieke branche of functie, maar moet wel worden afgewogen tegen de behoeften van het bedrijf.

Medewerkers moeten het gevoel hebben dat de organisatie ruimte geeft om om te leren, zodat ze zich ze er zeker van zijn dat ze dagelijkse verantwoordelijkheden opzij kunnen zetten om hun vaardigheden te ontwikkelen.

Waarderen en belonen.

Vergeet niet om alle werknemers die zich inspannen te erkennen, te belonen en prikkels te creëren. Dit kan bijvoorbeeld door doorgroeimogelijkheden, een leiderschapsrol in een nieuwe zakelijk project of het managen van medewerkers. Zorg ervoor dat de ontwikkeling van vaardigheden deel uitmaakt van de regelmatige check-ins van managers met werknemers zodat er een dialoog ontstaat over het continu behalen van nieuwe vaardigheden.

Het bouwen van een cultuur waarin het ontwikkelen van vaardigheden centraal staat, helpt om talent aan te trekken en te behouden, bevordert de betrokkenheid van medewerkers en verhoogt de gehele vooruitgang binnen de organisatie. Met een beetje creativiteit en veel enthousiasme kun je enorme organisatorische voordelen behalen door een cultuur van continue ontwikkeling van vaardigheden.

Gastblog door Scott Barneson, Director of Learning Products, Amazon Webservices Training and Certification

Scott Barneson
Lees verder

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER