PARTNERCONTENT

Kleur jij als spreker braaf binnen de lijntjes? Of durf je innoveren?

Kan je als spreker ook innoveren? Elizabeth Van den Bergh is alvast overtuigd van wel. En het is ook helemaal niet moeilijk, zegt ze. Want de meeste mensen spreken zoals ze anderen hebben zien spreken.

Voor mij gaat innoveren als je spreekt over iets anders doen dan al de anderen.
Iets verfrissend, iets verrassend.
Iets wat blijft hangen en jouw talk memorabel maakt.

Hier alvast drie beginner tips:

Tip één: breng eens een object mee op het podium

Je kan een voorwerp meebrengen om je punt te ondersteunen. Bijvoorbeeld een plantje. Kan heel gepast zijn bij een verhaal over zorg voor werknemers. Je kan dan openen met ‘een plant bloeit en groeit als je hem aandacht en water geeft. Zo werkt het ook met mensen…’.
Door de plant, die tegelijkertijd dienst doet als metafoor, gaan luisteraars jouw talk zeker onthouden.

Tip twee: breng muziek mee op het podium

Is er een liedje dat qua tekst mooi aansluit bij jouw onderwerp? Waarom niet daar mee beginnen? En dan maak je een overgang van de tekst naar jouw talk en iedereen is mee. Het wordt extra krachtig als je het liedje aan het einde van je talk nog eens laat terugkomen.

Helemaal leuk is natuurlijk als je de tekst van een bestaand liedje aanpast. Jouw talk wordt een oorwurm!

Tip drie: flip the script.

In plaats van je uiteenzetting klassiek te beginnen vanuit jouw ervaring en standpunt en op het einde hopelijk nog wat tijd te hebben voor een Q&A. Doe eens dit. Geef je je publiek alleen je onderwerp mee. En vraag je dan waar zij (een drietal mensen uit het publiek) mee zitten. Je begint dan je talk met het antwoorden op hun specifieke vragen. Zo start je met een aantal cases vòòr je met het deel komt dat jij had voorbereid. Jouw talk is onmiddellijk super relevant.

Zo zie je maar. Buiten de lijntjes is het altijd nét iets interessanter.

Geïnspireerd? We horen graag hoe jij deze tips gaat toepassen!

PS: Smaakt dit naar meer? Ga dan naar de gratis e-mail cursus ‘de drie pijlers van krachtig spreken’

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER