Partnernieuws – House of Talents
Leiderschap door samen te werken
Leiderschap is voor House of Talents een evidentie, in alle geledingen. Verantwoordelijkheid en initiatief nemen, anderen meetrekken en inspireren, maar ook samenwerken. De tien opco’s van House of Talent mogen dan stuk voor stuk actief zijn in een andere niche, dat betekent niet dat ze als afzonderlijke eilandjes werken, integendeel. Met het cross-selling center kwam er nog meer focus op samenwerking over de grenzen van het vakgebied heen.
Een ijzersterk management voor elke opco
De voorbije jaren groeide House of Talents als kool, een sterk staaltje leiderschap kan dan sowieso niet ontbreken. “Een sterk groeiende groep, actief in verschillende niches van knelpuntberoepen aansturen, vormt sowieso een stevige uitdaging”, knikt Steve Rousseau, de CEO van House of Talents. “Zo’n onderneming aansturen doe je uiteraard niet alleen, je omringen met sterke en aanvullende profielen is noodzakelijk.”
“Leiderschap is een combinatie van verantwoordelijkheid nemen, inspireren, coachen en samenwerken.”
“Bij House of Talents beschikt elke opco over een ijzersterk management dat instaat voor de dagelijkse werking, maar dat vullen we op groepsniveau aan met een overkoepelende laag, die de groepsstrategie uitzet, bewaakt en in de bloedbanen houdt. Daar komt nog bij dat we sinds enige tijd ook cross-selling hoog in het vaandel dragen en daar nu sterk op focussen. Een voortschrijdend inzicht dat niet uit kon blijven”, verduidelijkt Steve Rousseau.
Cross-selling: één partner, een waaier aan oplossingen
Waar in het verleden elke opco los van elkaar aan de slag ging, is er bij House of Talents nu veel meer oog voor cross-selling. “Wij benaderen de markt nu veel meer vanuit ons groepsverhaal”, geeft Frederik Hectors, Corporate Sales Center Director mee. “Waarom zou elke opco enkel voor zichzelf rijden, als we veel meer expertise onder één en hetzelfde dak hebben zitten? We denken nu B2B-wise over alle business units heen en bekijken op groepsniveau waar kruisbestuiving mogelijk is.”
Frederik Hectors voegt er meteen een voorbeeld aan toe: “Zo kan het perfect dat een dienstverlener in de zorgsector, naast verpleegkundigen, op een gegeven moment ook nood heeft aan een financieel profiel, een administratieve topper of een interne IT-specialist voor een project. Stuk voor stuk niches waarin we thuis zijn en een meerwaarde kunnen betekenen. Signalen die onze commerciële mensen op het terrein ook moeten oppikken en overbrengen.”
“Op die manier reiken we de klant een totaaloplossing aan op het vlak van HR”, vat Frederik Hectors samen. “We zijn als het ware de one-stop partner voor alle personeelsbehoeften, zowel voor freelance, interim- als vaste contracten. Dat is voor onze klanten niet alleen strategisch van groot belang. Ook operationeel betekent dit voor hen een enorme efficiëntieslag: zij hebben één contact, één contract en halen daarmee onze ganse waaier van expertise in huis. Reken maar dat de klant daar al snel de synergie en meerwaarde van inziet. Wij kennen onze klanten vaak door en door en kunnen dan ook meteen verbanden leggen en onze collega’s van de nodige informatie voorzien.”
Het cross-selling center als cockpit
Om deze strategie ook handen en voeten te geven, werd het cross-selling center in het leven geroepen. “Op groepsniveau hebben we een cockpit ingesteld, waarbij we de verschillende klanten tegen het licht houden en bekijken waar een eventuele kruisbestuiving mogelijk is”, zegt Steve Rousseau. “Op die manier formaliseren we het proces, waardoor er meer focus op komt en het ook breder gedragen wordt.”
“Over de verschillende business units heen kijken we op groepsniveau waar cross-selling en kruisbestuiving mogelijk is.”
“Elke opco rijdt uiteraard nog een stukje voor zichzelf, maar vanuit het cross-selling center bekijken we het grotere plaatje en gaan we proactief aan de slag”, licht Steve Rousseau toe. “Bovendien betrekken we ook de commerciële managers bij het verhaal, zodat ze oog hebben voor mogelijke opportuniteiten. Zo blijft de dagdagelijkse werking gesmeerd lopen, krijgen onze klanten de ondersteuning die ze nodig hebben, maar is er ook tijd om verder te kijken.”
“Voor ons is leiderschap alvast een zeer ruim begrip. Wij zien het als een combinatie van verantwoordelijkheid nemen, inspireren, coachen en samenwerken. Die ingrediënten zijn onmisbaar om je als een sterke leider te profileren”, besluit Steve Rouseau.
Steve Rousseau
CEO van House of Talents