Met de professoren Dirk Buyens en Koen Dewettinck laten we niet alleen twee boegbeelden van de Vlerick Business School aan het woord, deze twee doorgewinterde onderzoekers hebben een totaalblik op het HR domein én uiteraard ook op een wel heel belangrijke tak ervan: rekrutering en selectie. Op welke gebieden loopt werving en selectie mank of juist prima? Welke trends tekenen zich af? En wat maakt nu echt hét verschil?
- Wie wordt de Tripadvisor van de arbeidsmarkt?
- Hoe woelt technologie het landschap van werving en selectie om?
- Wat heeft een lege kerk te maken met sceptische sollicitanten?
- En in hoeverre kunnen we ons kompas richten op het beruchte credo “hire for attitude, train for skills”?
Wist je overigens dat deze leuze volgens de meeste bronnen afstamt van Herb Kelleher, de CEO van Southwest Airlines?
Herb was zo tuk op klantvriendelijkheid en werkplezier, dat sollicitanten zonder humor geen schijn van kans maakten. Je hebt nu eenmaal geen zin om een chagrijnige steward te treffen, laat staan ermee samen te werken.
“We’ll train you on whatever it is you have to do, but the one thing Southwest cannot change in people is inherent attitudes”, verkondigde Herb Kelleher (1931-2019).
“De gig economie pakt het alvast anders aan”, volgens Dewettinck. “Als je voor een bepaald project een skill nodig heb, trek je die tijdelijk aan en verder stel je je niet te veel vragen. Je zoekt een specialist. Voor de kerntaken, voor de medewerkers die je aan de organisatie wil binden, gaat het attitude-principe natuurlijk wel op. Je maakt het verschil immers met je cultuur, dus kan je maar best een culturele fit zoeken.”
Dirk Buyens zet dan weer het belang van attitude en cultuur voor langdurige professionele relaties extra in de verf met een voetbalmetafoor:
“Zelfs Lionel Messi kan niet zijn topniveau halen in om het even welk team. Hoe speelt die ploeg? Is die georganiseerd om iemand als Messi op de juiste plaats zijn kunsten te laten uitvoeren? Kan dat team een Messi aan of juist niet?” Cultuur, attitude en skills, ook in topvoetbal maakt het frictieloos samenvloeien ervan hét verschil…
Dirk Buyens en Koen Dewettinck bakenen een vijftal opmerkelijke trends af in het ruime rekruteringsdomein:
- Meer en meer studies wijzen erop dat je de selectie best laat doorlopen tot en met de onboarding. Dat verhoogt de kans op succes significant. De selectie stopt niet bij het tekenen van het arbeidscontract, maar loopt op zijn minst een jaar door om ervoor te zorgen dat de nieuwkomer zich goed kan oriënteren.
- Meer en meer bedrijven komen tot het besef dat ze worstelen met onbewuste biases of vooroordelen. Het probleem is nog altijd behoorlijk groot, maar de aandacht voor diversiteit en inclusie neemt nu gelukkig wel toe.
- Meer en meer ondervinden de bedrijven dat employer branding niet beperkt mag blijven tot een bepaalde periode én dat het iets anders is dan pure branding. Het gaat om je brand als werkgever.
- Meer en meer werkgevers schakelen brand ambassadors in, medewerkers die het bedrijf promoten zonder zelf verkoper of marketeer te zijn. Ze tonen: zo zijn wij hier, zo werken wij hier.
- Meer en meer bedrijven maken werk hun unique selling proposition als werkgever, hun identiteit, hun cultuur die zich onderscheidt van alle andere organisaties. De brand is echter maar zo sterk als het geloof van de medewerkers erin. Dit moet zeer goed gecheckt worden met de werknemers.
>> Het volledige artikel lees je deze maand in #ZigZagHR (Bestel hier jouw exemplaar of abonneer je hier)