AI is niet zomaar een trend: het biedt echte kansen om je bedrijf en medewerkers naar een hoger niveau te tillen. Voorwaarde is wel dat het team voldoende digitale en AI-vaardigheden heeft, iets waar vaak nog werk aan de winkel is. Als HR-afdeling kan je hieraan bijdragen, met voordelen voor iedereen, aldus Isabelle Borremans (VAIA)
Volgens de Europese Skills and Jobs Survey mist 13% van de werknemers de digitale vaardigheden die nodig zijn voor hun huidige job. In België gaf 12% aan hun IT-vaardigheden dringend te moeten verbeteren, 38% acht dit matig nodig. Deze cijfers raken niet alleen aan IT-beroepen, want steeds meer sectoren ondergingen de laatste jaren een digitale transformatie. Met de snelle vooruitgang van AI lopen werknemers die nu wel bijzijn, bovendien het risico om binnen vijf jaar achterop te raken. Daarom is het cruciaal om nu digitale vaardigheden te versterken, bij wijze van preventie.
Het belang van digitale vaardigheden voor werknemer, bedrijf en regio
We zitten midden in de AI-revolutie, die onze werkmethoden drastisch verandert. AI biedt tal van voordelen:
- Repetitieve taken worden geautomatiseerd, waardoor werknemers zich kunnen focussen op meer waardevol (mensen)werk.
- Veiligheidsingrepen via bv. beeldherkenning kunnen helpen om beroepsongevallen te vermijden.
- Decision support zorgt voor meer objectieve beslissingen, bv. in het HR-beleid.
AI kan de werkdruk verlagen en de tevredenheid op de werkvloer verhogen. Bedrijven profiteren van efficiëntere bedrijfsvoering en concurrentievoordeel, terwijl regio’s zich op productiviteitswinst en een aanpak voor het arbeidstekort verlekkeren. Maar deze voordelen liggen alleen in het verschiet áls werknemers met de nieuwe technologie leren samenwerken.
Daar staat nog tegenover dat werknemers met onvoldoende digitale vaardigheden minder inzetbaar zijn, minder gelukkig zijn en vaker van werk veranderen. Werkzoekenden met te weinig digitale vaardigheden zijn ook minder goed inzetbaar, waardoor er zeker niet meer geschikte werknemers op de arbeidsmarkt komen.
Kortom, het aanmoedigen van digitaliseringstraining voor professionals is gewoon gezond verstand. Daarom heeft Europa doelen voor levenslang leren opgesteld, en ook daarom werd in 2024 het individueel opleidingsrecht naar 5 dagen opgetrokken. Jammer genoeg lijkt de animo voor bijscholing nog te ontbreken: in 2023 volgde amper 25% van de Belgische werknemers vijf of meer dagen opleiding. Nu moeten bedrijven en werknemers volgen: een sterke leercultuur in het bedrijf kan alvast zorgen voor betere, gelukkige werknemers die meegaan met innovaties.
Hoe kan je dit als HR-afdeling voortstuwen?
Laat werknemers hun digitale vaardigheden evalueren
Uit onderzoek blijkt dat professionals die beseffen dat ze te weinig digitale vaardigheden hebben, zich sneller inschrijven voor digitale bijscholing. Meestal zijn dat jongere werknemers, mannen, stadsbewoners en hoogopgeleiden, die actief zijn in sectoren zoals ICT, onderwijs en andere beroepen waar digitale veranderingen sterk gevoeld worden. Zij erváren met andere woorden een tekort aan digitale vaardigheden. Ongetwijfeld zijn professionals in andere beroepen ook niet helemaal mee, maar missen zij het nodige bewustzijn om hen tot leren aan te zetten. HR-afdelingen kunnen hier een aanzet geven, door werknemers te stimuleren om hun digitale vaardigheden regelmatig te evalueren.
Werk aan een positief gevoel tegenover (nieuwe) technologie
Werknemers die in de voordelen van technologie geloven, schrijven zich vaker in voor trainingen (+14%). HR-afdelingen kunnen dit sentiment stimuleren door positieve demonstraties van nieuwe technologische toepassingen te organiseren, zodat angst vermindert en de voordelen van technologische verandering benadrukt worden.
Neem opleiding mee in de (prestatiegerichte) evaluatie
In bedrijven die de opleidingsgraad regelmatig evalueren, stijgt de deelname aan digitale training met 9%. Regelmatige evaluatie en prestatiegericht loon kunnen dit verder stimuleren.
Werknemers over AI bijscholen
AI biedt een oprechte kans om je bedrijf en werknemers naar een hoger niveau te tillen, mits het team over voldoende digitale en AI-vaardigheden beschikt. Als HR-afdeling kan je hier een flinke steen aan bijdragen. Voor inspiratie over mogelijke AI-opleidingen, lesgevers en experts helpen we je graag voort op vaia.be.
Dit artikel werd geschreven door Isabelle Borremans, VAIA
===
Over VAIA
VAIA, de Vlaamse AI Academie, is een samenwerking van alle Vlaamse universiteiten en hogescholen en wil professionals in Vlaanderen doelgericht laten bijleren over artificiële intelligentie. Op deze manier leren ze de mogelijkheden ervan herkennen en benutten. De aanwezige expertise over AI kanaliseren ze zo van de academische wereld naar het bedrijfsleven, zodat ze bijdragen aan de Vlaamse kenniseconomie. Met een breed toegankelijk aanbod aan opleidingen en een handige database met AI-experts stimuleren ze tot levenslang leren. VAIA maakt deel uit van het Vlaams Beleidsplan AI en wordt gesteund door de Europese Unie via de Flanders AI EDIH.
Voor deze blog baseerde Isabelle Borremans zich op inzichten van:
- (2021) European Skills and Jobs Survey. European Centre for the Development of Vocational Training (Cedefop)
- Eleonora Bertoni, Judith Cosgrove, Konstantinos Pouliakas, Giulia Santangelo (2024) What drives workers’ participation in digital skills training? Evidence from Cedefop’s second European skills and jobs survey. European Centre for the Development of Vocational Training (Cedefop