PARTNERCONTENT

Hoe je als HR met ‘minimal movement, maximal impact’ creëert

“Heb je vijf minuutjes? Kan je even komen? Er is iets mis in het team van marketing.” Je krijgt de vraag vlak voor je een loonvoorstel wilde afwerken. Geen context, geen briefing. Alleen dat. En zo stap je alweer in een vage situatie waarin jij er – zonder formele macht – de angel eruit moet halen. Je bent niet de leidinggevende, niet de teamcoach, niet de vertrouwenspersoon. Maar de verwachting is duidelijk: jij moet helderheid brengen. In een context van botsende waarden, generatieverschillen, onuitgesproken spanningen of grensoverschrijdend gedrag. Herkenbaar? Dan voel je intuïtief wat steeds meer HR-professionals ervaren: je rol staat onder druk. En wie niet mee-evolueert, raakt verstrikt in uitvoering zonder invloed.

Maximising the Audience

In daadkrachtige HR draait het net als in Wim Mertens’ minimalistische compositie “Maximising the Audience” niet om veel en luid, maar om juist getimede accenten. Om kleine, bewuste interventies die – net als herhalende motieven in muziek – stap voor stap beweging veroorzaken. In de huidige realiteit bereik je als HR-professional het meeste effect niet door méér te doen, maar door slimmer te positioneren, bewuster te communiceren en systemischer te kijken. De kracht van herhaling is hier geen zwakte. Het is een strategie. HR die werkt vanuit inzicht en herhaling, in plaats van impuls en actie kan een hele organisatie laten resoneren en zo een spreekwoordelijke seat at the table innemen.

Wat als HR geen afdeling is, maar een krachtlijn?

HR is vandaag geen helpdesk meer. Je bent bruggenbouwer, cultuurdrager, procesbewaker, bemiddelaar. Dat is geen makkelijke rol. Zeker niet wanneer je verzeild raakt in een eindeloze to-dolijst, waarin je vooral bezig bent in HR, maar nauwelijks nog aan HR werkt. Wat je nodig hebt, is een andere positie. Eentje van waaruit je zicht krijgt op systemen, patronen, spanningsvelden. En waarmee je vanuit een paar welgemikte interventies verandering in gang kan zetten. Maximising the impact, met minimale beweging. Dat vraagt rust, overzicht én zelfinzicht.

Analyse is het nieuwe doen

Om impact te maken, hoef je niet meer te doen. Je moet anders kijken. Want in een context waarin alles complexer wordt, heeft het weinig zin om simpelweg meer hooi op je vork te nemen. De toekomst van HR ligt bij zij die kunnen analyseren in plaats van reageren. Die patronen herkennen in conflicten, in communicatie, in teamdynamiek. En die niet automatisch in actie schieten, maar durven reflecteren voor ze interveniëren.

HR wordt de radar van de organisatie. Niet luid, wel precies.

Dat betekent ook: stoppen met de neiging om alles zelf op te lossen. En beginnen met het ontwikkelen van vaardigheden die jou toelaten om duurzaam invloed uit te oefenen: gespreksvaardigheid, onderhandelingskracht, scherpte in je positionering, strategisch denkvermogen, en vooral: een stevige verankering in je eigen rol en waarden.

Van automatische naar authentieke reflexen

Het vraagt moed om niet in te gaan op elke prikkel, elk probleem, elk verzoek dat binnenkomt. Maar het is precies in die pauze – die ademruimte – dat HR zijn échte kracht vindt. Wat vandaag nodig is, zijn HR-professionals die durven kiezen voor diepgang, voor strategisch ritme, voor gerichte herhaling in plaats van constante nieuwigheid. Die begrijpen dat invloed geen toeval is, maar het gevolg van een heldere positionering, doordacht handelen en het vermogen om op het juiste moment het juiste te doen. Of in de woorden van de componist Mertens: “Minimal movement, maximal effect.”

Klaar om jouw HR-rol écht op te nemen?

Better Minds ontwikkelde samen met docenten Annick Alders, Bernadette Claes en Erik Franck, het traject: ‘HR: van uitvoering naar invloed’ Een praktijkgerichte opleiding van vijf intensieve dagen, verspreid over vijf maanden. Enkel voor HR-professionals uit de praktijk.

>> Schrijf je vandaag nog in en begin aan je transitie van uitvoerder naar strategische spil.

Geschreven door Annick Alders

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER

Schrijf je in op de #ZigZagHR-Nieuwsbrief

  • Iedere dinsdagochtend om 8u00 in jouw mailbox
  • Ideeën, inspiratie, best & next practices over (de toekomst van) HR
  • Waarmee jij aan de slag kan in jouw organisatie of HR team