PARTNERCONTENT

Hoe een werkplek medewerkers verjaagt (of net niet)

Het belang van een goede werkplek is de laatste jaren enorm geëvolueerd. De look and feel van de plaats waar je mogelijk begint te werken, zorgt voor een afknapper óf opsteker. Bovendien is de invloed van de werkplek op het verloop niet gering. Waar mensen zich goed voelen, daar blijven ze liever nog wat langer. Maar wat houdt een goede werkplek precies in?

Het buikgevoel spreekt

Alexander Synhaeve en Gauthier Van Walleghem van recruitment marketing agency Tomorrow, bezorgden al meer dan 500 talenten de job van hun leven. Ze ondervonden dat elke werkzoekende dezelfde vraag stelt: ‘in welke werkomgeving kom ik terecht’. “Als je de werkplek dus al laat zien in het vacaturestadium door middel van een video, dan wint je rekruteringsproces enorm aan efficiëntie,” vertelt Gauthier.

“Een bedrijf kan op papier een droomwerkgever lijken, maar als de werkplek een negatief buikgevoel bezorgt aan een kandidaat, zal die afhaken.”
Alexander Synhaeve, Tomorrow

Change of times, shift of design

Werken is de voorbije tien tot vijftien jaar enorm veranderd. Mensen willen niet langer elke dag het drukke woon-werkverkeer trotseren. Ze zeggen liefst de filestress of het pendelen vaarwel. Flexibel thuiswerk is vandaag – zeker na de lockdowns met het verplichte telewerk – een must geworden.

Frédéric De Kriek van Buro Project – gespecialiseerd in het uitwerken van inspirerende werkomgevingen – beaamt deze shift. “De werkplek is geëvolueerd van een kantoor naar een ontmoetingsplaats, waar je met collega’s connecteert en van gedachten wisselt. Werknemers moeten energie krijgen van hun werkplek, waardoor ze met plezier véél werk verzetten. En dat kan pas ten volle als er een goede sfeer gecreëerd wordt,” vertelt hij.

Webp.net compress image 9 2
Frédéric De Kriek van Buro Project

Wellbeing

Uiteraard hangt de sfeer van een werkplek onlosmakelijk samen met de collega’s. Maar méér dan we vermoeden, werkt de inrichting in op onze gemoedstoestand.

“Door het maken van doordachte keuzes in stoffen, planten, materialen en ergonomie, bezorg je medewerkers een omgeving die uitwisseling stimuleert.” Frédéric De Kriek, Buro Project

Wanneer collega’s elkaar minder zien, hechten ze nog meer belang aan het contact dat ze hebben. Een fijne werkomgeving zet medewerkers aan om van elkaar te leren, in teamverband te werken, maar ook koffie te drinken, bij te praten, emoties en verhalen te delen. “Het draait allemaal om het wellbeing van je medewerkers,” maakt Frédéric duidelijk.

Beweging & zuurstof

Een goede werkplek zet medewerkers aan tot beweging. Dit kan bijvoorbeeld door de printer centraal te zetten, een koffiehoek in het midden te plaatsen of te kiezen voor bureaus die in hoogte aanpasbaar zijn. Organiseer regelmatig staande vergaderingen, zoals we zien bij scrum-teams in de IT-wereld, of ga voor wandelmeetings. Je stimuleert zo de bloedsomloop en zuurstofopname, wat je brein wakker en alert maakt en creativiteit aanwakkert.

Bij het renoveren of herinrichten van kantoren zijn er vier sleutelfactoren om rekening mee te houden:

  • Licht: waar krijgen we natuurlijke lichtinval, is het licht bij werkplekken en ontmoetingsruimten aangepast?
  • Ventilatie: is er voldoende aanvoer van verse lucht, staan er zuurstofrijke planten, … ?
  • Akoestiek: telefoneren versus deep focus versus vergaderen, voor elke actie is een oplossing.
  • Beweging: hoe zorgt de inrichting dat mensen zich regelmatig verplaatsen?

Daarnaast kan je je ook de vraag stellen hoe we werkplekken in de toekomst zo virusvrij mogelijk houden.

Maak ruimtes multifunctioneel

Kandidaten hebben vaak schrik voor open spaces: de privacy zal verloren gaan, de akoestiek zal de hel zijn, … Ook het management wil vaak nog een bepaalde afstand bewaren van de medewerkers. Maar net door die hiërarchie te vervlakken, verhoog je de betrokkenheid en aanspreekbaarheid van alle medewerkers. En dat heeft een positieve impact op de productiviteit.

Om het horror-idee van de open space te counteren, koppel je ruimtes voortaan niet aan mensen, maar aan momenten. Zo richt je een ruimte in voor deep focus, een one-to-one-ruimte, een vergaderruimte en een aantal goed geïsoleerde telefoonplekken. De boardroom kan tegelijk dienen als opleidingslokaal en als brainstormruimte, … Mensen zullen hun werk op die manier ook doordachter organiseren en bepaalde taken ‘batchen’.

De open space blijft dus bestaan, want nabijheid is cruciaal, maar we nemen ze niet voor elke taak in gebruik.
Frédéric De Kriek, Buro Project

De kracht van de werkplek

Wie een toffe werkplek biedt, wint meteen al enkele punten als werkgever. Medewerkers voelen zich geapprecieerd voor al hun inzet. En wie graag komt werken, is productiever.

“Wie oprecht aandacht heeft voor het fijn inrichten van de werkplek, met ruimte voor ieders bezorgdheden, laat zien hoe belangrijk de werknemers voor hen zijn.”
Gauthier Van Walleghem, Tomorrow

Ook naar klanten en andere externe stakeholders maak je een goede beurt. Ze zullen met plezier bij je langskomen en uitkijken naar een volgend bezoek. Vergelijk het met een restaurant, waar de gezelligheid en sfeer – samen met het eten – deel uitmaken van het totaalplaatje.

Talentmagneet

Een goede kantoorinrichting geeft je rekruteringsstrategie een cruciaal duwtje in de rug. Potentiële medewerkers die op zoek zijn naar een nieuwe job hechten veel belang aan de ‘vibe’ en de omgeving waarin ze terechtkomen. Speel die troef dan ook uit door aan passief en latent zoekende kandidaten te tonen: ‘Hé, je zou net zo goed op deze toffe plek kunnen werken.’

Waar Buro Project je van a tot z helpt om een productieve, sfeervolle werk- en ontmoetingsplek te creëren, zet Tomorrow je werkplek en bedrijfscultuur in de spotlights via authentieke bedrijfsvideo’s, 3D-walkthroughs of First-Person-View dronevideo’s en videovacatures.

Webp.net compress image 10 2
Logo Tomorrow Hi

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER