fbpx

Het Nieuwe rekruteren: van plaatsen naar matchen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

4 op 10 medewerkers verlaten binnen het eerste jaar hun werkgever omwille van een mismatch aan persoonlijke verwachtingen om vervolgens elders dezelfde job te gaan doen. Niet onlogisch: elk bedrijf, elk team, elke leidinggevende is anders. Zo ook is elke kandidaat anders. Door onvoldoende aandacht te geven aan de verwachtingen van beide partijen, ontstaat een mismatch die resulteert in een (te) hoge aanwervingskost en ongelukkige werknemers.

Goodbuilders lost dit probleem op door verwachtingen van werkgever en kandidaat beter op elkaar af te stemmen. Het resultaat: geëngageerde medewerkers die fysiek en mentaal in balans zijn. Goodbuilders is een rekruteringskantoor gespecialiseerd in het matchen van bediendeprofielen in de bouwsector.

Isabelle De Ramée: Ik ben altijd actief geweest aan de andere kant van het spectrum als HR manager. De laatste 5 jaar bij Gamma. Vanuit mijn eigen ervaringen met rekruteringskantoren en werven van personeel is mijn visie en drive ontstaan om het op een andere manier aan te pakken.

Met GoodBuilders pakken we rekrutering anders aan.

(1) Van reactief naar proactief

Rekruteren is te vaak een reactief proces. Bedrijven en kandidaten reageren pas wanneer er zich een probleem voordoet. Hierdoor loopt een traditioneel rekruteringskantoor vaak achter de feiten aan en wordt het geconfronteerd met een grote tijdsdruk. En zoals we allemaal weten is haast en spoed zelden goed.

Bij Goodbuilders draaien we het proces om en vertrekken we vanuit de kandidaat en niet meer een vacature.

Bestaande rekruteringsprocessen focussen veelal op de hard skillset en op de persoonlijkheid van een kandidaat via psychologische tests. Goodbuilders voegt hier een extra dimensie aan toe: “willen”. Door te investeren in verbindende gesprekken met kandidaten leren we de persoon achter de CV kennen. Dat vraagt een totaal andere benadering. In plaats van op zoek te gaan in het gesprek naar datgene wat een individu het bedrijf kan opbrengen achterhalen we wat iemand wil, wat hem of haar drijft.

(2) Van CV gedreven naar kandidaat gedreven

We moeten stoppen met ons blind te staren op CV’s, opleiding en ervaring van kandidaten. Maar kijken naar het individu achter de CV. Opleiding en ervaring zeggen weinig over iemand zijn toekomstige capaciteiten. Door individuen te beoordelen op passie, drijfveren en goesting kunnen we niet alleen een betere match maken maar kunnen we tevens kiezen voor kandidaten die niet 100% de harde skills bezitten. Hierdoor kunnen we inzetten op ontwikkeling van talenten in het bedrijf.

Wat betekent dit voor bedrijven?

We willen een duurzaam partnership opbouwen met de bedrijven waarmee we samenwerken. Dit doen we door samen vooruit te kijken en te anticiperen op ontwikkelingen in hun personeelsbezetting. Welke posities zijn cruciaal en moeten ten alle tijden ingevuld zijn, waar dient opgeschaald te worden het komende jaar etc….
Vervolgens brengen we in kaart welk aanbod het bedrijf te bieden heeft naar kandidaten, employer value proposition.
Dit heeft als voordeel voor bedrijven dat we samen onderzoeken wat hen onderscheidt van andere werkgevers en wat hen aantrekkelijk maakt bij kandidaten. Hoe eerlijker, we het beeld van een bedrijf kunnen verwoorden naar kandidaten, des te kwalitatiever de match zal zijn.

We stellen liever geen 5 cv’s voor aan een bedrijf in de hoop dat er wel eentje zal blijven plakken. We stellen enkel kandidaten voor indien er op elk gebied een duurzame match is.

Door te focussen op een niche markt, bouwsector, kunnen we binnen de sector aan kruisbestuiving doen, best practices delen. Ook dit valt voor onder partnership opbouwen en toegevoegde waarde leveren.

Transparant en vast tarief

Met Goodbuilders samenwerken betekent perfect weten waar je financieel staat. Vanuit mijn ervaring weet ik hoe belangrijk het is om een aanwervingsbudget te kunnen forecasten dat realistisch is. In de praktijk is het handhaven vaak een ander paar mouwen. We werken daarom bewust met een vast tarief ongeacht het niveau van de kandidaat en niveau van de functie:

  • De workload is hetzelfde voor eender welk profiel;
  • Ongeacht het niveau van de kandidaat kan zijn/haar toegevoegde waarde in het bedrijf even groot zijn. Een senior profiel brengt meer kennis en ervaring mee, een junior profiel brengt frisse ideeën mee;
  • Tot slot ben ik persoonlijk geen voorstander van om een percentage van het jaarloon als basis voor een aanwervingsfee. Ik ben van mening dat salarisbepaling en aanwervingsfee ver van elkaar gescheiden moeten blijven opdat belangenvermenging vermeden kan worden.

Wat betekent deze aanpak voor kandidaten

Goodbuilders vertrekt vanuit de kandidaten en wijst niemand af. We werken met iedereen samen in onze doelgroep: projectleiders, calculatoren, BIM managers, technisch tekenaars, architecten, bouwadviseurs etc….
Doordat we te veel vertrekken vanuit een vacature, laten we talenten door onze vingers glippen. De mensen achter de andere 20 cv’s die we niet weerhouden hadden, hebben we nooit leren kennen… Wat een gemiste kans.

Door in gesprek te gaan met mensen leer je veel sneller echte drijfveren kennen. Wanneer je iemand interviewt voor een bepaalde rol in een bepaald bedrijf past de kandidaat onbewust of bewust zijn “zijn” aan aan deze rol. Logisch ook, want opdat moment is het binnenhalen van die specifieke job het belangrijkste. Het gesprek met onze kandidaten gaat niet over een functie of over zijn/ haar cv maar over de persoon zelf, wat wil hij/zij. Hierdoor krijgen we een veel objectiever en diepgaander beeld van iemand zijn “zijn”.
We willen kandidaten behoeden voor een volgende misstap. Het is hier dat we hét verschil maken met traditionele kantoren. Naast het belang van het bedrijf staat het belang van de kandidaten. Beide partijen moeten gelukkig worden eens we ze hebben samengebracht.
Ook hier gaan we voor een duurzame relatie die niet stopt na de eerste plaatsing. Welke issues, vragen of obstakels ze in hun carrière tegenkomen ze kunnen ons steeds contacteren.

Partnership met KAZI

Goodbuilders heeft een uniek partnership met Kazi. Kazi heeft een online matching tool ontwikkeld om de werkwaarden en teamrollen helder te krijgen aan kandidaten- en aan bedrijvenkant. De tool werd ontwikkeld door een team van psychologen, HR-experten en academici.

We zochten een tool die heel vroeg in het rekruteringsproces ingezet kan worden om de persoon achter het CV te leren kennen. Vaak is het voor kandidaten ook niet makkelijk om dit helder over te brengen naar toekomstige werkgevers. Kazi geeft handvaten om dit te vertalen. Het identificeert los van het CV, motivatiebrief en hard skillset de werkelijke drijfveren van een kandidaat.

Op dezelfde manier zochten we ook een tool die de onderliggende waarde van een bedrijfscultuur en de subcultuur van een team kon blootleggen. Ook hier is het niet altijd makkelijk om een bedrijfscultuur te vertalen naar kandidaten.
Het screenen op competenties, diploma’s en werkervaring wordt verreikt met een extra dimensie, met name met de persoonlijke werkwaarden van kandidaten en de dynamiek van de leidinggevende/team.
De uitkomst van de kazi scan gebruiken we als basis voor een verbindend gesprek met bedrijven en kandidaten om hun ware identiteit te achterhalen en zo een perfecte match te creëren.

Goodbuilders is ook bouwen aan de toekomst…doing GOOD

Vanuit een persoonlijke overtuiging wil ik niet enkel toegevoegde waarde bieden op professioneel vlak maar ook op maatschappelijk vlak. We werken samen met Stichting Pelicano. Deze organisatie is uniek in België en steunt kinderen in armoede financieel.
Omdat opgroeien in armoede een weerslag heeft op hun schoolprestaties en deze kinderen dus ook minder vaak doorstromen naar hoger onderwijs willen wij ons steentje bijdragen om deze vicieuze cirkel te doorbreken. Deze kinderen zijn onze toekomst en zullen als ze groot zijn ook hun aandeel in de samenleving en op de arbeidsmarkt hebben.

Een pelicano-kind wordt gesteund tot hij of zij afstudeert. Dit wil zeggen: voorzien in gezonde voeding, kledij, sportactiviteiten, schoolrekening, … Dit is een duurzame manier van ondersteuning en kansen bieden aan een zeer kwetsbare groep in onze samenleving, wat wij sterk aanmoedigen!
Voor elke kandidaat die we plaatsen gaat er een fix bedrag naar Pelicano.

Meer info?

Neem contact op met Isabelle De Ramée via goodbuilders.be

 

 

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Meer inspiratie

10 oktober: World Mental Health Day

Het stigma dat rust op mentale gezondheid kost organisaties wereldwijd handenvol geld. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) wordt jaarlijks één op vijf personen geconfronteerd met een psychisch gezondheidsprobleem. Ook in jouw

© 2021 Alle rechten voorbehouden. Website gemaakt door Kreatix. In opdracht van LICEU BVBA

#ZigZagHR