PARTNERCONTENT

Het bedrijf na een ontslag. Hoe achterblijvende medewerkers gemotiveerd houden?

U had geen andere keuze: u moest medewerkers ontslaan. Dat is geen prettige opdracht. Ook bij achterblijvende collega’s laat dit sporen na. Hoe vangt u dat op en hoe houdt u hen gemotiveerd? Eva Vandenheede, Partner HR Consulting Securex deelt enkele tips:

Laat ruimte voor emoties

Na ontslag heerst er altijd angst en onzekerheid bij achterblijvende collega’s. Dat kan zelfs aanvoelen als een rouwproces waar ze door moeten. Geef uw medewerkers hier de ruimte voor. Maak duidelijk dat ze altijd bij u terecht kunnen. Ga zowel in team als tijdens individuele briefings van start met een check-in. Vraag uw collega’s om te delen hoe ze zich voelen, wat er leeft, of ze met vragen zitten … Toon dat u deze emoties erkent. Maar, let op dat u hier niet te ver in meegaat. Met een duidelijke toekomststrategie kunt u zich hiervoor behoeden.

Wat zijn de sterktes van de organisatie? Wat zijn de verbeterpunten?

Communiceer uw toekomststrategie op een positieve manier. Vertrek van de vraag: ‘Wat zijn de sterktes van de organisatie? Wat zijn de verbeterpunten?’. Betrek uw medewerkers hierin. Bekijk in team wat u kunt leren uit deze crisis. Minder collega’s betekent ook: het werk anders organiseren. Wie weet beschikt uw medewerker wel over waardevolle talenten die u kunt inzetten? Breng dit goed in kaart.

Stimuleer intrinsieke motivatie

Hoe houdt u de motivatie in deze moeilijke tijden hoog? Die motivatie moet in de eerste plaats vertrekken vanuit uw medewerker. Drie factoren zijn hierbij belangrijk:

  • Autonomie
    Laat uw medewerker zoveel mogelijk zelf de touwtjes in handen nemen. Geef hem de vrijheid om een activiteit naar eigen inzicht uit te voeren. Bijvoorbeeld door de keuze voor thuiswerk bij hem te leggen of door hem een werkplanning te laten opstellen. Uiteraard bekijkt u voor elk individu en voor elk team welke mate van autonomie geschikt is.
  • Competentie
    Zet in op blijvende ontwikkeling en groei van uw medewerkers. Zorg dat ze zich competent voelen in hun job. Nemen ze nieuwe taken op? Reik hen dan de juiste ondersteuning aan. Dat hoeven niet per se klassieke opleidingen te zijn. Denk ook eens aan blended learning, peer-coaching …
  • Verbondenheid
    Cruciaal in tijden van crisis: sociale verbondenheid. Creëer een omgeving waarin uw medewerkers zich op een veilige manier verbonden voelen met elkaar. Zorg voor voldoende overlegmomenten en stimuleer persoonlijke contacten.
    Door in te spelen op deze drie aspecten, verhoogt u de autonome motivatie bij uw medewerkers. Gevolg? Ze zullen handelen omdat ze intrinsiek gemotiveerd zijn, omdat ze het écht willen. Ze zien de duidelijke meerwaarde van hun taken in. En dat is waar het uiteindelijk om draait.

Heeft u genoeg interne middelen om dit te behandelen? Het is altijd mogelijk om externe ondersteuning te voorzien om de motivatie op peil te houden tijdens of na de crisis. Securex heeft hier veel ervaring mee.

securex

Eva Vandenheede, Partner HR Consulting Securex

Vandenheede Eva 37164

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER