Hoe geef je het energiepeil en de betrokkenheid van medewerkers een boost? ING zocht naar een welzijnsprogramma dat écht verschil maakt op de werkvloer. In samenwerking met Golazo Energy ontstond Vitality Boost: een holistisch programma dat inspeelt op de persoonlijke energiebehoeftes van elke medewerker.
Uitdaging: focus en maatwerk in het welzijnsaanbod
Aline Fobe (managing director B2B bij Golazo Energy): “Drie jaar geleden had ING al veel welzijnsinitiatieven. Maar de meeste van die initiatieven bestonden uit korte, algemene sessies, en het waren vaak dezelfde mensen die deelnamen. Na COVID-19 was er ook een algemeen gevoel van lage energie en gemiste connectie. De uitdaging was dus om de mensen een langer traject te bieden en individueel te begeleiden. We wilden iets creëren dat écht aansluit bij de noden van medewerkers, met een sterke wetenschappelijke onderbouw en met ruimte voor persoonlijke keuzes.”
“Om dat scherp te krijgen, hebben we samen met HR en het C-level van ING verschillende co-creatiesessies gehouden. Wij noemden dat onze ‘kitchen reviews’, we keken als het ware samen in de potten naar de ingrediënten die we best gebruikten.”

Aanpak: negen persoonlijke Energy Journeys
“Uit die gezamenlijke denkoefening groeide Vitality Boost, een breed en kwalitatief welzijnsaanbod dat de medewerkers helpt om zich energieker te voelen en om de dingen te doen die echt belangrijk voor hen zijn. Het programma is opgebouwd rond negen Energy Journeys, die allemaal zes tot acht weken lang focussen op één specifiek welzijnsonderwerp: mentale weerbaarheid, voeding, purpose, career empowerment, stress, focus, slaap, beweging of vertrouwen en veiligheid.”
“Deelnemers starten met een Human Energy Scan, een wetenschappelijke vragenlijst die hun energieniveaus in kaart brengt. Op basis daarvan krijgen ze een persoonlijk rapport met hun top drie prioriteiten. Misschien blijkt slaap belangrijker dan sport, of is stressmanagement urgenter dan voeding. Dat inzicht in persoonlijke noden is de toegangspoort tot het juiste traject.”
“Deelnemers volgen gemiddeld drie workshops, krijgen één of twee persoonlijke coachingsessies en ontvangen wekelijks inspirerende tips waar ze zelf mee aan de slag kunnen. We zetten ook technologie in. Stressdeelnemers volgen bijvoorbeeld hun hartslagvariabiliteit via een wearable, terwijl anderen hun glucoseniveau monitoren of hun biologische leeftijd laten meten in één van onze labo’s. Soms komen we ook ter plekke met een pop-up labo. Die data geven een extra dimensie aan het leerproces en vergroten het engagement.”
Aanpak: meer energie, op het werk én thuis
“In totaal deden op twee jaar tijd al 1.700 medewerkers mee aan het programma, in verschillende waves. Bij elke wave deden we een pre-postmeting. Over alle thema’s heen zagen we een verbetering van 17%. Voeding en beweging scoorden het hoogst. Bij sommige thema’s, zoals purpose, was het resultaat minder betrouwbaar omdat er minder medewerkers aan meededen.”
“De buy-in van ING is cruciaal voor het programma. Eén traject is toch al gauw een totale tijdsinvestering van 2,5 dagen per medewerker, gespreid over een paar weken. Medewerkers kunnen zelfs een tweede energy journey starten als er plek is. Zonder sterk engagement van de werkgever lukt dat niet. De bank stimuleert medewerkers actief om deel te nemen. Ze ziet energie niet als een extraatje, maar als een essentiële troef.
“De groepsdynamiek draagt bij tot de impact. Gemiddeld hebben we zo’n twintig medewerkers in elke ‘klas’. Ze motiveren elkaar, delen inzichten en creëren een nieuwe vorm van verbondenheid. Het programma is succesvol als we merken dat deelnemers de vele tips en tricks die ze meekregen ook in de praktijk toepassen. Zowel thuis als op het werk. Het ultieme resultaat is bereikt wanneer ze zich beter voelen, beter slapen, meer gaan bewegen.”





