Christophe Vanden Eede is Global Head of Talent Management bij bpost Group International. Hij zoekt elke maand inspiratie in het gewone leven voor een buitengewoon HR-beleid.
Mijn jongste dochter is aan haar laatste jaar humaniora bezig en worstelt zoals zovelen met wat ze in September zal doen. Doorstuderen behoort natuurlijk tot de mogelijkheden, maar welke richting dan? Welke opleiding die haar interesse opwekt geeft nog voldoende zekerheid naar de toekomst toe? Zij is opgegroeid met sociale media en nu in school volop de AI schokgolf aan het meemaken. Het ene doembericht na het andere volgt. Is er nog een toekomst voor dokters, advocaten of marketeers? Ze doorploeteren vooral grote hoeveelheden aan data om dan te bepalen wat het best gedaan kan worden om een bepaald doel te bereiken. AI heeft al lang aangetoond dat ze dat veel sneller kan.
Ook beroepen zoals leraar, hotelreceptionist of call center medewerker komen in het vizier van de technologische mogelijkheden. Ook in het overheidsapparaat wordt er duchtig geschrapt dankzij nieuwe technologieën. Dan toch maar beter voor een technisch beroep gaan zoals loodgieter, verpleger of bouwvakker? Waren dat net niet de beroepen waar van gezegd werd dat ze moeilijk vol te houden waren tot aan je pensioen? Je wenst je kind toch echt niet toe om gig worker te worden en maaltijden met de fiets te gaan rondbrengen…
Als talent manager zie ik het als mijn taak om zo goed mogelijk advies te verstrekken aan onze medewerkers omtrent hoe ze er best voor kunnen zorgen dat ze relevant blijven voor het bedrijf in de toekomst en welke stappen ze best ondernemen om hun ambities waar te maken, hopelijk in lijn met de noden van het bedrijf. Ook hier stelt de vraag zich regelmatig waar we als organisatie nu in moeten investeren om onze medewerkers te wapenen voor die onzekere toekomst, rekening houdende met ieders mogelijkheden. Voorwaar geen gemakkelijke opdracht.
Het meest logische is natuurlijk om ervoor te zorgen dat iedereen klaar is om steeds nieuwe vaardigheden aan te leren. Nieuwsgierigheid stimuleren, nieuwe inzichten aanbieden die meteen toepasbaar zijn in hun dagelijkse werk, maar ook nog even relevant gaan blijven. De duur van relevantie van een aangeleerde vaardigheid wordt steeds korter en dus wordt het snel kunnen aanleren, ontleren en opnieuw aanleren steeds belangrijker.
Mijn dochter stelt zich echter de vraag of dit wel zo is. Indien ze iets niet weet, zoekt ze het wel op. Vroeger op YouTube en TikTok, nu op chatGPT en Gemini. Het feit dat het nooit zeker is dat hetgeen ze daar op vindt ook effectief het juiste antwoord is of de meest efficiënte manier om iets te doen, neemt ze erbij. Trail en error, zoals bij space X. Gelukkig leidt het nog niet tot regelmatig ontploffende draagraketten in onze achtertuin.
Maar misschien is dat ook net de toekomst waar onze kinderen voor staan als het op loopbanen aankomt. 12 stielen en hopelijk geen 13 ongelukken. Tot je dan echt gevonden hebt wat je graag doet, goed doet en waar iemand je nog voor wil betalen ook. Tot de evolutie, al dan niet technologisch, ook dat weer onnodig maakt. Wat mijn jongste dochter ook kiest, verder studeren voor een bepaald vak of beginnen werken en verschillende beroepen uitproberen, ik wens ze veel geluk. Ze zal het nodig hebben.
