Het is geen geheim dat een sterke employer brand leidt tot meer sollicitanten. Maar employer branding is veel meer dan opvallende rekruteringscommunicatie. Het gaat over het creëren van een aantrekkelijk werkgeversimago doorheen de volledige lifecycle, zowel voor nieuwe, huidige als ex-medewerkers. Een audit, een originele rebranding, een creatieve campagne, je contentstrategie onder handen nemen, je on- en offboarding proces op punt zetten, een gebruiksvriendelijke jobsite, het draagt allemaal bij tot een beter werkgeversimago en het hoort dus ook bij je employer branding strategie.
Dat hebben ze bij Aldi, Soudal en Orange alvast goed begrepen.
In een reeks van 3 podcasts kroop Lesley Arens schaamteloos in hun hoofd, samen met Ignace Van Avermaet, die ruim 21 jaar geleden d’artagnan heeft opgericht, om daar ideeën te stelen waar jij mee aan de slag kan om ook jouw werkgeversmerk een boost te geven.
#Vandenaldi: van vooroordeel naar keurmerk
Aldi, een toonaangevende internationale discounter, begrijpt het belang van authentieke verbinding met hun medewerkers. Hun employer-brandingcampagne “Zelfrelativering” benadrukt het unieke DNA en maakte van #Vandenaldi een keurmerk dat alleen aan hun bedrijf kan worden toegeschreven. De campagne betrok medewerkers en bevorderde het gevoel van trots en betrokkenheid bij het merk, zowel intern als extern.
Door te focussen op hun kenmerkende eigenschappen en cultuur creëerden ze een sterke verbinding met zowel medewerkers als sollicitanten. Door medewerkers actief te betrekken bij de campagne, voelden ze zich gewaardeerd en trots op hun werkplek. Dit versterkte het gevoel van betrokkenheid en zorgde voor positieve mond-tot-mondreclame, waardoor het employer brand van Aldi werd versterkt. Interne betrokkenheid als drijvende kracht met andere woorden.
Beluister hier de podcast 👇
Hoe Soudal het verschil maakt in de strijd om talent
Soudal begrijpt dat employer branding niet alleen voor consumentgerichte bedrijven van belang is, maar ook voor B2B-bedrijven zoals zijzelf. Het is belangrijk om zich aan te passen aan de veranderende verwachtingen van kandidaten en tijdig nieuwe doelgroepen aan te spreken.
Beluister hier de podcast 👇
Het belang van creativiteit en authenticiteit in Employer Branding
Je werkgeversmerk in de kijker zetten doe je door de mensen die bij je werken in de kijker te zetten. Dat betekent dat je je medewerkers ‘echt’ goed kent en dat deden ze bij Orange op een bijzonder creatieve manier. Zo creatief zelfs, dat het hen enkele prijzen opleverde!
Beluister hier de podcast 👇