Employee Engagement? Dat voel je en dat zie je, maar dat moet je ook meten!

Ik mocht deze week in het hoofd (en het hart!) kruipen van Karin Van Roy, CHRO bij Arvesta en we hadden het over employee engagement, de heilige graal in HR!

Karin Van Roy, juriste, schoof al snel op naar de commerciële afdeling, later naar marketing en landde in 1995 op HR. Haar zigzagparcours beschouwt ze als een groot voordeel. Na 28 jaar bij brouwersgigant AB InBev trok ze naar koffiebrander Pelican Rouge en in 2016 naar Arvesta.

Bij het grote publiek is Arvesta vooral gekend van de 250 Aveve-winkels, waar consumenten terecht kunnen voor ‘tuin, dier en bakplezier’. Met de nieuwe slogan ‘Hier groeit plezier’ worden de klanten enthousiast aangetrokken, maar hoe zit het eigenlijk met het enthousiasme van de 1900 medewerkers?

Een (h)eerlijke babbel met een (h)eerlijke vrouw die bijzonder nieuwsgierig is en graag opstaat om te gaan werken. Ze gelooft niet in HR om HR. Bedrijven zijn volgens haar ook niet zo verschillend.

Employee Engagement, dat is voor Karin passie en het gevoel hebben dat je deel uitmaakt van een community. En dat zie je aan de ‘trots’ van de mensen, dat voel je als je binnenkomt. Maar dat kan je best ook meten, bij voorkeur om de 6 weken, zodat je kort op de bal kan spelen.

  • Wat zijn de belangrijkste drivers voor engagement?
  • Moet je vooral inzetten op engagement op teamniveau of op bedrijfsniveau?
  • En wiens verantwoordelijkheid is dat eigenlijk, employee engagement?

Dàt en nog veel meer ontdek je deze week in Brainpickings, dé podcast van #ZigZagHR voor HR professionals, leidinggevenden en ondernemers!

Karin Van Roy is deze maand overigens onze #ZigZagHR-Wijze. Samen met haar verkennen we employee engagement. Toen ze 4 jaar geleden aan boord kwam bij Arvesta met de intentie en eagerness om haar expertise van bij AB InBev en Pelican Rouge daar te kunnen inzetten, stond HR net voor een grote transformatie.

“Je mag de beste processen en de beste producten hebben, het zijn uiteindelijk de
mensen die het verschil maken. Onze medewerkers zijn zelfs onze USP. We gingen voor
harmonisatie, simplificatie en specialisatie. Samen met de CEO en de CFO is de CHRO aan zet om die groei in goede banen te leiden: er moet een vlag zijn, er moeten middelen zijn en je hebt mensen nodig.” aldus Karin.

Benieuwd naar meer?

Bestel nu jouw exemplaar van het november nummer of neem meteen een jaarabonnement op #ZigZagHR

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER