Arjan Elbers is één van Nederlands grootste recruitment vakidioten. Hij is ondernemer, recruitmentstrateeg, spreker, auteur en voorzitter van Recruiters United. In zijn vijfdelige blogserie “Een boontje voor recruitment” schrijft hij over zijn visie op arbeidsmarkt, recruitment en employer branding.
Als “Hollander” schrijf ik al vele jaren over de wondere wereld van de arbeidsmarkt en recruitment. Heel plezant om dit ook eens voor Vlaanderen te mogen doen. Niets mooier dan de taalnuance proberen te begrijpen van Vlamingen. Dus tref je af en toe wat “bijzondere uitspraken” aan? Dan weet je waar het vandaan komt, uit de regio Eindhoven. En in tegenstelling tot alle Hollanders begrijpen jullie wel wat ik bedoel als ik zeg: Ik heb een “boontje” voor recruitment lifehacks.
The devil is in the detail
Daar denk ik aan, als ik spreek of schrijf over recruitment lifehacks, aan details. Mocht je jezelf afvragen wat een lifehack is? Het is een handigheid of een oplossing die je leven wat gemakkelijker kan maken. Kleine aanpassingen met soms een groot gevolg. En als je aan recruitment lifehacks denkt, dan kom je al snel op AI tech, nieuwe sourcingtools, of een ander IT systeem. En die aanname is terecht, maar daar kom ik in blog 4 uitgebreid op terug. Dus nu bewaar ik deze richting bewust nog even.
Een recruitment lifehack kan soms gevonden worden in iets heel simpels. Iets eenvoudigs waar je als HR-professional of recruiter zoveel mee te maken hebt gehad dat je er te gemakkelijk overheen kijkt. Een voorbeeld: hoeveel impact kun je maken met het aanpassen van slechts één vacaturetitel? Veel, kan ik je vertellen.
Ik mocht enkele jaren terug een bekende energiemaatschappij begeleiden met een heisessie. Achterliggend idee: hoe halen we als corporate de komende jaren de gewenste mensen uit de markt? We waren aangekomen bij het deel arbeidsmarktcommunicatie en in de voorbereidingen voor deze sessie had ik een analyse gemaakt van hun arbeidsmarktcommunicatie uitingen. Hier begon ik met het onderdeel “vacaturetitel”.
De werving van de salesprofessional liep enorm achter. De vacaturetitel waarmee werd geadverteerd: adviseur sales. Dus met onze kleine recruitment lifehack ging ik zoeken op Google Trends naar de vacaturetitel “adviseur sales” in relatie met werk (Google Trends laat zien hoe Google-gebruikers zoeken). En wat blijkt? Werkelijk niemand gebruikt de term adviseur als het aankomt op het zoeken van salesvacatures. Veel gangbaardere vacaturetitels waren: verkoop en accountmanager.
Lang verhaal kort, we hebben de vacaturetitel in alle uitingen aangepast van adviseur sales naar accountmanager en de instroom kwam ineens op gang binnen de afdeling sales. En nu hoor ik je vragen: is één zo’n vacaturetitel nu serieus belangrijk genoeg om een heel blog over te schrijven? Ja dat is het! Blij dat je het vraagt!
Een vacaturetitel is namelijk één van de allereerste onderdelen waar jouw kandidaat ja of nee tegen kan zeggen. Het is een drempel of het kan je helpen met nieuwsgierig maken en prikkelen van de kandidaat. Echt belangrijk dus. Zoals ik al schreef, recruitment lifehacks zitten niet altijd in techniek of automatisering. Ze zitten vaak juist in de aanpassingen van kleine onderdelen in de candidate experience. Want the devil is in the detail.
Dat je met zo’n kleine aanpassing zo veel impact kunt maken? Dat vind ik geweldig. En precies daarom heb ik een “boontje” voor recruitment lifehacks.
===
Wil je live inspiratie opdoen over de onderwerpen: Arbeidsmarkt, Recruitment lifehacks, Employer branding, Recruitmenttech- tools en AI, Recruitmentmarketing of Arbeidsmarktcommunicatie?
Kom dan naar de derde editie van het grote Pecha Kucha Recruitment Event op dinsdag 3 juni a.s. (in BluePoint Antwerpen). 5 ruimtes opgedeeld in 5 categorieën met 5 sprekers per categorie. Elke spreker presenteert in Pecha Kucha stijl: 1 onderwerp, 20 sheets x 20 seconden. Een co-productie van Recruiters United, #ZigZagHR, Select HR & EN HR solutions.
