Dump HR, kies radicaal voor Human Development

TriFinance en de zusterbedrijven TriTechnology en nu ook TriHD houden er een opvallende medewerkersfilosofie op na. De ontwikkeling van de medewerkers staat centraal. Die focus op de mens is altijd al de overtuiging geweest van oprichter en voorzitter Gert Smit. Tijd voor een Spotlight op deze gedreven HR aanpak. Hoewel, Gert Smit weigert de naam HR uit te spreken, hij kiest voor Human Development of Care.

Gert Smit, oprichter en voorzitter van TriFinance, ondertussen 74 jaar, is een echte storyteller. Na een loopbaan van 26 jaar bij internationale concerns, besliste hij om zijn eigen bedrijf op te richten, gebaseerd op zijn allereerste werkervaring. TriFinance was geboren. Mensen komen er op de eerste plaats. Al 20 jaar. Niet omdat het bon ton is om dat te zeggen, wel omdat het de enige juiste manier is.

Hij houdt ook niet van de term Human Resources. “Mensen zijn de baas van zichzelf”, zegt hij.

Bij TriFinance noemen ze hun medewerkers Me inc.®’ers. Het bedrijf, ingericht als een netwerkorganisatie waar groei van de medewerkers voorop staat, groeide de voorbije twee decennia uit tot een stabiele werkgever, actief in vier landen, met een unieke visie op mensen en hun ontwikkeling.

Die atypische filosofie maakte van TriFinance een daadwerkelijk mensgedreven organisatie én een thuishaven voor HR professionals. Tot voor kort was dit vooral voor interne rollen, maar sinds dit jaar bieden ze met TriHD (Human Development) ook HR ondersteuning aan hun klanten aan.

“Neen, niet TriHR, wel degelijk TriHD”, beklemtoont Gert Smit. “Dat is heel bewust: hoewel HR ingeburgerd is als begrip, kiezen wij resoluut voor Human Development, intern gebruiken we zelfs Care. Mensen zijn toch geen grondstoffen? Bovendien draait alles om groei, ontwikkeling, development.”

In twee delen brengen we dat verhaal, die aanpak, die filosofie samen. In het eerste luik volgen we de ontwikkeling van TriFinance, in het tweede richten we de volgspot op enkele markante take-aways van Gert Smit.

<<>>

Deel 1
TriFinance, een bedrijf gericht op de groei van mensen

Voor de opstart van TriFinance moeten we terug naar de zomer van 2000. Gert Smit, toen CEO van het internationale uitzendbureau Vedior, besloot op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging. Zo’n 26 jaar aan de top van verschillende grote bedrijven was succesvol en bevredigend. Maar tijdens zijn wandelingen in Hyde Park in Londen kwam hij tot de verrassende conclusie dat hij het meest had genoten van zijn allereerste job.

“In beursgenoteerde bedrijven was managementontwikkeling een belangrijke sleutelfunctie, maar de ontwikkeling van medewerkers ontbrak”, stelde hij vast. “In het voortdurend streven naar meer efficiëntie werd er bezuinigd op persoonlijke groei en ontwikkeling. Talent pools werden als te duur beschouwd. Net die focus op de groei van mensen is een belangrijke pijler van TriFinance. Ik was ervan overtuigd dat de continue ratrace structureel gecompenseerd moet worden met reflectie. Van de fast lane naar bezinning.”

Dat was voor Gert Smit de aanleiding om een bedrijf op te richten gebaseerd op één idee: de groei van mensen: “Dat is ons doel én de reden van ons bestaan. Dat is ook waarom ons idee ParkLane Insight heet, dat is meteen ook de overkoepelende naam van onze activiteiten. Wij geloven in de balans tussen Park- en Fast Lane, tussen snelheid en kwaliteit, gedreven door het inzicht in mensen. Twee jaar later, in 2002 hebben we TriFinance opgericht.”

Als starter had TriFinance de ambitie om actief te zijn op vier domeinen: finance, human development, technologie en legal. “Dat zijn niet toevallig de vier corporate functies die elke onderneming in staat moeten stellen om goed te kunnen functioneren”, commentarieert Gert Smit. “Een broodfabriek kan doorgaans goed brood bakken, een ziekenhuis kan mensen genezen, maar de ondersteunende processen lopen wel eens mank. Daarin bieden wij ondersteuning.”

Ondertussen zagen ook TriTechnology en TriHD het levenslicht. Ze zijn alle gebaseerd op de filosofie die we terugvinden in het voorvoegsel Tri, die verwijst naar de drie pijlers: de Hub-filosofie, service-filosofie en BaseCamp. Dat vereist enige toelichting.

Pijler 1
De Hub-filosofie

“De Hub-filosofie is vanaf het begin het fundament van TriFinance”, vertelt Gert Smit. “De kerngedachte is het helpen versnellen van de carrières van onze medewerkers. Doordat medewerkers sneller groeien, zijn ze meer gemotiveerd en daar plukken ook de klanten de vruchten van. Want motivatie is een belangrijke motor voor persoonlijke groei om jezelf en dus je klanten te helpen ontwikkelen.

De medewerker komt op de eerste plaats. Dat is trouwens een kwestie van volgorde en niet van hiërarchie.”

“We treden op als een career accelerator”, preciseert hij. “Bovendien is onze organisatie evengoed een destination finder. We helpen onze medewerkers immers om hun professionele bestemming te vinden, zelfs als die zich niet bij ons bevindt. Daarom noemen we het een CareerHub, waar onze medewerkers de weg vinden naar diverse projecten. Door die opeenvolging van projecten groei je sneller en wordt jouw bestemming duidelijker en beter bereikbaar. Dat is zo mooi aan die Hub-filosofie.

We verschuiven de focus op efficiëntie naar een focus op ontwikkeling.”

Pijler 2
Do-How servicefilosofie

Als knowhow betekent weten wat te doen om verandering in gang te zetten, dan is do-how doen wat er moet gebeuren, zo omschrijft TriFinance hun pragmatische benadering. Gert Smit verduidelijkt: “Onze service is niet zomaar gebaseerd op consultancy, we implementeren ook wat we adviseren, we doen het ook, we stropen de mouwen op en helpen.”

Pijler 3
BaseCamp

De filosofie medewerkers op de eerste plaats vertaalt zich naar een platte netwerkorganisatie, zo legt Gert Smit uit: “Flexibele netwerken waarin kennis wordt gedeeld, zijn beter voorbereid op de huidige en toekomstige uitdagingen. Ze gedijen goed in tijden van verandering én ze stimuleren creativiteit, teamwork, collectief denken en motivatie. Omdat we sterk leunen op de mens, bieden we dan ook de nodige ruimte en geen vaste kaders. We sturen op vertrouwen en ondersteuning, niet op angst of terechtwijzingen. We koesteren een constructieve, op vertrouwen gebaseerde cultuur, open communicatie en een coachende leiderschapsstijl.”

Daarom noemen ze de medewerkers Me inc.®’ers, ook de medewerkers in BaseCamp – het interne team van het bedrijf dat acteert als de verbindende schakel tussen de andere twee pijlers: de consultants en de klanten. “Dat gebeurt allemaal in de vorm van een netwerkorganisatie, waarin medewerkers sneller hun talenten ontdekken, sneller groeien en sneller hun carrière in eigen handen nemen”, vat Gert Smit samen.

<<>>

Deel 2
Take-aways uit de podcast met Gert Smit

Onlangs hadden we Gert Smit te gast in de podcastserie #ZigZagHR Brainpickings. Het werd een hoogst interessante uiteenzetting, waaruit we alvast deze vijf take-aways van de oprichter van TriFinance extra in de kijker willen plaatsen.

Take-away 1
Het inzicht komt pas als je (regelmatig) terugblikt

Het was Gert Smit zijn droom om op de top van de berg te kunnen zitten, aan het stuur van een groot winstgevend bedrijf. Terugkijkend op zijn loopbaan, is zijn allermooiste werkervaring nochtans zijn allereerste werkervaring. “Want naarmate je hoger op die berg zit, wordt het keurslijf alleen maar strakker”, licht hij toe. “Het komt er dan ook op aan om regelmatig terug te blikken. Bekijk wat je al verwezenlijkt hebt en reflecteer.”

Neem regelmatig de tijd om even stil te staan en terug te blikken op je loopbaan.

Take-away 2
Ga niet achter een job aan, maar achter een bedrijf

“Toen ik op de arbeidsmarkt kwam, had ik een shortlist gemaakt van drie bedrijven waar ik wilde werken: Heineken, De Verenigde Machinefabriek en Hoogovens. Ik ging niet achter een job aan, wel achter een bedrijf dat iets voor mij kon betekenen”, vertelt Gert Smit. “En ik kwam terecht bij Hoogovens, voluit Koninklijke Nederlandse Hoogovens en Staalfabrieken NV, een staal- en later ook aluminiumproducent. Hoogovens was net gefusioneerd met een groot Duits staalbedrijf uit Dortmund en hoewel er geen vacatures waren (er was net een staalcrisis), solliciteerde ik toch. Meer nog, ik kon starten. Mijn eerste opdracht was om een richtlijn Jahresplanung te maken voor de raad van bestuur. Ik was vereerd en gemotiveerd omdat ik daarbij zoveel vrijheid kreeg om mijn opdracht uit te voeren, op voorwaarde natuurlijk dat ik over mijn voortgang rapporteerde. TriFinance is gebaseerd op dezelfde kerngedachte. Ik wilde jonge professionals dezelfde ervaring bieden die ik de eerste vier jaar van mijn loopbaan heb kunnen en mogen ervaren.”

Als je op zoek bent naar zinvol werk, kijk dan naar het bedrijf in plaats van naar de job. Want je kan je ambitie maar tijdelijk kwijt in een job.

Take-away 3
Mensen zijn geen grondstof, HR is geen graafmachine

“Typerend voor TriFinance is de Hub-filosofie met als kerngedachte het helpen versnellen van carrières en het ondersteunen bij het vinden van de bestemming van onze medewerkers. Ik zag bij zovele bedrijven dat mensen vroeger op bestelling binnengehaald werden: je hoefde ze niet op te leiden, het hele idee van grooming people bestond geruime tijd helemaal niet. Grote bedrijven werden op de cent gemanaged en er was geen buffer om in te zetten op de ontwikkeling van talent. Als je mensen nodig had, ging je naar een bureau en liet je mensen op bestelling leveren.”

Met TriFinance wilde hij het anders aanpakken: “Mensen zijn van zichzelf, dat is de basisgedachte. Our people are our biggest assets. Alle bedrijven zetten dat op hun website, maar dat is de grootste flauwekul. Mensen zijn zeker geen grondstof. Grondstoffen delf je en gooi je in de machine. Zo zagen mensen toen de toegang tot de arbeidsmarkt, met HR dus als graafmachine. Dat is absoluut verkeerd. Ik noem het liever Human Development of Care.”

We moeten afstappen van HR als term. Een beter alternatief is Human Development. Of beter nog: Care.

Take-away 4
Tegen de wind in fietsen werkt vormend

“Eens je medewerkers aan boord hebt, komt het erop aan hen de juiste werkomgeving te bieden, zodat ze hun ambitie kunnen waarmaken. Enkel bedrijven die hun medewerkers de ruimte en de vrijheid geven om te groeien, zullen erin slagen om dat talent tot een hoger niveau te brengen”, poneert Gert Smit.

“Als je mensen vrijheid geeft, zijn ze gemotiveerd”, verduidelijkt hij. “Ik ben een grote voorstander van motivatie, niet van schaalgrootte. Dan krijg je economies of motivation in plaats van economies of scale. Bedrijven zijn onbedoeld een vijver geworden waar talent verleid wordt door andere bedrijven en dus weggeplukt wordt. Daardoor is de verblijfsduur van medewerkers vaak veel te kort.

Eigenlijk zouden mensen zeker twee jaar bij een bedrijf moeten blijven. Dan pas heb je het bedrijf in de vingers. Dan pas rendeert het ook voor de werkgever. Dat betekent wel dat je af en toe moet doorbijten en volhouden. Tegen de wind fietsen dus. Dat werkt vormend.”

Kies resoluut voor ‘economies of motivation’ in plaats van ‘economies of scale’.

Take-away 5
Mensen inspireren om bij jou te komen werken, doe je met ballonnen

Benieuwd naar het verhaal met de ballonnen?
Bekijk of beluister dan zeker de podcast. Over het ontstaan van TriFinance, over de grootste uitdagingen op onze arbeidsmarkt, over de belangrijkste mijlpalen uit Gert Smit zijn professioneel leven én over het verhaal van de ballonnen.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER