Do generalists perform better than specialists? It depends…

Zoals we in #ZigZagHR aanhalen is er sinds de eerste industriële revolutie een enorme tendens naar hyperspecialisatie en dat manifesteert zich in hoe we ons onderwijs hebben georganiseerd, hoe we vervolgens onze loopbanen hebben vormgegeven, hoe organisaties gestructureerd zijn en hoe HR talent aantrekt, ontwikkelt, verloont en evalueert.

Vandaag, anno 2018, botsen we echter op heel wat beperkingen in ons onderwijs, in onze organisaties, in onze loopbanen en in ons HR-beleid als gevolg van die tendens naar hyperspecialisatie. Uiteraard is specialisatie belangrijk, maar ergens onderweg is hyperspecialisatie de norm geworden en dat botst met wat we vandaag nog meer nodig hebben: agility.

There is no one-size-fit-all strategy to promote creativity.

Je zou hieruit kunnen afleiden dat we beweren dat bedrijven uitsluitend generalisten nodig hebben om te kunnen overleven. Maar dat klopt niet. De mate waarin je generalisten dan wel specialisten nodig hebt in je team, wordt sterk bepaald door de snelheid waarmee je als bedrijf moet veranderen, zo lazen we in dit artikel.

Een generalist zal bijvoorbeeld beter in staat zijn dan een specialist om de status quo te challengen en out-of-the-box te denken, linken te leggen met totaal andere sectoren. Maar als er snel ingegrepen moet worden, dan zal je meer hebben aan een specialist die een doorgedreven kennis heeft van de materie en heel snel kan handelen.

Het volledige artikel ‘When Generalists Are Better Than Specialists, and Vice Versa’ (HBR, 13 juli 2018) lees je hier.

Benieuwd naar meer? Bestel #ZigZagHR via deze link en ontvang een gesigneerd exemplaar

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER