• >
  • Dit zijn de 4 belangrijkste HR trends

Dit zijn de 4 belangrijkste HR trends

De pandemie heeft geleid tot een verhoogde individuele introspectie onder werknemers. Werknemers heroverwegen wat ze willen, niet alleen in hun carrière maar ook in hun leven. Daar zullen HR-leiders rekening mee moeten houden wanneer ze hun strategische prioriteiten voor 2022 bepalen. Daarom onderzocht softwarebedrijf Workday de vier belangrijkste trends die van invloed zijn op HR-professionals.

Talent creëren

Vaardigheden zijn dé manier om gelijkheid en flexibiliteit voor werknemers en voor bedrijven te bereiken.

Daarom zal het paradigma dit jaar binnen HR verschuiven van “talent verwerven” naar “talent creëren”.

Dorien Roes, Country Manager Belux bij Workday, voegt toe: “Wanneer je de vaardigheden binnen je bedrijf begrijpt en je werknemers in staat stelt die vaardigheden dynamischer te activeren, creëer je meer mogelijkheden voor hoe, wanneer en waar het werk gedaan wordt.”

Focus op welzijn

Hoewel ‘employee experience’ altijd al een prioriteit is geweest, heeft het afgelopen jaar het belang van het welzijn van werknemers nog meer onder de aandacht gebracht. Om inspanningen op het vlak van welzijn te onderbouwen, zijn data nodig: data over wat werknemers willen, data over de effectiviteit van de bestaande programma’s en voordelen die bedrijven bieden, en data over wat een bedrijf nodig heeft.

“We zullen nieuwe functietitels zien opduiken die gericht zijn op welzijn, zoals die van bedrijfspsycholoog. Dat is een functie die we zelf bij Workday hebben geïntroduceerd naar aanleiding van onze overname van het intelligent luisterplatform Peakon, waarbij aan de hand van people analytics klanten geholpen worden om de psychologische wetenschap achter werknemersbetrokkenheid te begrijpen en de behoeften van het personeel in kaart te brengen”, aldus Dorien Roes.

Belang van eerstelijnswerkers

Eerstelijnswerkers, zoals verkopers of mensen op de klantendienst, maken een groot deel uit van het totale wereldwijde personeelsbestand. Toch worstelen organisaties met het werven, ondersteunen en behouden van dat cruciale medewerkerssegment tijdens een periode vol uitdagingen voor de arbeidsmarkt.

“Om naar de behoeften van eerstelijnswerkers te luisteren en die te kunnen ondersteunen, zien we dat organisaties zich meer zullen richten op het creëren van betere ervaringen door hen te voorzien van technologieën die flexibiliteit en gebruiksgemak bieden voor de manier waarop ze willen werken. Dat zal organisaties helpen een personeelsbestand op te bouwen dat zich gesterkt voelt en biedt tegelijkertijd een oplossing voor het huidige tekort aan werknemers”, vertelt Dorien Roes.

Onboardingervaring staat centraal

Een goede ‘employee experience’ creëren is meer dan ooit van cruciaal belang. Dat begint al bij het hele onboardingsproces van nieuwe medewerkers. Dit jaar zullen organisaties meer dan ooit vertrouwen op technologieën die hen kunnen helpen bij de ontwikkeling van een naadloze, efficiënte en aangename onboardingervaring

Share on facebook
Deel via Facebook
Share on twitter
Deel via Twitter
Share on linkedin
Deel via LinkedIn
Share on pocket
Opslaan in Pocket
Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on email
Verstuur per e-mail

Schrijf je in op de #ZigZagHR-nieuwsbrief

Waarom abonneren

  • Verdiep jouw HR-kennis & verbreed jouw blik op de wereld
  • Iedere maand een HR thema in de kijker
  • Online toegang tot het HR archief
Aanrader

© 2022 Alle rechten voorbehouden. Website gemaakt door Kreatix. In opdracht van LICEU BVBA

#ZigZagHR