Da’s Geniaal laat jongeren en meisjes proeven van STEM-onderwijs

‘Jongeren en meisjes die nu voor technologie kiezen, krijgen later de beste carrièrekansen’

House of HR is ambassadeur van ‘Da’s Geniaal’, een Vlaams initiatief dat jongeren en meisjes van 10 tot 14 jaar wil aanmoedigen om opleidingen in STEM-richtingen (science, technology, engineering, mathematics) te volgen. Samen met enkele andere grote Vlaamse ondernemingen verleent House of HR daarom haar medewerking aan een actie die jongeren de komende maanden aan de hand van ludieke uitdagingen kennis wil laten maken met de wonderlijke wereld van STEM. Door nù voor technologie-onderwijs te kiezen, vergroot je later aanzienlijk je kansen op de arbeidsmarkt.

Als één van de grootste spelers op de HR-markt beseft House of HR hoe belangrijk het is dat de onderwijswereld voeling houdt met wat er op de arbeidsmarkt leeft. Al langer onderschrijft
het de nood aan meer leerlingen in STEM-richtingen. Vooral meisjes kiezen nog té weinig voor technologische onderwijsrichtingen. Daar wil de actie ‘Da’s Geniaal’ (www.dasgeniaal.be) verandering in brengen. Gedurende de komende drie weken worden enkele bekende influencers en Instagrammers uitgedaagd door ‘STEM-helden’ uit de deelnemende bedrijven (waaronder House of HR). In korte filmpjes moeten ze allerlei leuke, coole proefjes tot een goed einde brengen. Die filmpjes worden door hen gepost op bij jongeren populaire social mediakanalen zoals TikTok, Instagram en YouTube. Zo willen ze hun vele jonge volgers in contact brengen met deze bewustwordingscampagne. De actie start op donderdag 11 februari, de ‘Internationale dag voor meer meisjes en vrouwen in Wetenschap’. Ze wil jongeren – en vooral meisjes – van 10 tot 14 uitdagen om zelf met de STEM-challenges aan de slag te gaan. Vooral tijdens de komende krokusvakantie zullen de proefjes een welgekomen uitdaging vormen voor kinderen die in Coronatijden erg beperkt zijn in hun vrijheid. Alle proefjes zijn dan ook veilig thuis uit te voeren, met eenvoudig huis-, tuin- en keukenmateriaal.

House of HR ondersteunt als één van de achttien leden van een consortium van bedrijven en organisaties het initiatief. In dat consortium zitten naast enkele hogescholen ronkende bedrijfsnamen als ING, Atlas Copco, Galapagos, Deceuninck en dus ook House of HR.

Rika Coppens, CEO van House of HR, is verheugd met het initiatief: ‘Als we de tekorten op de arbeidsmarkt van morgen zoveel mogelijk willen vermijden, moeten we daar nu iets aan doen. Onze bedrijven kampen nu al met een gebrek aan kandidaten voor technologische jobs. We vinden het onze plicht om jongeren duidelijk te maken hoe boeiend de wereld van technologie is. En we willen vooral meisjes aanmoedigen om in die STEM-wereld hun mannetje te staan.

Wie nu voor STEM kiest, krijgt later gegarandeerd mooie carrièrekansen.’

‘Da’s Geniaal’ wil jongeren op een laagdrempelige manier kennis laten maken met de gevarieerde wereld van wetenschap en technologie. Het initiatief wil het hardnekkige idee doorprikken dat STEM-richtingen alleen voor Einsteins-to-be, Marie Curies-in-wording of andere bollebozen zijn. ‘Da’s Geniaal’ wil een brede groep aan jongeren bereiken, met een extra inspanning naar meisjes toe. Ook jongeren die amper beseffen hoezeer hun dagelijkse leven met technologie verweven is, maken via dit initiatief kennis met STEM. Ze doen dat via online communicatie, via scholen en natuurlijk ook via bedrijven. House of HR wil graag haar steentje bijdragen aan dit sensibiliseringsprogramma. Wat de specifieke ‘STEM-challenge’ bij House of HR zal zijn, is vooralsnog een goed bewaard geheim dat alleen de interne STEMheld en een bekende influencer kennen. Het wordt een innovatieve mix van leren en fun…

De actie wordt ondersteund door de hogescholen Erasums, Karel de Grote en AP, door Technopolis en VRT

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER