Dit zijn de 10 populairste Podcasts van 2022

Met #ZigZagHR dagen we jou uit om jezelf en je vakgebied heruit te vinden. Dat doen we met ons maandelijks vaktijdschrift, met onze wekelijkse nieuwsbrief, dagelijkse updates via onze Social Media kanalen én met onze populaire podcast. Dan kruipt Lesley Arens in het hoofd van een HR professional, een HR expert, thought leader of één van onze abonnees om daar ideeën, inspiratie, best & next practices te stelen waar jij mee aan de slag kan in jouw organisatie of in jouw HR team.

Onze podcasts werden ondertussen 286.912 keer bekeken en 79.886 keer gedownload. En dit zijn de 10 meest beluisterde podcasts van 2022!

# 1 Trends in Recruitment & Talent Acquisition

De meest beluisterde podcast van 2022 is deze van Els D’Hauwer en Debbie Vanhoof, beiden werkzaam in het team HR & outsourcing bij Deloitte. Met hen zoomt Lesley Arens in op enkele trends in recruitment en talent acquisition:

1) Verschuiving van jobmarkt naar kandidatenmarkt: de kandidaat zit in de driver’s seat
2) Duurzaamheid, mobiliteit en zingeving als nieuwe criteria
3) Diversiteit en inclusiviteit in rekrutering

Ze hebben het ook over de wijzigende rol van de recruiter; over talent acquistion-as-a-Service; over het gevaar van ‘the flat battery bias’; over ‘the war for recruiters’; over recruitment marketing; over het succes van referrals; over HR tech & digitalisering

# 2 Waarom HR beter leert surfen dan Formule 1 rijden

Wist jij dat sommige Formule 1 piloten de verschillende Grand Prix parcours met hun ogen dicht kunnen rijden? Wij wisten dat ook niet! Het is Rik Vera die ons dat vertelde toen Lesley Arens hem in de allereerste #ZigZagHR-Podcast vroeg wat zijn alternatief is voor de 21st Century skills die het World Economic Forum naar voor schuift.

Ricciardo, Leclerc, Vettel, Verstappen, Hamilton kunnen het allemaal. Zo weten ze perfect wanneer ze gas moeten bijgeven en wanneer net niet. Maar een loopbaan laat zich niet plannen volgens een vooraf gekend circuit. Waar een formule 1 piloot droog kan oefenen, kunnen wij dat niet. Onze loopbanen lopen meer en meer zigzag met scherpe onverwachte wendingen. Je kan beter leren surfen, aldus Rik Vera. Waarom? Dat – en nog véél meer – ontdek je in de allereerste editie van Brainpickings.

# 3 Leiderschap: Wees meer geïnteresseerd dan interessant

Leiderschap. Daarover hebben we het in deze episode van Brainpickings. Samen met Wout Van Impe, Partner & director bij Mercuri Urval doorprikken we enkele hardnekkige mythes. Uit onderzoek weten we ondertussen dat organisaties die erin slagen om impactvolle leiders aan te trekken, te motiveren en te ontwikkelen, het significant beter doen dan hun peers. Succesvolle organisaties bouwen op alle niveaus aan de juiste capaciteiten en talenten. Wat is de essentie van leiderschap? Wat moet er vandaag in de rugzak van een sterke leider zitten? En in welke mate is dat veranderd? Wat doen effectieve leiders anders? Is leiderschap ontwikkelbaar? En welke rol speelt curiosity in leiderschap?

Eén ding is zeker: Post corona ligt de lat duidelijk hoger. Goede leiders willen altijd betere leiders worden, zegt Wout. Zij zien leiderschap als een speeltuin voor ontwikkeling. Een boeiende podcast over emotionele intelligentie en emotionele stabiliteit, over de balans tussen performance driven & people driven, over the leadership development paradox.

# 4The Perfect Match: een aantrekkelijk en motiverend loonbeleid

Dé succesformule om een aantrekkelijke werkgever te zijn? SD Worx zocht het uit. Vanuit hun ervaring en research identificeerden ze 7 puzzelstukken;7 concrete domeinen waarop je je als werkgever kan onderscheiden in een moeilijke arbeidsmarkt, en die je dus maar beter op de radar kan hebben. In een reeks van 7 afleveringen zoomen we in op hoe je elk puzzelstuk inhoudelijk vorm kan geven, en kan laten aansluiten bij je organisatie en medewerkers. Wie dat optimaal aanpakt, creëert een perfect match met zijn werknemers van vandaag én morgen.

Het eerste puzzelstuk?
Een aantrekkelijk en motiverend loonbeleid.

Lesley Arens kruipt daarvoor in het hoofd van Kim Van Houtven, senior human resources consultant bij SD Worx en Virginie Verschooris, Content Manager Reward & Data bij SD worx. Een aantrekkelijk, goed gebouwd en flexibel loonbeleid is motiverend voor bestaande medewerkers én aantrekkelijk voor toekomstige collega’s. Maar wat houdt het juist in? Hoe begin je eraan? En hoe zorg je dat het betaalbaar blijft?

Vijf take aways:

1) Een goed loonbeleid past eerst en vooral binnen je strategie;
2) Een goed loonbeleid is marktconform (externe billijkheid),
3) Een goed loonbeleid is fair (interne billijkheid)
4) Een goed loonbeleid is persoonlijk (houdt rekening met individuele wensen en noden)
5) Een goed loonbeleid is betaalbaar – ook op langere termijn – voor de organisatie.

Vijf tips:

1) Zorg EERST dat je de HR fundamentals in orde hebt; welke functies en competenties heb ik nodig om de strategische doelstellingen te realiseren met mijn bedrijf.
2) Het gewicht van sommige functies kan veranderen doorheen de tijd – handel daar naar
3) Om de 3-5 jaar een benchmark doen is geen overbodige luxe
4) Iedereen beperkte loonsverhoging geven heeft geen zin, geef meer aan minder
5) Belang van communicatie: maak werk van een reward statement zodat medewerkers het totaalplaatje kennen; de financiële én niet-financiële voordelen (eventueel zelfs uitgebreid met de totale werkgeverskost)

En drie uitsmijters:

1) Het feit dat je je werk goed doet is geen reden om een loonsverhoging te krijgen.
2) Overbetaald worden is ook een probleem
3) Het heeft geen zin om bij de 25% best betalende bedrijven te zijn als iedereen uitvalt.

# 5 De zin en onzin van persoonlijkheidstests

Eén van de grootste problemen met heel wat persoonlijkheidstests is dat er geen nuance is. En toch worden tal van persoonlijkheidstests al jaren door HR professionals (verkeerd?) gebruikt.

  • Wat is persoonlijkheid?
  • Hoe meet en test je dat?
  • Is het überhaupt zinvol om persoonlijkheid te testen?
  • Welke tests brengen op een betrouwbare manier persoonlijkheid in kaart?
  • Hoe ga je aan de slag met de resultaten?
  • En hoe stabiel is persoonlijkheid eigenlijk?

Dat ontdek je in deze aflevering van Brainpickings. Het is verleidelijk om mensen van een label te voorzien. Want dat maakt het makkelijker. Het geeft ons een handleiding voor hoe we met mensen moeten omgaan, hoe we hun gedrag kunnen verklaren en begrijpen. De waarheid is dat je mensen niet kan vatten in 4 kleuren of 16 types en dat persoonlijkheidseigenschappen, net zoals lichaamslengte en -gewicht, normaal verdeeld zijn. Net zoals de meerderheid van de mensen niet uitgesproken groot of dik is, zijn mensen ook niet uitgesproken extravert of introvert.

Deze XL editie van Brainpickings (50 minuten!) loopt over van waardevolle inzichten van twee ervaren academici, Bart Wille en Filip De Fruyt, over validiteit en betrouwbaarheid van persoonlijkheidstest met op het einde 5 heel concrete tips en aanbevelingen voor HR.

# 6 Dump HR! Kies radicaal voor Human Development

Een podcast met een echte storyteller: Gert Smit, oprichter en voorzitter van Trifinance. Mensen komen er op de eerste plaats. Al 20 jaar. Niet omdat het bon ton is om dat te zeggen, maar omdat het de enige juiste manier is. Gert houdt niet van de term Human Resources. Mensen zijn de baas van zichzelf, meer nog, bij Trifinance noemen ze hun medewerkers me-incers. Een bedrijf ingericht als een netwerkorganisatie waar groei voorop staat, wars van private equity.

5 key take aways uit deze podcast:

(1) Het inzicht komt pas als je (regelmatig) terugblikt
(2) Ga niet achter een job aan, maar achter een bedrijf
(3) Mensen zijn geen grondstof, HR is geen graafmachine
(4) Tegen de wind in fietsen werkt vormend
(5) Mensen inspireren om bij jou te komen werken, doe je met ballonnen

# 7 Help! Ik ben een imposter

Het imposter fenomeen: dat jeukerige gevoel dat je ‘door de mand gaat vallen’, dat je ontmaskerd zal worden. Veel mensen hebben daar last van. In deze podcast is Jasmine Vergauwe onze gaste. Zij is postdoctoraal onderzoeker aan Ugent en zij heeft daar onderzoek naar gedaan: The fear of being exposed: the trait-relatedness of the imposter phenomenon and its relevance in the work context.

  • Wat is het imposter fenomeen?
  • Hoe verhoudt zich dat tot perfectionisme?
  • Zijn vrouwen daar effectief meer onderhevig aan dan mannen? En waarom is dat dan?
  • Is dat gelinkt aan bepaalde persoonlijkheidskenmerken?
  • Gaat dat over naarmate je ouder wordt?
  • Wat is de impact van het Imposter fenomeen op ons welzijn en performantie op het werk?
  • En hebben HR en leidinggevenden hier een rol in te spelen?

TIP: imposter test: https://paulineroseclance.com/pdf/IPTestandscoring.pdf

# 8 Positieve intelligentie

Ook al ben je van nature geen optimist, iedereen kan werken aan een positieve en veerkrachtige mindset. Dat is althans de overtuiging van Gina Peeters en Isabelle Hoebrechts (Attentia). Zij hebben daar zelfs een boek over geschreven: “Positieve intelligentie – hoe kan je bewust positief in het leven staan”. Aan de hand van een stappenplan, theoretische inzichten en heel herkenbare verhalen tonen ze hoe je jezelf een positieve mindset kan aanleren.

✅ Wat is positieve intelligentie?
✅ Wat is de link met leiderschap en leidinggeven?
✅ En hoe ontwikkel je dat?

Dat ontdek je in deze episode van Brainpickings

# 9 Inclusief talent management

De 21ste eeuw is een eeuw van superdiversiteit. Net zoals merken er niet in slagen om aansluiting te vinden met de superdiverse samenleving en veel mensen zich dus niet (meer) herkennen en niet aangesproken voelen, zo ook worstelen HR professionals daarmee als het gaat over aantrekken, ontwikkelen en engageren van divers talent. Dat is de insteek van deze aflevering van Brainpickings. Lesley Arens kruipt daarvoor in het hoofd van Zineb Berrag (Wunderman Thompson). Een podcast over inclusieve communicatie, inclusieve marketing en inclusief talent management.

# 10 Op de grens van HR en marketing gebeuren mooie dingen

In deze aflevering van Brainpickings kruipt Lesley Arens in het hoofd van ‘de man van haar leven’, Sven Hubin. Hoe belandde een marketeer na zijn studies event management uiteindelijk in hard HR? Wat is zijn visie op HR? Heeft hij ambities om ooit nog terug te keren naar marketing? Waar haalt hij zijn mosterd? Een boeiende podcast over marketing en HR, over durven springen, over Sven zijn groeiversnellers en over core HR als motor van de HR afdeling.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER