DEME aantrekkelijkste werkgever van 2020, Janssen Pharmaceutica van voorbije decennium

Janssen Pharmaceutica volgt zichzelf op als meest aantrekkelijke werkgever van het voorbije decennium. Het bedrijf haalde het van concurrent GlaxoSmithKline en baggerbedrijf Jan De Nul. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Randstad naar de meest aantrekkelijke werkgevers bij 12.000 mensen. In de rangschikking dit jaar vinden we Janssen Pharmaceutica op de derde stek, voorafgegaan door sterke stijger Mediahuis en DEME, die op nummer 1 blijft.

Top 20 aantrekkelijkste werkgevers 2020 (tussen haakjes: positie in 2019)

  1. DEME 58,3 (*) (1)
  2. Mediahuis 49,7 (5)
  3. Janssen Pharmaceutica 48,6 (2)
  4. Pfizer 46,4 (-)
  5. GlaxoSmithKline 46,0 (4)
  6. Medialaan (DPG Media) 45,3 (-)
  7. TUI 45,1 (8)
  8. Colruyt Group 44,2 (7)
  9. KPMG 44,1 (20)
  10. Jan De Nul 43,9 (3)
  11. Procter&Gamble 43,5 (19)
  12. VRT 43,0 (12)
  13. Coca-Cola 42,7 (10)
  14. Bayer 42,4 (18)
  15. G4S 42,1 (-)
  16. UCB 42,0 (-)
  17. Real Dolmen 42,0 (-)
  18. Nationale Bank van België 41,9 (-)
  19. Brussels Airlines 41,8 (13)
  20. Thermote en Vanhalst 41,3 (-)

(*) De score van 58,3% vertegenwoordigt het aandeel mensen die het bedrijf kennen die een score van 4 of 5 gaven (op een schaal van 5) op de vraag: zou u voor dit bedrijf willen werken?

Waarom haalt DEME het ook dit jaar?

De sterkte van de employer brand van DEME is overduidelijk. Voor op één na alle drivers scoort het bedrijf een stuk beter dan het globale gemiddelde. Alleen inzake de balans werk/privé scoort het bedrijf iets onder het gemiddelde. De sterkte van de employer brand van DEME komt ook tot uiting indien we per criterium de rangschikking opmaken. Bij vier criteria komt het bedrijf als allersterkste uit de bus (werkzekerheid, toekomstperspectieven, jobinhoud, en loon en voordelen). Daarnaast staat het bedrijf nog vier keer in de top drie. Alleen bij de balans werk/privé en CSR rangschikt het bedrijf zich niet in de top drie. Ook Janssen Pharmaceutica scoort sterk met drie keer een eerste plaats (financiële gezondheid, balans werk/privé en nieuwste technologieën).

Hans Casier, Chief Human Resources Officer bij DEME, was de #ZigZagHR-Wijze in het allereerste nummer (oktober 2019)

cover okt

Janssen Pharmaceutica aantrekkelijkste werkgever van voorbije decennium

Janssen Pharmaceutica volgt zichzelf op als meest aantrekkelijke werkgever van het voorbije decennium. De farmaceutische sector is ook al opnieuw de meest aantrekkelijke sector van de voorbije 10 jaar. Hij scoort sterk op alle criteria, alleen de score voor maatschappelijke
betrokkenheid gaat achteruit.

Opmerkelijk: de disruptive brands (Google, Apple, Facebook en co) zijn minder aantrekkelijk dan 4 jaar geleden. In vergelijking met 10 jaar geleden is de top van de rangschikking nu veel Belgischer. Het onderzoek vond uiteraard plaats vóór de corona-uitbraak. Corona zal de employer brands in de nabije toekomst sterk beïnvloeden.

Janssen Pharmaceutica haalt het over het voorbije decennium op GlaxoSmithKline en baggeraar Jan De Nul. De farmaceuticagigant uit de Kempen is het enige bedrijf dat 20 jaar ononderbroken in de top 10 staat. Maar liefst vijf keer was het ook de meest aantrekkelijke werkgever. Pfizer en de VRT vervolledigen de top vijf van het decennium.

7 Belgische bedrijven in top 10

De top van de rangschikking verschilt weinig met die van 2010. Toch duiken er vier nieuwe bedrijven op in de top 10: DEME (zesde plaats), uitgever Mediahuis (achtste plaats), luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines (negende plaats) en farmaciebedrijf UCB (tiende plaats). Maar liefst zeven van de tien topbedrijven zijn Belgisch of van Belgische oorsprong. Tien jaar geleden waren dat er slechts drie.

Top tien aantrekkelijkste bedrijven 2011-2020 (tussen haakjes: plaats 2001-2010)

  1. Janssen Pharmaceutica (1)
  2. GlaxoSmithKline (2)
  3. Jan De Nul (4)
  4. Pfizer (3)
  5. VRT (6)
  6. DEME ( – )
  7. Coca-Cola (13)
  8. Mediahuis ( – )
  9. Brussels Airlines ( – )
  10. UCB ( – )

Disruptive brands over hun top

Net als in 2016 is Google de meest aantrekkelijke disruptive brand. Google haalt het in deze categorie van Microsoft en Apple. In vergelijking met 4 jaar geleden liggen hun scores wel een stuk lager. Google levert tien procentpunt in (van 61 naar 51%), Microsoft vijf (van 54 naar 49%) en Apple zes (van 55 naar 49%). Ook Facebook moet flink wat punten inleveren (van 48 naar 38%).
Het ziet ernaar uit dat de staat van genade voor deze bedrijven voorbij is. Dat sommige van deze bedrijven maatschappelijk onder vuur hebben gelegen, heeft wellicht een rol gespeeld. Dit neemt echter niet weg dat hun scores nog altijd hoog tot zeer hoog liggen.

Top vijf meest aantrekkelijke disruptive brands (tussen haakjes score in 2016)

  1. Google 51% (61%)
  2. Microsoft 49% (54%)
  3. Apple 49% (55%)
  4. Netflix 48% ( – )
  5. Tesla 47% (54%)

Corona zal grote impact hebben op aantrekkelijkheid werkgevers

Het Employer Brand onderzoek van Randstad vond plaats in januari 2020, vóór de uitbraak van het coronavirus. De gevolgen van de coronacrisis op de employer brands zijn nog niet in te schatten. Hiervoor is het wachten op het onderzoek van 2021.

Jan Denys, arbeidsmarktdeskundige van Randstad: “Toch kunnen we nu al voorspellen dat corona een grote impact zal hebben op de employer brands. Na de financiële crisis in 2008 moesten de bedrijven ook al aan aantrekkelijkheid inleveren. Niet alleen de werkzekerheid ging erop achteruit, maar ook de scores voor werksfeer, loon, jobinhoud, toekomstmogelijkheden, zorg voor milieu en maatschappij. Bedrijven en organisaties hebben momenteel veel katten te geselen, maar ze kunnen het zich niet veroorloven om hun employer brand links te laten liggen.”

Een lang interview met Jan Denys volgt in #ZigZagHR van juni, waarin we de trends en toekomst van recruiting belichten, zeg maar van postcorona recruiting.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER