In 2025 verandert er opnieuw veel voor eigenaars van bedrijfswagens in België. Een Koninklijk Besluit uit december heeft de referentiepercentages voor CO2-uitstoot verlaagd. Dit betekent dat het voordeel van alle aard (VAA) voor voertuigen met een verbrandingsmotor stijgt. Voor benzine- en dieselwagens, met een gemiddelde uitstoot van respectievelijk 71 g/km en 59 g/km, zal het VAA met ongeveer 5 tot 6% omhooggaan. Daarentegen worden elektrische auto’s, dankzij hun bijna-nulemissie, steeds interessanter, zowel fiscaal als ecologisch. Isabelle Caluwaerts, Legal Expert bij Partena Professional, legt uit wat deze veranderingen betekenen voor de portefeuilles van werknemers.
Hoe verandert het voordeel van alle aard (VAA) in 2025?
De berekening van het voordeel van alle aard (VAA) is gebaseerd op de waarde van het voertuig en de CO2-uitstoot, waarbij deze uitstoot wordt vergeleken met het gemiddelde van het Belgische wagenpark. Het VAA-bedrag wordt vermeld op het loonstrookje en het belastingformulier van de werknemer. Het wordt samengeteld met andere belastbare inkomsten en onderworpen aan inhoudingen en belastingen, afhankelijk van de fiscale situatie van de werknemer (zoals inkomensniveau en gezinslasten).
In 2025 zal, net als in 2024, de belasting voor het gebruik van verbrandingsvoertuigen (benzine en diesel) verder stijgen. Dit komt door de daling van de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s, met een referentiepercentage van 71 g/km voor benzine en 59 g/km voor diesel. Elektrische auto’s, die vrijwel geen uitstoot hebben en een vast tarief kennen, profiteren daarentegen van een gunstigere fiscale regeling.
“Concreet zal het VAA voor auto’s met verbrandingsmotor in 2025 verder toenemen en elk jaar blijven stijgen, omdat de gemiddelde uitstoot van nieuwe voertuigen blijft dalen. Hierdoor wordt het verschil met elektrische auto’s steeds groter,” verklaart Isabelle Caluwaerts.
Enkele voorbeelden:
- In het geval van een Peugeot 2008, benzine, nieuw, cataloguswaarde € 20.339, CO2-uitstoot 139 g/km: In 2024, met een referentietarief van 78 g/km voor benzine, bedroeg de jaarlijkse VAA € 2.022. In 2025 stijgt dit referentietarief naar 71 g/km, waardoor de VAA stijgt naar € 2.144. In 2025 stijgt dit referentietarief naar 71 g/km. In 2025 stijgt dit referentietarief naar 71 g/km, waardoor de VAA stijgt naar €2.144. Als het voertuig in 2025 één jaar oud is, wordt een degressiecoëfficiënt van 94% toegepast, waardoor de VAA daalt tot €2.016, iets lager dan in 2024 vanwege de korting.
- Voor een Peugeot 2008, elektrisch, nieuw, cataloguswaarde €39.500: de VAA voor elektrische auto’s wordt berekend op basis van een vast percentage van 4% (CO2-percentage). In 2024 en 2025 zou de VAA dus €1.354 moeten zijn. Er wordt echter een minimum toegepast: €1.600 in 2024 en naar schatting €1.650 in 2025. De korting die is gekoppeld aan de leeftijd van het voertuig wordt geneutraliseerd door de toepassing van dit minimumbedrag.
- In het geval van een BMW X1, benzine, nieuw, cataloguswaarde € 39.150, CO2-uitstoot 127 g/km: in 2024, met een referentietarief van 78 g/km, bedraagt de VAA € 3.490. In 2025, met een uitstoot van 71 g/km, stijgt de VAA naar € 3.725. Als het voertuig één jaar oud is, met de 94% korting, wordt de VAA verlaagd tot €3.501, iets hoger dan in 2024.
- Voor de BMW X1, diesel, nieuw, cataloguswaarde € 41.850, CO2-uitstoot, 119 g/km: in 2024, met een referentietarief van 65 g/km voor diesel, bedroeg de jaarlijkse VAA € 3.910. In 2025 daalt dit cijfer tot 59 g/km, waardoor de VAA stijgt naar €4.125. Met de leeftijdgerelateerde korting (94%) daalt de VAA tot €3.878, iets lager dan in 2024.
Zal de belasting in 2025 werknemers stimuleren om voor elektrische auto’s te kiezen?
De elektrificatie van het wagenpark wordt versterkt door fiscale prikkels, en draagt aan een verdere daling van de benchmark CO2-uitstoot. Dit maakt auto’s met verbrandingsmotor fiscaal minder aantrekkelijk dan elektrische voertuigen. Hoewel de forfaitaire berekening van een bedrijfswagen dit voordeel nog steeds populair maakt, zorgt de gunstige fiscale behandeling van elektrische voertuigen – met een forfaitaire uitstoot van slechts 4% voor de berekening van het belastingvoordeel – ervoor dat zij financieel steeds voordeliger zijn. Tegelijkertijd neemt de belasting op auto’s met verbrandingsmotor geleidelijk toe, wat de kloof tussen beide verder vergroot en elektrische voertuigen een steeds aantrekkelijkere keuze maakt.
Beperkte toename van VAA?
Het bovenstaande voorbeeld laat zien dat de stijging van het VAA kan worden verzacht door de leeftijd van het voertuig. “In de berekeningsformule voor het VAA is een van de coëfficiënten de cataloguswaarde van het voertuig. Naarmate het voertuig ouder wordt, daalt deze waarde met ongeveer 6% per jaar. Dit betekent dat de stijging van het VAA in 2025 voor een bestaande verbrandingsauto in veel gevallen aanzienlijk zal worden afgezwakt door deze waardedaling. Hierdoor is de impact van de referentie CO2-emissiewaarden minder groot dan bij een nieuw voertuig,” legt Isabelle Caluwaerts uit.
Dus, elektrisch of met verbrandingsmotor?
Op lange termijn maken economische en fiscale stimulansen elektrische auto’s steeds aantrekkelijker voor bedrijven en werknemers. Ze bieden niet alleen een hogere fiscale aftrekbaarheid voor werkgevers, maar zijn ook onderworpen aan een lagere sociale bijdrage (de “CO2-bijdrage”) dan benzine- of dieselvoertuigen.
Daarnaast blijft het belastingvoordeel van auto’s met verbrandingsmotor stijgen, terwijl dat van elektrische voertuigen lager blijft, ondanks hun vaak hogere catalogusprijs. Hoewel de waardedaling van een voertuig na verloop van tijd de fiscale impact enigszins kan verzachten, blijft de algemene trend duidelijk: elektrische auto’s zijn fiscaal in het voordeel.
Met de fiscale voordelen en de toenemende noodzaak om CO2-uitstoot te beperken, lijkt de toekomst van bedrijfswagens onmiskenbaar elektrisch.
OPM: Voor voertuigen die al in omloop zijn, is het belangrijk op te merken dat de waarde van de VAA wordt aangepast aan de leeftijd van het voertuig.