• Sustainability
  • >
  • De 4 P’s van duurzaamheid: People, planet, profit and pleasure

De 4 P’s van duurzaamheid: People, planet, profit and pleasure

Op 28 juli, daags voor het derde weekend van Tomorrowland en (niet toevallig) op Earth Overshoot Day verzamelden een 5000-tal (internationale) gasten in Boom op de Love Tomorrow Conference, een initiatief van Love Tomorrow, het duurzaamheidsplatform van Tomorrowland. Geen Dimitri Vegas en Like Mike, maar gerenommeerde voorvechters, activisten en ondernemers over een thema waar we vandaag nog te weinig wakker van liggen: duurzaamheid.

People, Planet, Profit en Joris Beckers, woordvoerder van de Love Tomorrow Conference, voegt er met Pleasure een 4de P aan toe: “We moeten plezier toevoegen aan duurzaamheid zodat mensen open staan voor de boodschap van duurzaamheid. Geen enkel lovebrand raakt (jonge) harten en stimuleert gedragsverandering zoals Tomorrowland dat doet”, verduidelijkt hij de ‘why’ van deze conferentie.

Het opzet: de sceptici overtuigen, de reeds overtuigden inspireren, en de geïnspireerde echte verandering laten creëren.

Ronkende rocksterren en architects of tomorrow

Dirk Standaert (Peace of Meat), Lieven Vanlommel (Foodmaker), ruimte ondernemer Barbara Belvisi (Interstellar Lab), DJ Ida Ingberg, David Sirota (Don’t Look Up), Frans Timmermans (Green Deal) en Yuval Noah Harari. Het zijn maar een paar ronkende namen die het podium van The Freedom Stage op Tomorrowland mochten nemen om de aanwezigen, de ‘Architects of Tomorrow’ zoals ze genoemd werden, wakker te schudden én aan te zetten tot actie voor een beter milieu, klimaat en welzijn.

Want iedereen kan wel degelijk een verschil maken. Dat is één van de belangrijkste boodschappen die ik meeneem.

Earth Overshoot Day

Dat deze conferentie op Earth Overshoot Day georganiseerd wordt, kan geen toeval zijn. Earth Overshoot Day is de dag van het jaar waarop de mens alles heeft opgebruikt wat de aarde op één jaar kan produceren of opnieuw kan aanvullen. En die dag valt elk jaar vroeger, dit jaar op 28 juli. Ter vergelijking: in 2020 viel Earth Overshoot Day op 22 augustus, in 2000 was dat nog op 11 oktober.

Earth Overshoot Day toont aan dat onze voetafdruk door onze levenswijze en consumptiegedrag veel te groot is, in die mate zelfs dat er bijna twee aardes nodig zijn om op lange termijn aan onze levensstijl te kunnen voldoen.

The concept of the environment day “There is no planet b”. Environmental pollution by plastic debris, the exhaustion of resources, global warming. The planet earth on a black isolated background.

Eigenlijk knabbelen we vanaf 29 juli voor de rest van het jaar aan het kapitaal dat de aarde ons biedt, en niet meer van de intrest. We leven met andere woorden op krediet, zoals Koen Stuyck WWF België) het mooi verwoordde op VRT.

Elk jaar kappen we meer bomen dan er jaarlijks kunnen bijgroeien, stoten we meer broeikasgassen uit dan onze bossen of de oceanen kunnen opnemen, halen we meer vis uit de zee dan er jaarlijks kan bijgroeien en putten we meer uit de grond dan die aankan.

Vooral mobiliteit en voeding, met elk ongeveer 20 procent, zijn de oorzaak van onze grote voetafdruk zo heb ik afgelopen week geleerd. Voedselverspilling tegengaan en ons verplaatsingsgedrag aanpassen, kan al onwaarschijnlijk veel helpen.

Individuele changemakers

Nadine Bongaerts, één van de keynote speakers is daar alvast mee bezig. Ze is Senior Scientist Moleculaire Biologie bij de Franse startup Gourmey, een kweekvleesbedrijf dat werkt aan een ethische foie gras op basis van stamcellen. Synthetische biologie is een relatief nieuwe tak van de wetenschap die het programmeren van DNA mogelijk.

We denken bij technologie nog te vaak aan robotica en AI en zij probeert te laten zien dat op biologie gebaseerde technologie ook ingezet kan worden buiten de farmacie.

Ook Ali Tabrizi is een changemaker. Hij belicht met Seaspiracy, zijn documentaire die in maart 2021 wereldwijd in première ging op Netflix het effect van menselijke activiteiten op het mariene leven zoals plastic zeeafval, spooknetten en overbevissing over de hele wereld.

Zijn boodschap: commerciële visserij is de belangrijkste drijvende kracht achter de vernietiging van mariene ecosystemen.


Bedrijven als versneller

Opvallend: het zijn vaak individuen die een verschil (willen) maken en die daarvoor hun talent en passie inzetten. Maar ook bedrijven kunnen (en moeten!) hier een rol in opnemen.

Lieven Vanlommel, CEO Foodmaker neemt die handschoen in ieder geval met verve op. Hij is gepassioneerd door gezonde voeding. Zijn ultieme droom? Per land elke dag meer gezonde maaltijden verkopen dan McDonald’s. Niet alleen de gezondheid van zijn klanten, maar ook de gezondheid van zijn eigen medewerkers is topprioriteit.

We missen de juiste beleidsmensen

De grootste blikvanger was uiteraard intellectuele rockster Yuval Noah Harari, historicus en auteur van Sapiens, Homo deus en 21 lessen voor de 21ste eeuw.

“We hebben wereldwijd de intelligentie en de middelen om een verschil te maken, maar we missen de juiste beleidsmensen om ons in beweging te brengen, zegt Harari.

Politici wereldwijd hebben niet de social skills die nodig zijn om mensen ‘mee te nemen’ en tot actie te brengen. Daarom zullen we het zelf moeten doen”.

Niemand kan op zijn eentje de wereld veranderen, maar iedereen kan wel degelijk een wezenlijke bijdrage leveren. Hoe doe je dat? Harari maakt het ook concreet: Kies een domein waar je gepassioneerd over bent en vertrouw erop dat andere mensen op andere domeinen zullen inzetten waar zij gepassioneerd over zijn; sluit vervolgens aan bij een beweging of vereniging die hiermee bezig is; als er nog geen vereniging bestaat, start ze op.

Mensen zijn niet gemaakt voor zo’n snel veranderende wereld waarin we constant moeten schakelen. Om te overleven is het daarom essentieel, zo geeft hij aan, om regelmatig te deconnecteren. Zelf zondert hij soms voor weken of maanden af en mediteert hij. “Maar het allerbelangrijkste is dat we jongeren leren om met constante verandering en disruptie om te gaan. Een flexibele mindset wordt een noodzaak om weerbaar en wendbaar te zijn en dat geven we best al mee tijdens de schoolloopbaan”.

Don’t look up en de rol van de underdog

Ook Amerikaans journalist en activist David Sirota was van de partij. Zijn naam doet misschien geen belletje rinkelen hier in België, maar zijn bekroonde Netflix film ‘Don’t Look Up’ ongetwijfeld wel: vlijmscherpe maatschappijkritiek in een hilarisch jasje met een topcast en een grote middelvinger naar klimaatontkenners.

Het is een film over ‘the underdog’, licht Sirota toe: in dit geval twee astronomen die proberen om de mensheid te waarschuwen dat de Aarde vernietigd zal worden door een komeet. Maar de rest van de wereld lijkt zich daar bitter weinig van aan te trekken.

Als journalist wil hij de underdogs een forum geven en hij roept iedere underdog ook op om niet op te geven, want lef en passie zijn besmettelijk. Geld is misschien beperkt, maar passie niet: Money is limited, passion is limitless

Amazon Chernobyl

Waarschijnlijk heb jij ook nog nooit van Steve Donziger gehoord. Dankzij Ida Engberg zijn er alvast minstens 5000 mensen die zijn verhaal nu kennen: Donziger is een Amerikaanse advocaat die bekend staat om zijn juridische gevechten met Chevron , in het bijzonder de Lago Agrio-olieveldzaak waarin hij meer dan 30.000 boeren en inheemse Ecuadorianen vertegenwoordigde in een class action- zaak tegen Chevron verband met milieuschade en gezondheidseffecten veroorzaakt door olieboringen. De Ecuadoraanse rechtbank kende de eisers $ 9,5 miljard aan schadevergoeding toe, wat Chevron ertoe bracht juridische stappen te ondernemen tegen Donziger.

Zijn verhaal ontdek je hieronder


Once Upon AI

De kers op de taart was de première van een kortfilm, gemaakt door artificiële intelligentie: Once Upon AI is een experimentele animatievideo, opgebouwd uit beelden die gegenereerd zijn door artificial intelligence.

Het algoritme baseert zich daarvoor op het werk van historicus en filosoof Yuval Noah Harari over de geschiedenis en toekomst van de mensheid. Een combinatie van 14 AI-algoritmes dat aan de slag ging met een scenario, geschreven werd Harari. Dat genereerde 277 (vreemde) beelden op die gemonteerd werden tot een kortfilm.


Deel via Facebook
Deel via Twitter
Deel via LinkedIn
Opslaan in Pocket
Deel via WhatsApp
Verstuur per e-mail

Schrijf je in op de #ZigZagHR-nieuwsbrief

Waarom abonneren

  • Verdiep jouw HR-kennis & verbreed jouw blik op de wereld
  • Iedere maand een HR thema in de kijker
  • Online toegang tot het HR archief
Aanrader

© 2022 Alle rechten voorbehouden. Website gemaakt door Kreatix. In opdracht van LICEU BVBA

#ZigZagHR