Agristo kan rekenen op het ‘Beste HR-team’

Het West-Vlaamse Agristo is sinds 2016 verdubbeld in aantal medewerkers en is uitgegroeid tot een internationale organisatie actief in ruim 140 landen. Needless to say dat dit voor HR heel wat uitdagingen met zich meebracht. Gelukkig kan Agristo rekenen op het beste HR-team, dat op 30 mei 2024 bekroond werd met de #ZigZagHR ZoHRo Award in deze categorie.

Voor wie erbij was op uitreiking van de #ZigZagHR ZoHRo Awards: ja, de HR-equipe van Agristo was het team dat de decibels gevoelig de hoogte in joeg. Meer dan 20 HR-potatoholics – de ludieke naam voor een Agristo-medewerker – bestormden enthousiast het Unmask Your Talent podium en namen een hele resem teamfoto’s, telkens begeleid door een luide kreet. “Ja, we hebben echt wel een heel enthousiaste, aanstekelijke bende”, lacht HR Director Evelien Vermandere.

Centers of expertise – leren van elkaar

De enorme groei van het laatste decennium – vandaag telt de producent vier productiesites en een hoofdkantoor zorgde ervoor dat HR heel veel bordjes in de lucht moest houden. Onder andere via digitalisering en automatisering maakten ze tijd vrij voor HR met impact. Evelien Vermandere:

“De grootste structurele impact hebben we echter gerealiseerd met de oprichting van onze centers of expertise. In deze centers werken HR-experten centraal aan innovatieve oplossingen, frameworks en tools die de verschillende HR-medewerkers in de productievestigingen kunnen gebruiken. Onze hybride structuur – centers of expertise in combinatie met een sterke autonomie voor de verschillende vestigingen – maakt dat we strategisch én operationeel de juiste dingen kunnen doen. Bovendien staan we zo zeer dichtbij de business.”

Joachim Commeene is de HR-Manager van de Agristo-plant in Nazareth: “Bij een decentrale werking is er een risico dat je elkaar niet vindt of niet betrekt. Bij ons geldt het omgekeerde. Er is veel onderlinge afstemming en we kunnen vanuit de sites rekenen op de centrale ondersteuning voor de zaken waar wij tegenaan lopen.”

Ann-Sophie Desmet, Talent Acquisition Manager en drijvende kracht achter het center of expertise op het vlak van Talent Acquistion: “De recruiters zitten versnipperd doorheen de organisatie, maar via een interne community of practice leren we van elkaar en bepalen we samen wat er nodig is om nog beter te kunnen werken. Zo hebben we ook een interne community of practice voor onze Payroll specialisten en HR Business Partners.”

Op de werkvloer om de business te begrijpen

Het HR-team zelf is doorheen de jaren enorm geëvolueerd. Ann-Sophie Desmet: “We hebben geluk dat onze organisatie enorm investeert in HR. Ook binnen het team krijg je echt wel de tijd en ruimte om je plek te zoeken.” “Bij Agristo stimuleren we groei want groei zit in ons DNA”, vult Evelien Vermander aan. “Er zijn recruiters die evolueren naar HR BP’s, je kan van de plant naar het center of expertise en omgekeerd. Niets staat in steen gegrift.” “Dat is de kracht van ons HR-team”, beaamt Joachim Commeene. “We werken dan wel op verschillende sites, maar we zijn één team. Zo slagen we erin om als één blok de uitdagingen vandaag te tacklen.”

De connectie met de werkvloer is enorm belangrijk voor de HR-medewerkers van Agristo. Joachim Commeene:

“Je moet de business echt begrijpen. Je moet snappen wat een collega juist doet, in welke context hij of zij werkt en wat de uitdagingen zijn voor de afdeling. We doen dit onder andere via een sterk uitgebouwde werking van HR Business Partners. Zij staan letterlijk op de werkvloer om te luisteren naar de noden en denken mee na over oplossingen.”

Potatoholics – de kracht van authentieke employer branding

De heldere en speelse manier van employer branding is eveneens een illustratie van de sterke groei van de organisatie. Ann-Sophie Desmet: “Sinds de rebranding van de huisstijl in 2016 zijn we samen met ons groeiend marketingteam enkel maar professioneler geworden in hoe we ons Potatoholic-verhaal brengen. Iedereen weet dat onze campagnes leuk en authentiek zijn, we moeten dan ook niet lang zoeken naar interne ambassadeurs om hieraan mee te werken.”

“De grote meerwaarde van Agristo is dat we effectief een story to tell hebben”, aldus Joachim Commeene. “Het is belangrijk om je eigen verhaal te maken en je eigen identiteit te creëren. En dat hebben we ook gedaan. Sollicitanten voelen dat ook. Ongeacht voor welke vestiging je solliciteert, je hebt altijd het gevoel dat je solliciteert bij Agristo. Er is 1 identiteit.”

Agristo Academy: medewerkers ontwikkelen én de business vooruit helpen

Naast het aantrekken van nieuwe mensen, trekt Agristo volop de kaart van ontwikkeling van medewerkers. Eén van de paradepaardjes hierin is hun eigen Agristo Academy. “We willen een context bieden waarin mensen kunnen floreren”, vertelt Evelien Vermandere. “Daarom hebben we binnen de productiesites technical trainers – experten vanop de werkvloer – samengebracht met Learning & Development experten. Onze L&D mensen kennen de leermethodieken en zorgen ervoor dat de opleidingen effectiever, interactiever en leuker. Die symbiose maakt volgens ons het verschil, ik ben zeker dat dit vrij uniek is. De academy is er om mensen te ontwikkelen, maar evengoed om de performance van de business te verhogen.” “De plants worden gezien als een opleidingshub”, vult Joachim Commeene aan. “De machines en tools die we hebben, gebruiken we om opleidingen te geven. Dat vind ik zeer waardevol.”

Snel schakelen – een moderne People Value stream

Bij Agristo zien we People als een value stream om onze ambitie te versterken. In de toekomst wil het HR-team van Agristo de learning culture en growth mindset verder versterken, nog meer gaan sturen op basis van data en de mogelijkheden van AI volop benutten. “We kijken altijd vooruit”, besluit Evelien Vermandere.

“Binnen een groeionderneming moet je jezelf continu in vraag stellen en snel schakelen. De business evolueert snel, HR moet dat ook doen. Daarvoor moet je de business goed begrijpen, zorgen dat HR een seat heeft aan de directietafel, je medewerkers als een belangrijke value creator zien en een externe blik behouden.”

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER