PARTNERCONTENT

6 jaar op rij een Great Place to Work: zo doet Unique dat

Unique is een bedrijf met meer dan 700 werknemers dat er wonderwel in slaagt een menselijke cultuur te creëren op de werkvloer, waar medewerkers zich écht goed voelen. Zo werd de organisatie al 6 jaar op rij verkozen tot Great Place to Work. We schoven aan tafel met HR-manager Kristof Mangelschots voor een gesprek over hun authentieke aanpak.

Dag Kristof! Unique werd voor de zesde keer bekroond als Great Place to Work met een topscore van 90%. Hoe komt dat?

“Unique maakt van een warme bedrijfscultuur een prioriteit. Dat begint al bij het rekruteringsproces. We zoeken bewust naar collega’s die passen bij ons DNA. Daarom organiseren we individuele gesprekken, waarin we focussen op interpersoonlijke competenties en de match met onze waarden. Heel wat skills leer je namelijk tijdens het onboardingstraject en op de werkvloer. De afgelopen twee jaar hebben we meer dan 150 nieuwe collega’s aangeworven met behoud van een persoonlijk rekruteringsproces.”

Ondervond Unique moeite bij het aantrekken van nieuwe talenten?

“Onze medewerkers zijn onze beste ambassadeurs. Wie een nieuwe collega aanbrengt, ontvangt een mooie bring a colleague-premie. Maar liefst 55% van de vacatures wordt ingevuld dankzij die actie. Dat is natuurlijk een leuke incentive en we merken dat veel medewerkers vol vertrouwen nieuwe collega’s aanbrengen.”

Wat maakt Unique verder een Great Place to Work?

“We scoren hoog op kameraadschap. Ons motto is niet voor niets Work smart, play hard. We leggen de lat hoog, maar maken ook ruimte voor plezier. We zetten verschillende bedrijfsevents op touw en vieren ‘alternatieve feestdagen’ zoals Friendship Day, Boss Day, Complimentendag, HR Consultant Day, Valentijn … Ook op teamniveau zijn er allerlei initiatieven, bijvoorbeeld een gezellig ontbijt of een uitstap naar de kerstmarkt. Het resultaat? In 2022 werd het Instagramaccount @uniquebelgium getagd in meer dan 2000 (!) posts en stories door teamleden. En natuurlijk is er ook ruimte voor persoonlijke groei.”

Interessant! Hoe kunnen medewerkers zich ontwikkelen?

“Uit exitgesprekken leerden we dat het gebrek aan doorgroeimogelijkheden een belangrijke vertrekreden was. Daarom zetten we de laatste twee jaar in op ontwikkeltrajecten voor alle functieniveaus. Daarin kunnen medewerkers hun talenten ontplooien, met het oog op een volgende carrièrestap: van commerciële vaardigheden, tot leidinggevende competenties. Het resultaat? Het afgelopen jaar nam 15 % van de werknemers deel aan zo’n programma. Bovendien wordt het tekort aan doorgroeikansen niet meer genoemd als reden om andere professionele oorden op te zoeken.”

Unique actualiseerde dit jaar haar bedrijfswaarden. Kan je ze kort toelichten?

“We kozen voor de waarden Guts, Result, Ownership en Work together, die samen het acroniem GROW vormen. Met Guts geven we aan dat onze collega’s initiatief kunnen nemen en out of the box mogen denken. Result wijst op de grenzeloze ambitie van elk team om haar targets bereiken. Met Ownership bedoelen we dat medewerkers hun verantwoordelijkheid nemen, leren uit hun fouten en zichzelf continu ontwikkelen. Work together staat voor onze team­spirit. Onze teams werken nauw samen op basis van betrokkenheid, respect en warme communicatie.”

Tot slot: welke acties onderneemt Unique om een optimale werkomgeving te creëren voor haar medewerkers?

“Vorig jaar voerden we een structureel telewerk­ beleid in. Elke medewerker mag 40% van de tijd thuiswerken, wat meer is dan het gemiddelde in onze sector en dat met het oog op een evenwichtige work-lifebalance. Al zien we in de praktijk dat de meeste medewerkers slechts 15 tot 20 % van de tijd telewerken, net omdat de teamspirit en het samenwerken zo sterk aanwezig zijn. Daarnaast bieden we een fair en flexibel loon­pakket aan, waarbij iedereen recht heeft op dezelfde extralegale voordelen en een bonussysteem. Al zijn er natuurlijk euzemogelijk­heden in functie van ieders voorkeuren. Sommigen verkiezen een mobiliteits­budget boven een bedrijfswagen. Zo kan elke medewerker zijn of haar loon­pakket zelf vormgeven.”

partnernieuws unique CCaroline Dupont Photography 230404nr103922 Unique Kristof Mangelschots Voorkeur min

“Met ontwikkeltrajecten en opleidingen creëert Unique 55% interne mobiliteit. Veel eigen medewerkers groeien door naar openstaande posities”

Kristof Mangelschots

Interesse in een vrijblijvende kennismaking met Unique?
Neem contact op met een kantoor in je buurt.

Career PAYOFF CMYK 2018 1

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER