10 razendsnelle lessen in team management

Al als 11-jarige was Bas Leinders actief in de kartsport. Later werd hij testpiloot in de Formule 1, het absolute neusje van de zalm in de autosport. Nu zorgt hij vooral voor het opsporen en ontwikkelen van talent in het autoracen. En hij ziet heel wat gelijkenissen met het bedrijfsleven, zeker als het over teams en teamdynamiek gaat. Lesley Arens wist hem te strikken voor een interview. Klaar voor tien beklijvende lessen in team management?

“Wanneer een rijder bang begint te worden, moet hij stoppen met dit werk.”

Met dat advies opent de eerste aflevering van de Netflix-documentaire Formule 1: Drive to Survive. De serie volgt Grand Prix na Grand Prix en geeft inkijk in het bedrijf van de tien teams die strijden om de wereldtitel. De serie laat de teamdynamiek zien, toont hoe Mercedes, Red Bull, Haas, McLaren, Ferrari, Williams en de andere constructeurs elk hun twee piloten naar de top proberen te stuwen. Na de ongekend spannende finale van het Formule 1-seizoen waarin Max Verstappen wereldkampioen werd, kijk ik al enthousiast uit naar het vierde seizoen van deze fascinerende serie.

In afwachting daarvan sprak ik met Bas Leinders, teammanager van Inception Racing, dat gerund wordt door Optimum Motorsport. Hij startte in karting, trok naar de autosport en reed Formule 1 als testpiloot. Daarnaast is hij kapitein van het RACB National Team, hij detecteert en begeleidt talent met de federatie van de Belgische automobielsport, en hij becommentarieert F1-races. Voor ons heeft hij tien lessen in team management paraat.

Webp.net compress image 28 5

Les 1
There is no I in team (of toch?)

Together Everyone Achieves More: werken in een team is dé manier om de resultaten van je organisatie te verbeteren. Door in teams te werken, maak je gebruik van de complementaire kwaliteiten van je medewerkers. Samenwerken is de sleutel tot succes. Maar hoe verklaar je dan dat de twee piloten in een F1-team elkaars rivalen zijn?

“De Formule 1 kent een wereldkampioenschap voor coureurs én voor teams”, repliceert Bas Leinders. “Max Verstappen, piloot voor Red Bull, werd wereldkampioen in 2021, maar bij de teams ging de overwinning naar Mercedes. Voor de constructeurs draait het om dat laatste, want het geld wordt in F1 verdeeld op basis van hun ranking. Er is effectief een verschil tussen de manager die het team sterker wil maken en de piloten die heel individueel ingesteld zijn.

Formule 1 is tegelijkertijd een teamsport én een individuele sport. Alle piloten willen wereldkampioen worden en zijn ervan overtuigd dat ze dat kunnen. Die mindset is heel belangrijk: je moet erin geloven, want een carrière in F1 gaat gepaard met bijzonder veel opofferingen.”

“De keuze van de twee piloten in het team is essentieel”, verduidelijkt Bas Leinders. “Ferrari bijvoorbeeld trok destijds naast Michael Schumacher heel bewust een piloot aan om de tweede viool te spelen, net niet goed genoeg om de kampioen te verslaan, maar wel goed genoeg om net achter Schumacher te blijven en dus punten weg te kapen voor de neus van andere teams. Red Bull heeft lang gezocht naar een geschikte tweede piloot en heeft die nu gevonden in Sergio Perez, die trouwens meer ervaring heeft dan Verstappen.

De tweede viool helpt het team.

Zo’n teamsamenstelling leidt tot minder brokken dan wat er destijds gebeurde toen de twee beste piloten uit eenzelfde team (McLaren) om de wereldtitel streden: de strijd tussen Ayrton Senna en Alain Prost werd zowel op als naast het circuit uitgevochten en deed het team uit elkaar barsten.”

Webp.net compress image 29 3

Les 2
Het is niet noodzakelijk de beste piloot die wint

Wat maakt dat Verstappen Hamilton heeft verslagen? Geluk, hard werk of teamwork?

“De beste teams kunnen ook de beste piloten aantrekken”, legt Bas Leinders uit. “Lewis Hamilton is de beste piloot, maar zonder Mercedes zou hij waarschijnlijk geen zeven keer wereldkampioen geworden zijn. Sebastian Vettel werd vier keer wereldkampioen met Red Bull en nu haalt hij amper nog de zesde plaats omdat de wagen van zijn huidige team niet snel genoeg is. Dat is frustrerend, maar het typeert F1: het succes hangt af van de wagen, de motor, het onderhoud én het team. Bij de grootste constructeurs zijn er tot 600 mensen aan de slag voor de twee piloten, van wie er 60 op het circuit aan de wagens werken.”

“Soms rijdt de beste piloot ook met de beste wagen”, vertelt Bas Leinders. “Bij Verstappen en Hamilton is dat het geval. Ze zijn aan elkaar gewaagd. Dat Verstappen in het verleden niet altijd kon winnen, heeft vooral te maken met het feit dat Red Bull toen nog geen evenwaardige wagen kon bouwen. In 2021 lukte hen dat wel, het werd dan ook het spannendste seizoen ooit. In de laatste ronden van de laatste race werd de race dan nog eens op zijn kop gezet door een ongeval en een jurybeslissing.

Dus ja, geluk speelt naast talent en hard werk zeker ook mee, maar het is de wagen, gebouwd door het beste team, die Max Verstappen naar het wereldkampioenschap loodste.”

De overige 8 lessen van Belgisch autorace-icoon Bas Leinders én 3 tips voor HR en het bedrijfsleven ontdek je deze maand in #ZigZagHR

>> Abonneer hier

cover maart

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER