PARTNERCONTENT

Zorg voor (h)echte teams: 5 tips om gepast te leiden en te blijven connecteren

Els D’hauwer stuurt een team van HR consultants die dagdagelijks on-site aan de slag zijn bij klanten. Hierdoor is het aansturen van remote teams niet nieuw voor haar. Toch vraagt deze onzekere periode een specifieke manier van leidinggeven en connecteren. Hoe pakt ze dit aan? Waar liggen de cruciale punten? En welke tips heeft ze voor ons?

In een eerste fase hebben we gefocust op remote werken, het aanreiken van de juiste technologie, het werken in veilige omstandigheden, het zorgen voor businesscontinuïteit en het welzijn van onze medewerkers. Gelukkig maakte Deloitte al lang voor deze pandemie prioriteit van heel wat talent- en welzijnsinitiatieven, en werd hier in covid-tijden volop op ingezet door onze eigen talentorganisatie.

Het Energise@Deloitte-programma stimuleert medewerkers om aandacht te schenken aan gezondheid en biedt tal van mogelijkheden om individueel of in groep te sporten en geeft allerlei tips voor een gezonde levensstijl.

Dezer dagen worden onze medewerkers ondersteund via het Energise@Home-platform met creatieve tips en uitdagingen in de vorm van e-learnings, artikels, webinars,… Specifiek voor ouders willen we via het Parents@Deloitte-platform een positieve ervaring creëren door te zorgen voor een vlotte overgang naar het ouderschap en, nog belangrijker, door hen te ondersteunen tijdens deze belangrijkste fase in hun leven.

Typerend voor Deloitte is onze feedback- en coachingcultuur. Check-ins en coachinggesprekken organiseren met onze medewerkers zit in ons DNA. Niet alleen de frequentie wordt opgevoerd, de medewerkers krijgen ook de nodige ondersteuning in hun rol als team leader of coach. Zo hebben we, bijvoorbeeld in lijn met de feedbackcultuur, nog sterker ingezet op open dialoog rond opties om flexibiliteit in te bouwen.

Het coronavirus heeft ook een impact op onze HR & Outsourcing business. Opdrachten bij klanten werden on hold gezet of er werd gevraagd om opdrachten tijdelijk te herleiden naar een parttime project. Consultants kwamen beschikbaar en om hen verder te blijven ontwikkelen, werd er tijdens de eerste lockdownperiode een intern jobcenter opgericht. Dit alles stond in teken van meaningful work.

Daarnaast zijn er diverse initiatieven om de connectie met onze medewerkers te behouden en hen de kans te geven om vragen en bezorgdheden te uiten. Zo worden er virtuele Town Hall meetings georganiseerd, waarbij onze CEO ons informeert over de impact van de pandemie op onze organisatie, klanten en mensen.

Een goed evenwicht bewaren tussen wat de (interne of externe) klant wil, wat de organisatie wil en wat het individu wil. Dat is waar Deloitte volop voor wil blijven gaan, in dialoog en met respect voor elkaar. Daarom organiseerde Deloitte recent ook een pulse survey. De doelstelling hiervan was onder meer terugblikken en peilen naar hoe medewerkers de afgelopen maanden ervaren hebben, maar des te meer om te bevragen welke verwachtingen zij precies hebben bij het nieuwe normaal. Onze medewerkers zijn duidelijk op zoek naar een juiste balans tussen home working en working in person op kantoor of bij de klant om op hun best te zijn.

Als leidinggevende is het een luxe om te werken voor een werkgever die de ambitie heeft om een simply irresistible organisation te willen zijn, maar de ambitie mag hier niet stoppen. Als leidinggevende moet je nog een stap verder durven gaan. De inspanningen om teams te (ver)binden en ermee te blijven connecteren, moeten vertaald worden naar de noden voor jouw team.

In ons team leeft het motto work hard, play hard, maar wat vervangt play hard als dit niet meer kan zoals vroeger? Hoe gaan we afzonderlijk samenwerken? Hoe gaan we efficiënt digitaal vergaderen? Hoe gaan we (re)connecteren met ons team? En meer nog, hoe gaan we er voor zorgen dat onze teams ook deconnecteren na het werk?

Hierbij enkele tips:

Team governance

Bepaal wie met wie op welke manier en met welke frequentie zal connecteren. Maak afspraken als team over een aantal basisregels. Een gekende valkuil bij structureel thuiswerk bestaat er immers in om bijna uitsluitend via e-mail met elkaar te communiceren.

Bepaal teamdoelstellingen en vier successen

Naast één-op-één connectie is er het belang van een hecht team dat zich verbonden voelt met elkaar én weet wat het doel en de missie van het team is. Bepaal realistische en korte-termijndoelstellingen én bepaal hoe je deze successen of mijlpalen (virtueel) zal vieren. Wees transparant en communiceer duidelijk over de verwachtingen. Zorg voor een goede balans in het stimuleren van het ondernemen van acties en de business realiteit. Blijf inzetten op de fun factor, bijvoorbeeld via virtuele apero’s, virtual coffee breaks, online team building games (GooseChase teambuilding app), een team quiz,…

Not one size fits all

Iedereen zit met vragen. Blijf authentiek en geef aandacht aan het individu. Geef naast formele gesprekken genoeg aandacht aan de informele gesprekken. Voer met een open mindset gesprekken om verschillende flexibiliteitsopties te bespreken. Door flexibiliteit op een slimme manier te gebruiken, creëer je een win-win voor iedereen. Ondersteun vanuit HR de leidinggevenden om deze gesprekken aan te gaan door het aanreiken van tools en methodieken.

Lead by example

De gezondheid van je team is het belangrijkste. Virtueel werken maakt dat privé en werk meer dan ooit in elkaar overlopen, een risico voor de gezondheid. Moedig je teamleden aan om hun grenzen te bewaken en een duidelijke scheiding aan te brengen tussen werk en privé. Wees als leider een rolmodel en stimuleer gezonde gewoontes. Stuur bijvoorbeeld geen e-mails ’s avonds laat of in het weekend. Durf benoemen wanneer je niet bereikbaar bent.

Wees creatief

Virtueel werken tast ons gevoel van samenzijn aan en heeft op zijn beurt gevolgen voor onze productiviteit en creativiteit. Probeer bestaande processen een nieuwe wending te geven en varieer. Tijdens de eerste weken van de lockdown had ik een virtuele check-in met Inge Diels, onze CHRO. Inge was toen aan het wandelen. Dit is me altijd bijgebleven en ik probeer dit ook regelmatig toe te passen. We trekken dit in ons team door in onze coachinggesprekken. Wissel een virtuele coachingsessie af met een wandelcoachingsessie.

Tot slot, take care of each other, één van onze waarden bij Deloitte en méér dan ooit toepasselijk.

image

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Jouw verhaal lanceren bij #ZigZagHR?

Bespreek met ons de opties om jouw branded content op onze site te zetten.

Ook interessant

LEES MEER