Cevora speelt in op de groeiende vraag naar AI-vaardigheden met een vernieuwd opleidingsaanbod en een traject voor AI-ambassadeurs. Zo worden medewerkers de drijvende kracht achter een slimme, toekomstgerichte werkvloer.
Uit een recent onderzoek van Cevora blijkt dat opleidingen in artificiële intelligentie dit jaar voor het eerst bovenaan de wensenlijst staan van bijna 2 op de 3 opleidingsverantwoordelijken. Tegelijk verplicht de nieuwe Europese AI-verordening (AI Act) organisaties sinds februari om de AI-vaardigheden van hun medewerkers te versterken. Cevora speelt in op deze dubbele uitdaging door het basisaanbod AI-opleidingen uit te breiden en nieuwe trajecten te lanceren die werknemers voorbereiden om als AI-ambassadeur binnen hun organisatie op te treden. Hun rol: de bewustwording en integratie van AI op de werkvloer versterken en versnellen.
Cevora is de vaste opleidingspartner van bijna 60.000 bedrijven en meer dan een half miljoen werknemers uit Paritair Comité 200 (PC 200), goed voor meer dan dertig subsectoren. Het wil bedrijven en HR-verantwoordelijken informeren, sensibiliseren en ondersteunen in hun AI-transitie via een breed aanbod aan opleidingen in artificiële intelligentie
Drie pijlers: AI-ambassadeurs, basisopleidingen en informele opleidingen
Naast basisopleidingen zoals ‘Beter schrijven met AI’, ‘AI in marketing’ en ‘Maak je eigen AI-assistent’, lanceert Cevora dit najaar nieuwe leertrajecten. Hiermee wil Cevora werknemers voorbereiden om als AI-ambassadeur binnen hun organisatie aan de slag te gaan, via onder meer onze nieuwe reeks maandelijkse webinars: de ‘AI-Flash’. Deze zijn voor iedereen toegankelijk, maar in het bijzonder voor de AI-ambassadeurs.
Deze laatste medewerkers hebben geen IT-profiel nodig en verwerven via een aangepast opleidingsprogramma de kennis en vaardigheden die nodig zijn om hun collega’s te begeleiden en het AI-bewustzijn in hun bedrijf te versterken. Nieuwe modules rond AI-geletterdheid, ethische en juridische aspecten, databeheersing, governance en change & innovation management ondersteunen hen hierbij. Dit leidt tot een interne kennisoverdracht die AI concreet en toepasbaar maakt en dit zowel in grote bedrijven als in kmo’s.
“We willen geen AI-experten opleiden, maar bedrijven en organisaties bewust maken en hen helpen om hun medewerkers het AI-taalgebruik eigen te maken,” zegt Veerle Van Asbroeck, Director HR, Sales & Marketing bij Cevora.
“Door werknemers basisvaardigheden bij te brengen en interne ambassadeurs klaar te stomen, verlagen we de drempels en maken we AI tastbaar en toegankelijk. Zo wordt AI geen bedreiging, maar een hefboom voor productiviteit en innovatie.”
Ook vanuit het bedrijfsleven klinkt hetzelfde geluid. “Naast een AI-beleid heb je ook ambassadeurs nodig: medewerkers die AI omarmen en anderen aanmoedigen om hetzelfde te doen. Alleen zo kun je de weerstand tegen de veranderingen die AI met zich meebrengt, wegnemen,” zegt Tine Lenaerts, HR-medewerkster bij Bodart & Co.
Over zijn rol als ambassadeur zegt Paul Diepenbrock, Learning Partner binnen de vzw: “Artificiële intelligentie verandert de manier waarop we opleidingen ontwikkelen. Als AI-ambassadeur en iemand die nieuwsgierig is naar de evoluties ervan, blijf ik me voortdurend bijscholen om ze beter te begrijpen. Mijn doel is om die kennis te delen en onze teams te helpen om AI dagelijks op een verantwoorde en concrete manier te gebruiken.” In datzelfde kader kunnen de 123 medewerkers van Cevora op vrijwillige basis de professionele versie van AI gebruiken, nadat ze een opleiding hebben gevolgd.
Een duidelijke vraag vanuit het werkveld
Het belang van deze aanpak blijkt ook uit recente cijfers: bijna de helft van de Belgische werknemers gebruikt vandaag al AI-tools, maar de andere helft struikelt over de complexiteit en het gebrek aan duidelijkheid. Bovendien zegt 7 op de 10 werknemers dat hun bedrijf geen richtlijnen heeft voor het gebruik van AI.
Ook de interesse van werknemers zelf stijgt sterk. Dat bleek duidelijk tijdens de AI-Week die Cevora dit voorjaar organiseerde: met 32.000 inschrijvingen was dit het grootste online leerprogramma dat ooit in België werd opgezet. De uitbreiding van het AI-opleidingsaanbod dit najaar bouwt hierop voort en biedt bedrijven een concreet instrument om AI stap voor stap in hun dagelijkse werking te integreren.
De AI Act verplicht tot actie
Met dit brede aanbod wil Cevora vermijden dat bedrijven en werknemers de AI-trein missen. Wie vandaag niet investeert in AI-vaardigheden, dreigt morgen aan concurrentiekracht, productiviteit en loopbaanperspectieven in te boeten. De AI Act maakt deze noodzaak expliciet: bedrijven móéten in actie komen, en Cevora wil hen daarbij zowel inhoudelijk als praktisch ondersteunen.





