#ZigZagHR Kick-Off

Gisteren gaf ik het startsein voor de allereerste #ZigZagHR experience, meteen een dubbele experience met drie keynote speakers die duidelijk in de smaak vielen én de voorstelling van de eerste editie van het nieuwe HR vaktijdschrift #ZigZagHR. Hoofdredacteur Luc zoomt in op enkele uitspraken die de drie keynote speakers in petto hadden voor de meer dan 100 aanwezigen in de Oude Vismijn in Gent.

Vincent Vermeulen: “We zitten allemaal in de hospitality business”

 

“Wie zit er in de hospitality business?” Amper drie deelnemers staken hun hand op na deze vraag van Vincent Vermeulen, oprichter van de School for Butlers and Hospitality in het Brugse Ommeland. Zijn reactie: “Jullie zouden allemaal de hand opgestoken moeten hebben, jullie zitten allemaal in de hospitality business. De menselijke aspecten maken immers altijd het verschil. Het gaat erom: in hoeverre is iemand een brand manager voor zijn organisatie? In hoeverre is iedere manager en iedere medewerker service minded?”

Vincent Vermeulen (in onberispelijk smaakvol pak, uiteraard) riep dan ook op om hospitality bij je KPI’s te zetten.

Prompt zorgde hij ook voor een discussiepunt: wie is het belangrijkste, de klant of het team, zeg maar de medewerker? Het team of de medewerker komt altijd eerst. Want het is de medewerker die maakt of klanten willen (terug)komen. Om te verkrijgen dat je medewerkers de klant op de eerste plaats zetten, moeten die medewerkers wel het gevoel hebben dat ook zij op de eerste plaats komen bij hun leidinggevende.”

Rik Vera: “Zorg voor goede CEX”

 

“De Maya’s hadden gelijk, de wereld is wel degelijk vergaan op 21 december 2012.” Met zo’n intro had Rik Vera, customer centricity evangelist en partner bij nexxworks, de zaal meteen bij de les. Toen verdween de ‘oude wereld’. De nieuwe digitale wereld is op komst, ondertussen bevinden we ons wel nog enkele jaren in de ‘twilight zone’. Dat kan wel eens beangstigend zijn en op zijn minst verontrustend.

Het komt er nu op aan om voldoende vlug mee te surfen op de opbollende golven. Wie te lang wacht, geraakt niet meer op de krachtige, groeiende golf. Wie gewoonweg de nieuwe wereld negeert en achter blijft op het strand, wordt straks verzwolgen door de digitale tsunami.

Wat er zo anders is aan die nieuwe wereld?

Vergeet de oude en zelfs recente structuren, nu is iedereen met iedereen verbonden. Dat betekent dat je geen communities meer kan bouwen, want die vormen zichzelf. Dat betekent dat informatie niet meer volstaat, je hebt nu transparantie nodig, je moet het laten zien in plaats van te ‘informeren’. En vergeet niet: algoritmes gaan alles bepalen, niet alleen op de manier waarop Spotify dat nu al doet, maar voor om het even wat, ook voor de business. De komst van de ultrasterke kwantumcomputers zal dat proces nog versnellen.

Voor HR betekent dit dat we moeten evolueren naar Human(oid) Rersources

De workforce bestaat straks uit mensen én robots (zeg maar AI). Dat betekent dat HR ook moet weten welke robots ingezet kunnen worden. Je hebt dus een HR 2.0 nodig. Als HR die handschoen niet opneemt, zal IT de humanoids managen…

En ook Rik Vera riep op tot een nieuwe KPI: de Net Curiosity Score.

Die zal je bedrijf redden, die zal je bedrijf tijdig doen mee surfen op de nieuwe golven. Vergeet alvast de data niet. Data en curiosity loodsen je naar de top van de golf.

Nog een boodschap om nooit te vergeten: zorg voor goede CEX. Jawel, met de C van customer experience. Je moet net dat tikkeltje méér doen dan verwacht wordt. En dat geldt evengoed voor de employee experience.

Johan Driessens: “Vergeet nooit Rule Nr 5!”

 

Een lezing in Supermanpak? Johan Driessens, chief enthousiasm officer bij Branded.Careers, komt er niet alleen mee weg, hij slaagt er zelfs in het publiek letterlijk van zijn stoel te halen. Prikkelende en gedurfde uitspraken gaat deze enthousiasmerende Superman ook niet uit de weg.

De befaamde oorlog om talent? Er woedt een andere oorlog: de oorlog om goede werkgevers.

Die zijn er immers te weinig. Hoeveel bedrijven kunnen de nodige experiences bieden? Hoeveel bedrijven kunnen ervoor zorgen dat jij daar ook wil zijn? Meer nog: hoeveel bedrijven zorgen ervoor dat iedereen ’s maandags naar het werkt trekt met de glimlach…?

Wie denkt te ontsnappen aan employer branding, komt ook van een koude kermis thuis. Alles ís immers employer branding, alles wat een werkgever doet (en niet doet). “Maar er bestaat geen grootse employer branding zonder grootse employee experience.”

Zijn boodschap: “Hire people, not profiles.” En vergeet de fun niet. Neen, dat is niet zomaar te vertalen naar plezier. Het betekent ook niet de hele tijd op tafel dansen (of in Supermanpak rondlopen), het betekent wel mensen energie geven.

Maar de belangrijkste takeaway: vergeet nooit “Rule nr 5”. Dat verdient wel een vertaling: neem jezelf nooit al te serieus. En dat hebben we geweten tijdens de lezing van Johan Driessens…

Merci aan iedereen die erbij was!

Tekst: Luc De Decker

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER