Welke impact heeft Covid-19 op het ondernemersvertrouwen en op engagement?

Welke impact heeft Covid-19 op het ondernemersvertrouwen? En welke herstelstrategieën geven bedrijven prioriteit als reactie op de pandemie? In juli 2020 voerde gespecialiseerd rekruteringsbureau Robert Half een studie uit bij ruim 1500 leidinggevenden1 wereldwijd, waarvan 300 in België, om te begrijpen hoe zij reageren op deze aanslepende periode van ongekende economische verandering.

  • 42% van de ondervraagden geeft aan dat Covid-19 een negatief effect heeft gehad op het vertrouwen binnen bedrijven
  • Een kwart (25%) vindt daarentegen dat de pandemie een positieve impact heeft gehad
  • 97% van de ondervraagden erkent tal van opportuniteiten die Covid-19 met zich meebracht en ziet bijvoorbeeld digitale transformatie als prioriteit

De impact van Covid-19 op bedrijven is lang niet overal gelijk

Terwijl 42% van de respondenten in de enquête aangaf dat Covid-19 een negatief effect heeft gehad op het vertrouwen binnen hun bedrijven, vindt 25% dat de pandemie daadwerkelijk een positief effect heeft en ziet 33% geen direct effect. Dit illustreert hoe uiteenlopend de gevolgen van de crisis zijn voor verschillende sectoren en bedrijven. Van de vijf landen die in de enquête van Robert Half zijn opgenomen, rapporteerde Brazilië het vaakst negatieve impact, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk en België. In Frankrijk en Duitsland daarentegen gaf de meerderheid aan dat er geen voelbare impact op hun bedrijf te merken was.

Post-Covid-19 herstelprioriteiten

Uit de studie blijkt dat het huidige economische klimaat, het gebrek aan voldoende zakelijke opportuniteiten en de herstructureringsoverwegingen de belangrijkste factoren zijn die het ondernemersvertrouwen tot eind 2020 zullen beïnvloeden. Veel bedrijven zijn echter druk bezig hun activiteiten, producten en diensten af te stemmen op de ‘nieuwe realiteit’ die Covid-19 met zich meebrengt.

In België bestaat de top drie herstelprioriteiten voor CIO’s uit het opzetten van Cloud projecten, het implementeren van 5G toepassingen en investeringen in innovatie en nieuwe technologieën.

Bij de Belgische CFO’s staan het automatiseren van administratieve processen (finance en accounting), digitale transformatie projecten en het beheer van big data op de financiële afdeling bovenaan de agenda.

General Managers richten zich op hun beurt op het kostenbeheer, big data management in het algemeen en het automatiseren van processen met het oog op digitale transformatie.

Lichtpuntje: Kansen zijn er nog steeds

97% van de ondervraagde leidinggevenden merkt dat Covid-19 ook kansen met zich meebrengt. Zo zit de digitale transformatie, die bij een derde (33%) van de ondervraagden hoog op het prioriteitenlijstje staat, door de crisis bij veel bedrijven in een stroomversnelling. Andere positieve veranderingen die prioriteit krijgen zijn bijvoorbeeld het verbeteren van e-commerce mogelijkheden (34%), het herdefiniëren van functies (27%) en het invoeren van nieuwe bedrijfsmodellen (26%).

De respondenten gaven aan dat deze innovaties, die een duwtje in de rug kregen door Covid-19, niet zonder uitdagingen komen, gaande van een moeilijk bedrijfsklimaat (45%), leidinggevenden die te maken krijgen met ontoereikende budgetten (44%) en/of de buitensporige bureaucratie (48%).

Bedrijven blijven rekruteren

Driekwart (76%) van de ondervraagde bedrijven heeft tijdens de recente lockdown op afstand nieuw personeel aangenomen. Sollicitatiegespreken via video en het inkorten van het aanwervingsproces waren de meest voorkomende wijzigingen de afgelopen maanden. Van de bedrijven die van op afstand mensen hebben aangeworven, is 91% van plan om tussen nu en eind december voltijds of tijdelijk personeel in dienst te nemen.

Bovendien geeft 86% van de respondenten aan dat hun bedrijf, wanneer het opnieuw aan de slag gaat met rekruteren, meer open zal staan voor het aannemen van personeel van buiten de eigen markt en werknemers op afstand zal laten werken – een bewijs van het blijvende belang thuiswerk voor managers én werknemers, zowel vanuit het oogpunt van de aanwerving als van het behoud van personeel.

Het herstel en de noodzaak van flexibele personeelsplannen

“Commerciële wendbaarheid, het gebruik van nieuwe technologieën, effectieve forecasting en risicobeheer zullen de komende maanden van vitaal belang blijven voor het herstel na Covid-19”, aldus Joël Poilvache, Director bij Robert Half. “Bepaal welke projecten voorrang moeten krijgen en voer een vaardigheidsaudit uit om na te gaan of het huidige personeel over de capaciteiten beschikt die nodig zijn om de nieuwe doelstellingen te bereiken. De essentiële vaardigheden die nodig zijn om het bedrijf te laten groeien kunnen tijdens de pandemie zijn verschoven, dus het is nu een strategisch moment om functies te herdefiniëren, huidige werknemers bij te scholen en/of nieuwe combinaties van vast, tijdelijk en of projectmatig personeel te overwegen om een slim, flexibel personeelsplan op te bouwen om het post-Covid-19-herstel aan te drijven”.

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER