“We geloven niet in het zoeken naar perfecte diamanten, maar in het ontwikkelen van talent”

Met 700+ vestigingen, waaronder hypermarkten, supermarkten, buurtwinkels en het Service Center (het hoofdkantoor), biedt Carrefour werk aan meer dan 10.000 mensen. Wij vroegen aan Tristan De Wree, Manager Recruitment & Internal Mobility, hoe de retailer erin slaagt om op een krappe arbeidsmarkt jaarlijks zo’n 1700 medewerkers aan te werven.

“We doen er alles aan om out of the box te denken”, vertelt Tristan De Wree. “Zo organiseren we Job Tasting Days: geen traditionele selectiegesprekken, maar het principe van open hiring rechtstreeks in de winkel. Tijdens een bezoek aan een van de 22 deelnemende winkels worden potentiële kandidaten verwelkomd met hapjes en drankjes, uiteraard allemaal Carrefourproducten (lacht). Ze krijgen informatie over Carrefour, onze strategie en waarden, gevolgd door een rondleiding, niet door een recruiter, wel door de winkelmedewerkers zelf. Dat geeft kandidaten de kans om de functie te ervaren, en te bekijken of die al dan niet iets voor hen is. Na de rondleiding krijgen ze de mogelijkheid om vragen te stellen en eventuele twijfels te delen met medewerkers en recruiters. Wie meteen overtuigd is, kan – na een speeddate met de winkeldirecteur of HR-manager van de winkel – het contract onmiddellijk ondertekenen. En we zien dat het oplevert: 300 nieuwe collega’s in slechts één maand. Een nieuwe editie staat in 2024 alvast op de agenda.”

“Daarnaast proberen we zo zichtbaar mogelijk te zijn als potentiële werkgever om zo talent aan te trekken of er toegang tot te vinden. Daarom zetten we zowel in op digitale als op niet-digitale marketingkanalen, van onze jobsite en socialemediakanalen tot samenwerkingen met partners zoals De Lijn. Met de VDAB hadden we in 2023 een project om Oekraïners aan het werk te zetten via een IBO-stage. Daardoor konden ze Nederlands leren en integreren in de samenleving. 80% van hen is nog steeds bij ons aan het werk. Voor Carrefour zijn dergelijke projecten win-winsituaties. Door samen te werken met vluchtelingenorganisaties, organisaties voor ouderen en jongeren, enzovoort, streven we naar een diverse werkomgeving. Een absolute must!”

“We geloven niet in het zoeken naar perfecte diamanten op de arbeidsmarkt, maar in het ontwikkelen van talent. We investeren in het potentieel van medewerkers op de lange termijn.”

Het belang van employer branding

In de retailsector zijn de barema’s vrij transparant. Hoe probeert Carrefour eruit te springen? “We positioneren ons als aantrekkelijke werkgever met competitieve lonen, groepsverzekeringen, vakantiegeld, korting op de hospitalisatieverzekering en een mooie korting op aankopen in onze Carrefour-winkels”, aldus Tristan.

“We zetten sterk in op duurzaamheid en het verduurzamen van de extralegale voordelen. Zo vergroenen we het wagenpark en bieden we een mobiliteitspakket aan. Niet iedereen wil nog met een bedrijfsauto rijden, een elektrische fiets leasen kan bijvoorbeeld interessanter zijn.”

Een aantrekkelijk pakket van lonen en fiscale voordelen volstaat vaak niet meer in de strijd om talent. Daarom zet Carrefour ook in op andere aspecten. “Met flexibele werktijden en het innovatieve Smart Way of Working geven we onze medewerkers autonomie en keuzes. In veel winkels zijn mobiele kantoren opgericht, waardoor medewerkers van het Service Center kunnen kiezen tussen werken in Zaventem, thuiswerken of werken in een winkelpunt. Dat laatste biedt een meerwaarde om de afstand tussen het Service Center en de winkels te verkleinen.”

Bovendien investeert Carrefour ook in het opleiden van haar medewerkers. “In het Service Center L&D worden allerlei opleidingen aangeboden, variërend van praktische vormingen tot soft skills-trainingen. Onze talentcoaches zetten sterk in op die soft skills. Daarnaast hebben we ook onze Carrefour Academy. Dat is een opleiding waar onze medewerkers meer te weten kunnen komen over de verschillende departementen van Carrefour België. Die opleiding staat open voor al onze medewerkers en biedt aan iedereen de mogelijkheid om zijn of haar netwerk uit te breiden.”

Foto Zigzag 6 min

Ownership opnemen over je eigen carrière

“Vanuit onze slogan Act for your development & career sensibiliseren we onze medewerkers om hun carrière zelf in handen te nemen”, zegt Tristan. “Om hen daarbij te helpen, bieden we intern naast coaching ook carrière-oriëntatie aan. In zo’n traject laten we de collega op zoek gaan naar wat die wil en kan, en wat energie geeft of neemt in een functie. Collega’s beslissen soms op basis van dat traject om hun carrière een andere wending te geven. Op die manier stimuleren we onze interne mobiliteit. Transparantie is daarom voor ons zeer belangrijk. Zo wordt elke vacature eerst intern opengesteld, of het nu gaat om een directeurspositie of een winkelmedewerker. Iedereen kan erop solliciteren.”

Retentie

Werken in de retailsector wordt vaak beschouwd als een instapbaan, een eerste ervaring op de arbeidsmarkt. Tristan: “Wij onderscheiden ons door een laag verloop, vooral bij medewerkers met meer dan 2 jaar dienst, en dat zowel in het Service Center als in de winkels. Medewerkers voelen zich over het algemeen betrokken en gewaardeerd, wat resulteert in hoge tevredenheidscijfers en hoge retentie. De gemiddelde leeftijd en anciënniteit liggen hoog, zo zijn 41% van onze medewerkers tussen de 50 en 69 jaar oud.”

“Naast aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden en een uitgebreid opleidingsaanbod, speelt autonomie een sleutelrol”, zegt Tristan. “Mensen voelen zich betrokken en hebben het idee dat hun stem telt. Winkeldirecteurs nemen lokale initiatieven die zowel de klant- als de medewerkerstevredenheid verhogen. Denk bijvoorbeeld aan de drive-inbioscoop die de Carrefourwinkel in Schoten elke zomer organiseert in samenwerking met de gemeente. Natuurlijk zijn er ook verbeterpunten. Uit een jaarlijkse tevredenheidsenquête onder de medewerkers blijkt bijvoorbeeld dat er meer aandacht moet worden besteed aan de communicatie tussen het Service Center en de winkels. Die punten worden zeker aangepakt.”

“Waar ik zelf trots op ben, is de duurzame visie van Carrefour met oog voor de voedseltransitie, waarbij duurzame voeding voor iedereen beschikbaar moet zijn, de hoeveelheid plastic moet verminderen, en er zo veel mogelijk lokale producten worden aangeboden. Duurzaamheid is een thema dat voor steeds meer potentiële kandidaten belangrijk is, en het speelt dan ook een belangrijke rol in ons rekruteringsproces.”

Schrijf je in op de wekelijkse HR-nieuwsbrief

Ook interessant

LEES MEER

Schrijf je in op de #ZigZagHR-Nieuwsbrief

  • Iedere dinsdagochtend om 8u00 in jouw mailbox
  • Ideeën, inspiratie, best & next practices over (de toekomst van) HR
  • Waarmee jij aan de slag kan in jouw organisatie of HR team